۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
عامل پنهان اختلال در اینستاگرام

طی ساعات اخیر کاربران مختلفی از کند شدن یا حتی عدم دسترسی به اینستاگرام با آی پی‌های ایرانی خبر می‌دهند. 

طی ساعات اخیر کاربران مختلفی از کند شدن یا حتی عدم دسترسی به اینستاگرام با آی پی‌های ایرانی خبر می‌دهند. 

اینستاگرام طی ماه‌های اخیر بارها و بارها با افت پهنای باند مواجه بوده اما مسوولان مختلف تاکید کرده‌اند که هیچ گاه فیلتر نشده است. 

در حال حاضر اختلالی از سوی سرورهای جهانی اینستاگرام دیده نمی‌شود و کاربران معتقدند تنها بعد از استفاده از فیلترشکن مشکل تا حدی برطرف می‌شود. 

به نظر می‌رسد اختلال یاد شده در اینستاگرام ناشی از شبکه داخلی باشد هرچند معمولا مسوولان شرکت زیرساخت در مورد اختلالات پنهانی از این دست توضیحی نمی‌دهند. دو اپراتور شاتل و همراه اول بیشترین میزان اختلال را در این زمینه ثبت کرده‌اند. 

عامل پنهان اختلال در اینستاگرام
 اختلال در اینستاگرام 
اختلال در اینستاگرام
گزارش اختلال در اینستاگرام 

خسارت اقتصادی افت کیفیت اینستاگرام 

بر اساس آخرین گزارشها اینستاگرام نه تنها پر مخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران بلکه پراختلال‌ترین اپلیکیشن در کشور هم هست. دو هفته قبل یک سرویس پایش اینترنت گزارشی را کیفیت اینترنت در سال گذشته ارایه داده که نشانگر ۱۷۱ روز اختلال در طی یک سال است. این گزارش نشان می‌داد نزدیک به ۹۰ درصد اختلالات اینترنت ایران مربوط به سایت‌های بین‌المللی بوده است.

فردای اقتصاد در گزارشی تاثیر قطع اینترنت بر کسب وکارهای کوچک را بررسی کرده بود. بر اساس گزارش مرکز آمار درآمد حدود ۱۱ میلیون ایرانی به ‌شبکه‌های اجتماعی وابستگی دارد و نقش پلتفرم‌های خارجی در این مورد بسیار پررنگ‌تر از  پلتفرم‌های مشابه داخلی است‌ به‌طوری‌که آمارها حاکی از آنند که ۸۳‌درصد درآمد کسب‌وکارهای فعال در این حوزه وابسته به اینستاگرام است.

امروزه فقط اینستاگرام به تنهایی یک بستر بزرگ تجارت برای صدها هزار کسب و کار کوچک و خانگی است. بر اساس «گزارش بازار فروشگاه‌های اینستاگرامی و صنعت تجارت اجتماعی در ایران ۱۴۰۱» که توسط  تکراسا منتشر شده ۴۱۵ هزار فروشگاه در اینستاگرام فعالیت دارند و حجم مبادلات مالی در سال ۱۴۰۰ در این بستر ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. اشتغال‌زایی مستقیم اینستاگرام بر اساس این گزارش بالغ بر یک میلیون نفر تخمین زده شده است.

آمار روند ترافیک وب‌سایت‌ها
 در سال ۹۸ بعد از قطع سراسری اینترنت ۱۸ هزار کسب و کار کوچک  در زمره بازندگان این اتفاق قرار گرفتند و تا مدتها پس از اتصال مجدد قادر به بازگشت به جایگاه پیشین خود نشدند.

پشوتن پورپزشک بنیانگذار استارتاپ پادرو که در زمینه ارائه زیرساخت فروش به فروشگاه‌های اینستاگرامی و پشتیبانی لجستیکی کسب و کارهای کوچک فعال است به «فردای اقتصاد» می گوید: امروزه در حوزه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، سه دسته کسب و کار به طور مستقیم به اینترنت و شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام وابسته اند : نخست کسب و کارهای خرد که از شبکه های اجتماعی برای فروش کالا و خدمات خود استفاده می کنند، دوم کسب و کارهای خانگی و سوم فروشگاه های بزرگتر که از این فضا به عنوان بازوی فروش و بازاریابی خود بهره می برند. تاثیر افت کیفیت بر هر سه دسته تقریبا یکسان است و مهمترین آن افزایش بیکاری و حذف شدن ده ها هزار شغلی است که با هزینه بسیار اندکی در این بستر ایجاد شده اند.  

به گفته پورپزشک هر نوع اختلالی روی اینترنت هم آثار اقتصادی و هم روانی به فعالان این بخش وارد می کند به خصوص بسیاری از این افراد به حالت خود اشتغالی با کمک گرفتن از هنر دست خود و خانواده شان از این بستر استفاده می کنند. اغلب این افراد توان تهیه هزینه برای کسب وکار بزرگ را ندارند و این مسیر درآمدی را بدون کمک گرفتن از دولت ایجاد کرده اند و حتی افراد دیگری را هم در روندهای توسعه ای خود به خدمت گرفته و اشتغال ایجاد کرده اند.  

پورپزشک معتقد است : هر آنچه بر سر اینترنت می آید به طور مستقیم به زندگی میلیون ها نفری که از این کسب و کارها منتفع می شود آسیب وارد می کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار