۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
ریزش دلار به نیمه کانال ۲۹ هزار تومان

دلار بازار آزاد امروز با سرعت بالایی با توجه به خبرهای برجامی به کاهش قیمت خود ادامه داد و با قدرت بیشتری نسبت به دیروز مرز ۳۰ هزار تومان را شکست.

فردای اقتصاد: پس از شروع غافلگیرکننده دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، بازار ارز با فشار فروش بالایی همراه شد و اسکناس آمریکایی که در بالای کانال ۳۲هزار تومانی در نوسان بود، تا مرز ۳۰هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. این مرز که طی چند ماه گذشته مانع از ریزش‌های بیشتری برای دلار شده بود، دیروز شکسته شد. با این حال دلار نتوانست این کانال را حفظ کند و در محدوده ۳۰ هزار تومان نوسان کرد. اما به دلیل انتشار خبرهای مثبتی از طرف‌های مختلف در شب گذشته دلار با قدرت بیشتری به زیر این مقاومت روانی نفوذ و حتی تا حوالی ۳۰۵۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد.

دلار به پیشواز برجام رفت

این روزها که نگاه تمامی فعالان بازارهای مالی و دارایی به خبرهای برجامی دوخته شده است، روند قیمت دلار که از دیرباز به عنوان یک دارایی هوشمند و حساس نسبت به تحولات سیاسی شناخته می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد.

همانطور که در نمودار قیمت دلار بازار آزاد نیز پیداست، مرز ۳۰ هزار تومانی تاکنون چندین بار به دلیل خبرهای منتشر شده در راستای مذاکرات هسته‌ای، مورد حمله فروشندگان قرار گرفت اما به دلیل عدم توافق و ادامه‌دار شدن گفتگوها، هیچگاه در زیر آن تثبیت نشد. امروز اما شکست این قیمت و ریزش پرسرعت آن تا میانه کانال ۲۹هزار تومانی می‌تواند خبر از اتفاقات جدی‌تری در این حوزه بدهد.

واکنش بازار نفت به اخبار برجامی نشان می‌دهد که احتمال حصول توافق در بازارهای جهانی هم افزایش یافته است. روز گذشته طلای سیاه نیز در همین راستا حرکت کرد و با خوش‌بینی به احیای برجام و بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت، تا زیر ۹۲ دلار به ازای هر بشکه کاهش داشت که کمترین قیمت آن در بیش از ۶ ماه گذشته بود. اگرچه این کالای استراتژیک امروز بخشی از ریزش خود را جبران کرده است اما ادامه نوسان آن در محدوده‌های پایین نشان از تداوم این دیدگاه مثبت به مذاکرات هسته‌ای دارد.

روندهای ایجاد شده در قیمت دلار غیررسمی (بازار آزاد) و همچنین نفت در بازارهای جهانی در روز گدشته و جاری، در کمترین حالت خود نشان از نزدیک‌تر شدن طرفین برای دستیابی به یک توافق پس از ماه‌ها مذاکره دارد.

یک قدم تا پایان

اگر به خبرهای منتشر شده از اواسط روز گذشته نیز نگاهی بیاندازیم، می‌توان این چشم‌انداز مثبت را در سمت‌های مختلف مشاهده کرد. دیروز جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی با حضور علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد کشور برگزار شد. در همین راستا سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، گزارش ارائه شده توسط باقری‌کنی را مثبت ارزیابی کرد و افزود که هدف انتفاع اقتصادی و رفع موانع تجارت خارجی کشور در مذاکرات به جدیت دنبال شده است. مذاکره‌کننده ارشد کشور نیز تاکید کرد که طرف مقابل (آمریکا) براساس منطق جهموری اسلامی، اصل دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است.

همزمان با این موضوع رسانه بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه اروپایی، از مثبت بودن پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا خبر داد و اضافه کرد که در حال رایزنی با ایالات متحده در راستای یافتن راهی پیش‌رو برای دستیابی به توافق است. پس از انتشار این خبر بود که نفت برنت در یک حرکت نزولی قدرتمند، از بالای ۹۶ دلار به ۹۱ دلار در هر بشکه رسید.

امروز نیز جلسه غیرعلنی مجلس با حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و باقری‌کنی رئیس تیم مذاکره‌کننده برای بررسی جزئیات جدید مذاکرات هسته‌ای برگزار شد. در همین راستا نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیحات خود اشاره کرد که گزارش ارائه شده از مذاکره قوی و منطقی تیم مذاکره‌کننده فعلی نسبت به تیم دولت قبل حکایت دارد. ولی اسماعیلی همچنین افزود که به تیم مذاکره‌کننده اختیار تام داده شده است و نیازی نیست که توافق آن‌ها با طرف مقابل به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

همانطور که پیداست به نظر می‌رسد این دور از مذاکرات بیش از هر زمانی دیگری به توافق طرفین نزدیک است و حال باید منتظر ماند و دید که آیا این خبرها و اتفاقات می‌تواند نرخ دلار را از سنگر قدرتمند خود دور نگه دارد یا خیر.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار