۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
رکوردشکنی عجیب افزایش قیمت خودرو از ابتدای امسال

قیمت خودرو در هفته گذشته ۹.۱ درصد افزایش داشت. قیمت برخی خودروها از ابتدای سال تا کنون ۷۰ درصد رشد کرده است.

فردای اقتصاد: قیمت خودرو در هفته‌ای که گذشت با رشد ۹.۱ درصدی جدی‌ترین رشد هفتگی خود را از ابتدای سال تجربه کرد. شاخص قیمت خودروهای داخلی بورسان ۹.۶ درصد و شاخص قیمت خودروهای چینی بورسان ۸.۶ درصد در هفته گذشته افزایش یافتند. صعود پرشتاب قیمت دلار از یک سو منجر شده تا متقاضیان خرید خودرو خرید خود را جلو بیاندازند و برخی نیز با هدف حفظ ارزش پول به این بازار روی آورند. دلار در هفته گذشته ۷.۲ درصد افزایش داشت.

رشد قیمت دلار و عقب‌ماندگی خودرو از آن تا حدی در هفته‌های اخیر جدی بوده است که حتی اخبار واردات خودرو نیز نتوانسته است مانع آن شود. وزارت صمت اعلام کرده است خودروهای خارجی وارداتی از هفته سوم دی در بورس کالا عرضه می‌شوند. سایپا نیز می‌گوید خودروی چانگان سی‌اس۳۵ پلاس را یک هفته دیگر در بورس عرضه می‌کند. با این حال، علیرغم آنکه اولویت وزارت صمت قرار بود بر واردات خودروهای ارزان قیمت زیر ۲۰ هزار دلار باشد، اما حباب قیمت خودروهای خارجی در ایران و نیز احتمالا تعرفه بالای واردات منجر به آن شده تا فعلا برخی واردات خودرو را جدی نگیرند.

رشد ۷۰ درصدی قیمت خودرو از ابتدای سال

برخی خودروهای داخلی از ابتدای سال نزدیک به ۷۰ درصد گران شده‌اند که حتی بیشتر از افزایش قیمت دلار است که ۶۰ درصد از ابتدای سال صعود کرده است.

پژو ۲۰۶ از ابتدای سال تا کنون با ۱۸۷ میلیون تومان (۷۰ درصد) رشد قیمت بیشترین افزایش نرخ را بین خودروهای داخلی تجربه کرده است. ۲۰۶ تیپ دو که ابتدای سال کمتر از ۲۷۰ میلیون تومان بود، اکنون بیش از ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

در رتبه دوم پژو ۲۰۷ قرار دارد که اگرچه پس از عرضه در بورس کالا روند رشد قیمت آن کند شد، اما همچنان در مقیاس از ابتدای سال، با ۲۴۴ میلیون تومان یا ۶۷ درصد رشد دومین خودروی با بیشترین رشد قیمت محسوب می‌شود.

رتبه سوم هم به پژو پارس تعلق دارد که از ۲۷۷ میلیون تومان در انتهای سال ۱۴۰۰، اکنون به ۴۵۹ میلیون تومان رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۱۸۲ میلیون تومانی یا ۶۶ درصدی آن است.

جدی‌ترین رشد هفتگی خودرو از ابتدای سال
آخرین وضعیت شاخص‌های قیمت خودروی بورسان و دلار آزاد (شاخص شده)

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    دل مان به چه خوش باشد مسئولین اقتصادی بیسوادند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار