۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری برای توسعه ناوگان تا سال ۱۴۰۵

با توجه به سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری در فاصله ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ برای توسعه ناوگان باید به فعالان اقتصادی که از ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حمل بار خود استفاده می‌کنند مشوق‌هایی اریه کرد.

فردای اقتصاد : محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نخستین همایش ملی تمدن دریایی مسیر پیشرفت از برنامه این شرکت برای تبدیل شدن از یک شرکت حمل‌ونقل به یک شرکت لجستیک خبر داد و گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد و علاوه بر حضور جدی در آبراه‌های بین‌المللی پشتیبانی از نیروی انسانی داخلی را نیز صورت می‌دهد؛ به نحوی که سالانه ۲۰۰ نفر از داوطلبین ورود به حوزه دریانوردی سالانه از سوی این ناوگان ملی آموزش می‌بینند.

به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، وی افزود: مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۶۷۰۰ نفر نیرو در اختیار دارد که بالغ بر ۳۷۰۰ نفر از آن‌ها در حوزه دریایی مشغول به فعالیت هستند، این در حالی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون ۱۳۷ فروند شناور با ظرفیت پنج میلیون تن در اختیار دارد که امید است در مسیر پیشرفتی که برای این مجموعه طراحی شده این ظرفیت‌ها افزایش یابند.

مدرس خیابانی  افزود: هم اکنون ۱۹۴ هزار جعبه کانتینر در اختیار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که به موازات این مالکیت سرمایه گذاری‌هایی نیز در این حوزه صورت گرفته و در سال جاری ۴۰ هزار TEU کانتینر به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار خریداری شده است؛ ضمن اینکه این ناوگان در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای که به نوعی حمل‌ونقل ترکیبی را شامل می‌شود با ۱۲۰۰ دستگاه واگن کار خود را تداوم داده است.

وی تصریح کرد: در هفت ماهه ابتدای سال جاری ۱۶ میلیون تن کالا از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جابه‌جا شده که در مقایسه با سال گذشته این اقدامات ۴ درصد رشد داشته، این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ نیز در مقایسه با سال ۹۹ مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۴۱ درصد رشد را تجربه کرده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این گروه با رسالتی که برای خود تعریف کرده است تعداد کارکنان خارجی را که در سال ۹۸ حدود ۶۰۰ نفر بوده‌اند با نیروی ایرانی جایگزین کرده و هم اکنون تعداد پرسنل خارجی در سال جاری به صفر رسیده است و تعداد انگشت شماری که در این ناوگان مشغول به فعالیت هستند به جهت مسائلی است که با توجه به محدودیت‌ها با آن مواجه شده‌ایم.

به گفته وی،  تقویت کریدور شمال-‌جنوب و شرق-‌غرب یکی از راهبردهای اصلی گروه کشتیرانی است و بر این اساس هفته گذشته خط منظمی برای حمل بار کانتینری از شرق دور به چابهار راه اندازی شده که در تداوم این مسیر یک فروند کشتی دیگر فردا شب در بندر چابهار پهلوگیری خواهد کرد.

مدرس خیابانی با اشاره به فعال بودن خط منظم کانتینری از هند به چابهار نیز افزود: در حوزه حمل‌ونقل ترکیبی ۱۰۰ دستگاه واگن خریداری شده و ۲۰۰ دستگاه واگن دیگر را نیز خریداری خواهیم کرد؛ ضمن اینکه خرید و ساخت هشت فروند شناور در دستور کار قرار گرفته است که این هشت فروند شناور خریداری شده در مسیر کریدور شمال-جنوب فعالیت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: برای فاصله سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ و به منظور توسعه اقتصاد دریامحور سرمایه گذاری دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلاری در حوزه توسعه ناوگان در نظر گرفته شده که در کنار آن ۳۲۵ میلیون دلار نیز در حوزه خرید کانتینر سرمایه گذاری خواهد شد که حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای افزایش ورود ۷۷ شناور به ناوگان و خروج شناورهای فرسوده و مستهلک از ناوگان هزینه خواهد شد.

 مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تبدیل شدن این از یک شرکت حمل‌ونقل دریایی به یک شرکت لجستیکی در دستور کار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که بر این اساس سخت افزارها و نرم افزارهای لازم را در حال فراهم سازی داریم و در قالب آن مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت لجستیکی به کار خود ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه توسعه مسیر چابهار در دستور کار قرار دارد، امید است تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط و کشورهای مستقر در مسیر این کریدور به خوبی به وظایف خود عمل کرده و همکاری‌های لازم را با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت دهند، تصریح کرد: برای تحقق این برنامه‌ها الزامات و چالش‌هایی را پیش رو داریم که بر این اساس حمایت لازم باید از تولید داخلی نیز صورت گیرد.

مدرس خیابانی  گفت: باید مسیری طی شود تا خدماتی که از ناحیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داده می‌شود نیز در اولویت حمایت قرار گرفته و در برنامه هفتم توسعه نیز این نکته مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تعیین تکلیف و تصمیم گیری در حوزه اسقاط کشتی نیز باید مدنظر قرار گرفته و پرداخت مشوق‌های صادراتی و وارداتی به تجاری که بار خود را با ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل می‌کنند در دستور کار قرار گیرد تا استفاده از خدمات ایرانی در اولویت فعالان اقتصادی قرار گیرد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و رشت - انزلی باید در دستور کار جدی برای تکمیل کریدور شمال- جنوب قرار گیرد، گفت: چنانچه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار باشد در مسیر کریدور شمال- جنوب به یک شرکت لجستیکی تبدیل شود باید این بخش از راه آهن تکمیل شود.

وی تصریح کرد: تامین سوخت ناوگان کشتیرانی باید در جنوب کشور صورت گیرد در حالیکه هم اکنون در شرق کشور تأمین سوخت صورت می‌گیرد، اما باید تدابیری اندیشیده شود که علاوه بر تامین سوخت ناوگان داخلی به سایر ناوگان تردد کننده در این مسیر نیز ارائه سوخت در دستور کار قرار گیرد، اما باید سوخت با قیمت مناسب در اختیار ناوگان قرار گیرد تا بتوان خدمات مناسب تری را در این حوزه ارائه داد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار