۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
ارتقا جایگاه صنعت فولاد ایران در دنیا با رفع محدودیت ها

در صورت رفع محدودیت ها، می توانیم به جایگاه ششمین تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا تبدیل شویم.

فردای اقتصاد: رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در افتتاحیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با اشاره به اینکه البته صنعت فولاد با بی مهری های زیادی روبرو است، گفت: هم اکنون تولیدکنندگان فولاد با چالش جدی انرژی روبرو شده اند که موجب شده نقطه سر به سر در تولید به بیش از ۷۰ درصد برسد.

بهرام سبحانی افزود: ایران در حالی به دهمین تولیدکننده فولاد جهان تبدیل شده که برخی از کالاهایی نظیر سیم خاردار در زمان جنگ از خارج از کشور تامین می‌شد.

وی تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدکننده فولاد در کشور بعضی از قطعات، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج کشور تامین می‌کنند و برگزاری چنین جشنواره ای کمک می کند تا تولیدکنندگان داخلی و فولادسازان بتوانند با یکدیگر مرتبط شده و نیاز صنعت فولاد کشور را برآورده کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران توانا در کشور وجود دارند که با امضای تفاهم‌نامه در این جشنواره‌ها که در سال‌های گذشته انجام شده بیش از ۴۰۰ قرارداد با ۱میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را رقم زده است.

به گفته وی، به طور مثال ۵۰ میلیون دلار در سال الکترود وارداتی در کشور مصرف می شود که این میزان جزء هزینه های تولید است و اگر بتوانیم بومی سازی این ماده اولیه و دیگر قطعات، تجهیزات و مواد اولیه را بومی سازی کنیم می توانیم ‌صرفه جویی ارزی قابل توجهی را رقم بزنیم.

سبحانی ادامه داد: در سال های گذشته کاتالیست ها از برخی کشورهای خارجی تامین می شد اما تولید آن در کشور می تواند تحولی بزرگی را برای تولید پایدار رقم بزند. همچنین قالب های مسی نیز یکی از قطعات دیگری است بسیاری از شرکت ها آن را وارد می کنند ولی برخی از شرکت ها پای کار ایستادند و آن را ساختند. البته در این بین شرکت های بزرگ نیز باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی ریسک استفاده از این قطعات را داشته باشند تا صنعت فولاد کشور با بومی سازی قطعات پیشرفت پرسرعت تری داشته باشد.

وی تصریح کرد: محدودیت های ارزی در کشور باعث شده تا علاوه بر تحریم ها، مشکلات شرکت ها برای تامین قطعات، تجهیزات و مواد اولیه بیشتر شود که این موضوع با حمایت شرکت های بزرگ تولیدکننده فولاد و تولیدکنندگان داخلی قطعات و تجهیزات قابل حل است. در صورتی که  در صورت تلاش به زودی صنعت فولاد کشور از واردات این کالاها بی نیاز است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: فرآیند بومی سازی فرآیندی یک روزه نیست و باید به آن به صورت بلندمدت نگاه کرد. هم اکنون در صددیم تا علاوه بر تامین بازار داخل که در این برنامه بلندمدت گنجانده شده،  وارد بازارهای منطقه نیز بشویم.

سبحانی تصریح کرد: حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب گاز در شبکه توزیع می شود که صنعت فولاد کمتر از ۴ درصد این میزان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که با صرفه جویی در بسیاری از صنایع و قسمت های دیگر می توانیم کوره ها را روشن نگهداریم.

به گفته وی، در موضوع برق نیز از حدود ۶۰ هزار مگاوات، صنعت فولاد حدود ۱۰ درصد را مصرف می کند که باید محدودیت ها در این زمینه به حداقل برسد تا صنعت فولاد زمین گیر نشود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به چهارمین دوره جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران گفت: نمایشگاه تخصصی بومی سازی سبب بهم رسانی نیازها و فرصت های بومی سازی و ساخت داخل و همچنین توانمندی های سازندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان است. در این نمایشگاه شرایطی فراهم است تا نیازها هم مطرح شود تا بتوانند طرف سازنده خود را بیابند.

وی ادامه داد: سازندگانی که توان ساخت داخل و مهندسی معکوس داشتند و نمیدانستند کجا از توانایی خود استفاده کنند و نیازها را شناسایی کنند، در این جشنواره مسیر خود را شناسایی کردند.

سبحانی تصریح کرد: در جشنواره یاد شده هر ساله  از افرادی که در قالب بومی سازی کارهای قابل توجهی ارائه دادند؛ و همچنین از چهره های تاثیر گذار در صنعت فولاد تقدیر می شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار