۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
دلیل محدودیت جدید برای تاکسی‌های اینترنتی چیست؟

سردار مومنی رئیس پلیس راه گفت: سازمان راهداری با استنادات قانونی و طی چند نامه رسمی از ما خواست تا از تردد برون شهری خودروهای اینترنتی جلوگیری کنیم.

سردار حسن مومنی رئیس پلیس راه کشور با اشاره به نامه‌ای مبنی بر ممنوع شدن جابه‌جایی مسافر بین‌شهری توسط تاکسی‌های اینترنتی اظهار کرد: براساس قوانین و مقررات، هر خودرویی که قصد حمل مسافر در جاده‌ها را داشته باشد باید تحت نظارت سازمان راهداری و پلیس باشد همچنین دارای پروانه فعالیت، کارت هوشمند رانندگی، کارت سلامت راننده، دفترچه ثبت ساعت، گواهی معاینه فنی معتبر و... هم باشد.

وی در ادامه بیان کرد: براساس ماده ۲۰۳ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، تردد این خودروها برای جابه‌جایی مسافر در برون شهر ممنوع است و خودروهای با پلاک شخصی حق جابه‌جایی مسافر در برون شهر را ندارند،

رئیس پلیس راه کشور یادآور شد: رانندگان ناوگان حمل‌ونقل سواری تحت نظارت پلیس و راهداری هستند و از قوانین ما پیروی می‌کنند، رانندگان خودروهای سواری عمومی رانندگان حرفه‌ای هستند. اما تاکسی‌های اینترنتی اصلا معلوم نیست ایمنی و یا صلاحیت رانندگی دارند یا خیر؟ ما هیچ سابقه‌ای از آنها نداریم. و آنها نیز هیچکدام از الزامات و صلاحیت‌های لازم را کسب نکرده‌اند.

سردار مومنی تاکید کرد: اخیرا تعداد رانندگان غیر حرفه‌ای تاکسی‌های اینترنتی که با خودروهای ناایمن در حال تردد هستند بیشتر شده و این بازی با جان مسافران است.

وی افزود: برای مثال، چند ماه قبل بنده حدود ساعت ۳ صبح از جاده اهواز به خرمشهر در حال عبور بودم و خودرویی را مشاهده کردم که با سرعت زیاد و بدون تعادل در حال سبقت غیر مجازبود این خودرو را متوقف کردیم و دیدیم که یکی از همین خودروهای مربوط به شرکت‌های اینترنتی است و بعد از ظهر آن روز از تهران یک خانواده را سوار کرده بود و یکسره بدون هیچ استراحتی تا ساعت ۳ صبح رانندگی کرده بود و می‌خواست به مرز شلمچه برود. نه خودرو و نه راننده هیچ کدام شرایط خوبی نداشتند و اگر این خودرو متوقف نمیشد به احتمال زیاد واژگون و یا حادثه جبران ناپذیری رقم می‌خورد.

رئیس پلیس راه کشور تصریح کرد: خودروهای با پلاک شخصی برای حمل مسافر در برون شهر باید تحت نظارت قرار بگیردند تا ما اطلاعات کامل را داشته باشیم، این ممنوعیت جابه‌جایی مسافر توسط خودروهای پلاک شخصی مصوبه هیات وزیران را هم دارد.

سردار مومنی در پاسخ به این سوال که چرا این مصوبه در گذشته اجرا نشده است؟ گفت:، زیرا به تازگی تعداد این خودروهای اینترنتی در جاده‌ها افزایش پیدا کرده است؛ ما به شرکت‌های اینترنتی که خودروها تحت نظر آنها هستند ابلاغ کردیم که نباید چنین ترددهایی صورت بگیرد.

رئیس پلیس راه کشور اظهار کرد: توصیه ما به مردم این است که از تاکسی‌های اینترنتی برای تردد برون شهری استفاده نکنند؛ اگر اتفاقی بیفتد هم راننده و هم این شرکت‌های اینترنتی باید پاسخگو باشند.

سردار مومنی گفت: ما مخالف کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی نیستیم فقط مشکل این است که آنها در چارچوب نیستند. و باید مجوزهای لازم را کسب کنند اگر تاکسی‌های اینترنتی بدون مجوز، اقدام به جابه‌جایی مسافر در جاده‌های برون شهری داشته باشند تخلف کرده اند؛ تاکسی‌های اینترنتی باید زیرنظر سازمان راهداری بروند و مجوزهای لازم را دریافت کنند. اگر توانستند مجوزهای لازم را دریافت کنند ما مخالفتی با تردد آنها نداریم.

وی یادآور شد: همچنین سازمان راهداری با استنادات قانونی و طی چند نامه رسمی از ما خواست تا از تردد این خودروها جلوگیری کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها