۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
نگاه بورسی به لایحه بودجه ۱۴۰۲

امروز لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به صحن علنی مجلس رسید. مهم‌ترین نکات بورسی موجود در این لایحه بودجه کدامند؟

فردای اقتصاد: صبح امروز ریاست جمهوری، پس از کش و قوس‌های فراوان، لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به صحن علنی مجلس تقدیم کرد. بودجه سالیانه کشور همواره برای بورسی‌ها از اهمیت بالا و اغلب چالش‌های مهمی همراه است که لایحه سال آینده نیز از این موضوع مستثنی نیست. در ادامه به مهم‌ترین نکات موجود در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای بورسی‌ها می‌پردازیم.

- افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان (این سقف در سال گذشته ۵ هزار تومان بود). بنابراین طبق فرمول ۴۰ درصدی برای فولادی‌ها، نرخ گاز برای این صنعت نیز برابر با ۲۸۰۰ تومان خواهد بود.

- در لایحه بودجه سال آینده همچون بودجه سال جاری، درآمد حاصل از صادرات مواد و صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلپ، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی‌اتیلن به صورت خام و نیمه‌خام در تمام نقاط کشور, مشمول مالیات و عوارض صادراتی می‌شود.

- بهره مالکانه معادن از ۳۰ همت در قانون بودجه ۱۴۰۱ با رشد ۳۳ درصدی به ۴۰ همت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رسیده است.

- به وزارت اقتصاد اجازه داده شد به منظور حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه، تا ۱۵ همت از سهام دولت در شرکت‌ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد.

- برآورد دولت برای دریافت مالیات از نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۲، عدد ۹ همت را نشان می‌دهد. این مالیات در سال گذشته ۱۷.۱ همت بود که از یک کاهش ۸۰ درصدی خبر می‌دهد.

- به دولت اجازه داده شده است که تا ۳۰ همت انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه را در سال آینده منتشر کند.

- نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال ۱۴۰۲ صرفا به نرخ‌های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک‌نرخی و در مورد اقلام عرضه شده در بورس کالا به نرخ‌های کشف شده، عرضه می‌شوند.

-براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار