۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
بازیابی روند تولید آیفون با خداحافظی از سیاست کووید-صفر

میزان نیروی انسانی شرکت اصلی فاکسکان در چین به حدود ۷۰ درصد ظرفیت بازخواهد گشت و زمان انتظار مشتریان برای دریافت مدل‌های آیفون پرو کوتاه خواهد شد.

فردای اقتصاد: به گفته تحلیلگران و افراد درگیر در زنجیره تامین شرکت اپل، مسائل مربوط به ویروس کرونا در چین همچنان مانع تولید آیفون شرکت اپل طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی است، اما به موجب اتفافات جدید و کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین، سطح تولید فعلی در حال برآورده کردن تقاضا موجود برای مدل‌های Pro است.

مدل‌هایی مانند iPhone ۱۴ Pro Max که قیمت آن از ۱۱۰۰ دلار شروع می‌شود، در استراتژی افزایش درآمد اپل آن هم زمانی که رشد کل بازار جهانی گوشی‌های هوشمند کند شده است، نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند. این استراتژی در ماه اکتبر زمانی که شیوع کووید-۱۹ به پایگاه اصلی تولید مدل‌های آیفون پرو که توسط گروه فناوری فاکسکان در شهر ژنگژو مرکزی چین را تعطیل کرد، ضربه خورد.

در ابتدا، کارگران در ژنگژو مجبور بودند فقط بین محل کار و خوابگاه خود به دلیل تدابیر سختگیرانه کووید-صفر چین رفت و آمد کنند. قرنطینه تقریبا باعث شد برخی از کارگران فرار کنند و برخی دیگر با پلیس درگیر شوند و مانع تولید شوند.

اکنون که چین اکثر اقدامات کنترل کوویدخود را لغو کرده است، موضوع اصلی که در کارخانه‌های سراسر کشور چین مطرح شده، سلامت کارگران است. در حال حاضر در سراسر چین، حداقل ده‌ها میلیون چینی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

مشخص نیست چند درصد از کارگران فاکسکان در ژنگژو مبتلا به کووید-۱۹ هستند، اما کارگران این شرکت گفته‌اند که افراد زیادی را در اطراف خود می‌شناسند که دچار تب یا سایر علایم مرتیط با کووید-۱۹ شده‌اند. کارگران نیز می‌گویند که برخی از مبتلایان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و تنها برخی از آنها مرخصی می‌گیرند. علاوه بر این آنها گفتند که سخت است بدانیم چه کسی واقعاً کووید-۱۹ دارد زیرا چین آزمایش‌های گسترده را متوقف کرده است و در کیت‌های آزمایش شاهد کمبود هستیم.

ترس از آشفتگی بیشتر در چین ممکن است به تولید و فروش اپل در این کشور در سال جدید ضربه بزند، همین موضوع منجر به کاهش ۳.۰۷ درصدی سهام اپل در معاملات چهارشنبه و رسیدن آن به قیمت ۱۲۶.۰۴ دلار یعنی پایین‌ترین سطح از ژوئن ۲۰۲۱ شده است. البته قیمت سهام در روز پنجشنبه مجددا افزایش یافت.

با این وجود، تحلیلگران و افراد آگاه نسبت به زنجیره تامین می‌گویند که وضعیت در چین، اگرچه دور از حالت عادی است اما حداقل بهتر از وضعیت و درگیری‌های کارگری فاکسکان در نوامبر است.

سامیک چاترجی، تحلیلگر جی پی مورگان، در یادداشتی به سرمایه‌گذاران درباره آیفون ۱۴ پرو نوشت: «عرضه در حال بهبود است و به آرامی به سمت برابری با تقاضا پیش می‌رود.»

به گفته جی پی مورگان، زمان انتظار برای مشتریان آمریکایی که آخرین مدل‌های آیفون پرو را سفارش می‌دهند، که تا ۴۰ روز هم ادامه پیدا میکرد، بهبود یافته است.

در ایالات متحده و چین، وب‌سایت‌های اپل زمان انتظار برای مدل‌های Pro را در حدود یک تا دو هفته نشان می‌دهند. حتی برخی از مدل‌ها و رنگ‌های Pro برای تحویل فوری در برخی از فروشگاه‌های اپل در هر دو کشور هم‌اکنون در دسترس هستند.

در ۸ دسامبر، فاکسکان، تنها مونتاژکننده مدل‌های آیفون گران‌قیمت اپل، گفت که پس از بیش از ۵۰ روز به محدودیت‌های موجود در تاسیسات ژنگژو پایان می‌دهد.

بازیابی روند تولید آیفون با خداحافظی از سیاست کووید-صفر

بخش‌هایی از تاسیسات این تولیدکننده آیفون تا حدودی بهبود یافته و با حدود ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. با این حال، فاکسکان در تلاش است تا وضعیت عادی را به طور کامل در این واحد تولیدی استراتژیک برقرار کند.

شرکت تحقیقاتی TrendForce مستقر در تایوان گفت کمبود نیروی کار بر زنجیره تامین در چین تأثیر می‌گذارد. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که مجموع فروش آیفون در سه ماهه ژانویه تا مارس به ۴۷ میلیون دستگاه برسد که ۲۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته و کمتر از پیش‌بینی قبلی مبنی بر ۵۶ میلیون دستگاه تخمین زده شده در اواخر اکتبر باشد. این ارقام شامل تمام مدل‌های آیفون است.

این هفته، فاکسکان پاداشی معادل حدود ۷۰۰ دلار برای کارگران کلیدی تولیدی که مایل به ماندن در خط تولید تا ۲۰ مارس هستند، ارائه کرد. این الگوی فاکسکان با استراتژی که به صورت سنتی در تابستان و پاییز برای کارمندان خود به کار می‌برد تا تقاضای تعطیلات را برآورده کند، متفاوت است.

تاسیسات ژنگژو که گاهی «شهر آیفون» نامیده می‌شود، حدود ۳۰۰هزار کارگر را در زمان اوج مصرف برای تولید آیفون و سایر محصولات اپل استخدام می‌کند. به گفته شرکت تحقیقات بازار Counterpoint Research، در یک مقطع زمانی این شهر به تنهایی حدود ۸۵ درصد از سری آیفون‌های Pro را تولید میکرد.

فاکسکان که به طور رسمی با نام Hon Hai Precision Industry شناخته می‌شود، این شرکت برخی از تولیدات آیفون را به سایر تاسیسات خود در شهر جنوبی شنژن منتقل کرده است.

صرف‌نظر از فراز و نشیب‌های تولید کوتاه‌مدت، به گفته منابع آگاه اپل در میان‌مدت تا بلندمدت به دنبال تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود به مکان‌های بیشتری خارج از چین مانند هند و ویتنام است. سال گذشته مخاطرات سیاسی و تجاری ناشی از تمرکز تولید زیاد در چین برای اپل دردسرساز شد.

فاکسکان مشغول مونتاژ آیفون در هند بوده و اخیراً فناوری خود را افزایش داده است تا بتواند همزمان با کارخانه‌های چینی، تولید برخی از مدل‌های جدید آیفون را در هند آغاز کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار