۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
وعده کنترل تورم تا پایان دولت رئیسی؟

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سفره مردم حساس‌ترین مسئله برای رئیس‌جمهور است، گفت: من هم معتقدم اصلی‌ترین اقدامی که دولت باید انجام دهد، کنترل علمی و منطقی تورم است که طبیعتا حتی کسانی که توانسته‌اند در این خصوص خوب عمل کنند هم حدودا سه الی چهار سال طول کشیده است تا موفق شوند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست با دانشجویان و پاسخ به پرسش‌های آنان که در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه کشیده شدن اعتراضات به کف خیابان در نتیجه عدم تعیین مکانی برای شکل‌گیری تجمعات و اعتراضات مسالمت‌آمیز است، اظهار کرد: در قانون اساسی ما اظهار نظر تا جایی آزاد است که تبدیل به دروغ و تهمت نشود. در امر حکومت اظهار نظر برای عموم مردم آزاد است و در اصل هشتم نیز نقد کردن جزو واجبات شمرده شده است.

معیشت مردم خط قرمز رئیس‌جمهور است

وی در پاسخ به اینکه آیا مسئولان حال مردم را درک می‌کنند، عنوان کرد: سفره مردم حساس‌ترین مسئله برای رئیس‌جمهور است و خط قرمز آقای رئیسی در هر تصمیمی همین موضوع است. دولت هر ماه به بیش از چهار میلیون نفر حقوق پرداخت می‌کند و برای اداره این‌ها نیاز به بودجه دارد و باید نفت بفروشد؛ مالیات بگیرد و عوارض وضع کند. من همواره می‌بینم رئیس‌جمهور در برابر افزایش قیمت‌ها مقاومت دارد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه همواره در دوره‌های مختلف دولت‌ها برای جبران کسری بودجه دست به تولید نقدینگی می‌زدند که این موضوع منجر به جهش نرخ ارز می‌شد، گفت: در آخر دولت قبل این مسئله باعث چند برابر شدن قیمت ارز شد و این سیر افزایشی ادامه یافت اما در دولت سیزدهم روند افزایش نرخ تورم به جز در یک دوره ۲ ماهه کنترل شده بود و تنها در این ۲ ماه اخیر قیمت ارز جهش یافت.

افزایش حقوق کارگران باعث تورم شد

قاضی‌زاده با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران در آخر سال گذشته منجر به افزایش تورم شد، ادامه داد: دولت باید بین رشد هزینه‌ها و افزایش حقوق‌ها یکی را انتخاب می‌کرد و نهایتا تورم را پذیرفت تا حقوق‌ها افزایش یابد. پس از آن هم جنگ اوکراین رخ داد که باعث شد قیمت بسیاری از کالاهایی که ما برای خوراک مردم وارد می‌کردیم، چند برابر شود؛ کما اینکه اروپا هم مجبور شده نسبت به سال گذشته یک تریلیون دلار پول بیشتری برای تامین گاز خود بپردازد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد اقتصاد ما مستقیما به ارز خارجی وابسته است، اضافه کرد: بنابراین یکسری موضوعات جدیدی پیش آمد که چون دولت هنوز فرصت نکرده اصلاحات عمیق اقتصادی را برای کنترل نقدینگی و کاهش وابستگی به ارز خارجی انجام دهد، افزایش تورم و سایر مشکلات اقتصادی رخ داد. من هم معتقدم اصلی‌ترین اقدامی که دولت باید انجام دهد، کنترل علمی و منطقی تورم است که طبیعتا حتی کسانی که توانسته‌اند در این خصوص خوب عمل کنند هم حدودا سه الی چهار طول کشیده است تا موفق شوند.

در دولت سیزدهم نرخ بیکاری به شدت کاهش یافته است

قاضی‌زاده در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه در یک سال و نیم اخیر هیچ اتفاق مثبتی در موضوعاتی نظیر اشتغال‌زایی و تعامل با دنیا رخ نداده، گفت: بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران در دولت سیزدهم نرخ بیکاری به شدت کاهش یافته است. در مورد تعامل با دنیا نیز بستگی دارد شما تعامل را چه ببینید و منظورتان از دنیا کدام کشورها باشد. اقداماتی نظیر پیوستن به پیمان شانگهای، افزایش تجارت با کشورهایی که زمانی با آنها رابطه نداشتیم و کاهش سطح تنش و تهدید با برخی از کشورهای متخاصم منطقه مانند عربستان تعامل با دنیا نیست؟

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: به علاوه این موضوع که اگر کسی در بخش خصوصی شاغل و تحت بیمه تامین اجتماعی باشد، اجازه شرکت در آزمون‌های استخدامی را ندارد، در مورد خانواده‌های ایثارگران برچیده شده است. یعنی فرد با همان بیمه‌ای که دارد، تبدیل وضعیت می‌شود و اجازه شرکت در آزمون‌های استخدامی را دارد و چه‌بسا سابقه کاری‌اش در بخش خصوصی به عنوان یک امتیاز مثبت در استخدامش دیده می‌شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha