تغییرات کارآفرینی در ۲۰۲۳ به روایت مجمع جهانی اقتصاد

کدام کشورهای جهان بیشترین و کمترین زنان کارآفرین را دارند؟
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
تغییرات کارآفرینی در ۲۰۲۳ به روایت مجمع جهانی اقتصاد

مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به روند تغییراتی که کارآفرینی طی سال ۲۰۲۳ شاهد خواهد بود اشاره کرده و کشورهایی که در آن زنان سهم بیشتری را در کارآفرینی دارند، معرفی کرده است.

فردای اقتصاد: به نظر می‌رسد اختلالات اقتصادی بی‌سابقه چند سال اخیر در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت. افت اخیر بازارهای سهام، دورهای چالش‌برانگیز تامین مالی و اخراج‌های قابل‌توجه به ما نگاهی اجمالی می‌دهد درباره اینکه یک رکود آتی در انتظار ماست.

اما به طور متناقض، دقیقاً این نوع چالش‌ها هستند که شرایط عالی را برای ایجاد مشاغل جدید بوجود می‌آورند. بهترین کارآفرینان در مواقع آشفتگی شکوفا می‌شوند. آنها می‌دانند چگونه ترس‌های خود را هدایت کنند و به اختلال پاسخ دهند - و حتی به اختلالات شکل جدیدی دهند. آنها ناسازگار هستند، از زیر سوال بردن قراردادها و امتحان کردن چیزهای جدید نمی‌ترسند. آنها می‌توانند نقشی حیاتی در توسعه محصولات و خدمات جدید ایفا کنند، چیزی که ما برای پیشبرد اقتصاد جهان و غلبه بر چالش‌های اجتناب ناپذیری که به وجود خواهند آمد به آن نیاز داریم.

در بریتانیا، ما قبلاً شاهد بوده‌ایم که بحران هزینه‌های زندگی منجر به گرایش جدیدی به سمت کارآفرینی شده است، از جمله زنان بیشتر از همیشه. تقریباً یک پنجم زنان (۱۷%) در فکر راه‌اندازی یک تجارت هستند. تقریباً نیمی از آنها (۴۸%) تمایل به پول بیشتر و آزادی بیشتر برای رئیس بودن را به عنوان انگیزه شروع کار خود ذکر می‌کنند.

بسیاری از جوان‌ترین افرادی که وارد اقتصاد می‌شوند، تصمیم گرفته‌اند که به جای تکیه بر شخص دیگری، به تنهایی این کار را انجام دهند. بر اساس تحقیقات در بریتانیا، یک پنجم از فعالان اقتصادی انحصاری نسل زد می‌گویند که کسب‌وکار کوچک آنها نخستین شغل‌شان است و هرگز وارد بازار کار «سنتی» نشده‌اند.

یک برنامه مجمع جهانی اقتصاد موسوم به Mentorpreneurship، که با مشارکت دانشکده اقتصاد لندن در ژوئن ۲۰۲۱ راه اندازی شد، از تعداد جوانانی که کارآفرینی را به عنوان یک مسیر شغلی در نظر می‌گیرند، الهام گرفته‌ایم و آن‌ها را تشویق کرده‌ایم. این برنامه نخستین ابتکار دانشگاه در نوع خود است و برای حمایت از توسعه مشاغل اجتماعی و الهام بخشیدن به تفکر کارآفرینی با تمرکز بر نقش اساسی مربیگری در تجارت طراحی شده است.

در همین حال، افرادی که در طولانی‌ترین بازار صعودی تاریخ (۲۰۰۹-۲۰۲۰) برای کسب‌وکارهایی با رشد بالا کار کرده‌اند، شاهد موفقیت باورنکردنی راه‌اندازی و ایجاد ارزش سهام بوده‌اند. این به آنها آموخته است که رویای بزرگتر داشته باشند و کارآفرینی را بیشتر از نسل‌های قبلی در نظر بگیرند. آنها همچنین یاد گرفته‌اند که چگونه از طریق فعالیت‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها و تولید محتوا به مقیاس قابل توجهی در بودجه‌های بازاریابی محدود دست یابند. رکود اقتصادی به بسیاری از این بنیان‌گذاران نوظهور می‌آموزد که برای سوخت رسانی به باند پرواز خود به سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) اعتماد نکنند، بلکه باید منضبط باشند و کار خود را راه‌اندازی کنند. این در نهایت آن‌ها را قادر می‌سازد تا کسب‌وکارهای قوی‌تر، انعطاف‌پذیرتر و مهم‌تر از آن شغل سودآور ایجاد کنند. بعلاوه، یکی از ویژگی‌های رکود اقتصادی این است که راه‌اندازی یک کسب و کار، ارزان‌تر و آسان‌تر می‌شود.

مسائل جاری زنجیره تامین، افزایش هزینه‌های سوخت، کود و خوراک، و جنگ روسیه/اوکراین، برای مثال، نیاز به امنیت غذایی و انرژی را در کانون توجه قرار داده است. در همین حال، کووید-۱۹، COP۲۶ و COP۲۷ و بسیاری از رویدادهای شدید آب و هوایی در سراسر جهان موجی از مصرف‌گرایی اخلاقی و افزایش آگاهی از تأثیرات فزاینده تغییرات آب و هوایی را برانگیخته است. بسیاری از کسب‌وکارهای جدیدی که در دهه ۲۰۲۰ متولد خواهند شد، احتمالاً بر حوزه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، نیمه‌رساناها و طراحی باتری، گوشت‌های کشت‌شده، کشاورزی عمودی و مدیریت ضایعات مواد غذایی تمرکز خواهند کرد. برای مثال، استارت‌آپی که اوایل امسال در آن سرمایه‌گذاری شد، درباره انرژی، از داده‌ها و نرم‌افزار برای تسریع و افزایش توسعه باتری مشتریان خود در بخش‌های تولید باتری، خودرو و هوافضا استفاده می‌کند.

گر چه ما نسبت به چالش‌های پیش رو آگاه و محتاط هستیم، اما همچنین بسیار خوش‌بین هستیم که سال ۲۰۲۳، با تمام چالش‌هایی که به همراه خواهد داشت، موج جدیدی از کارآفرینی و ذهنیت کارآفرینی را در نیروی کار ایجاد خواهد کرد که جهان ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد.

منبع: WEF

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار