۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
صنایع برنده بورس در بزنگاه برجام

در ۱۱ روز معاملاتی گذشته که بورس روندی صعودی در پیش گرفته است، ۲۹صنعت بورسی از شاخص کل سبقت گرفتند.

فردای اقتصاد: با افزایش زمزمه‌های برجامی و تقویت احتمال موفقیت مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، بورس تهران نیز رنگی دیگر گرفت و آنگونه که آمارها نشان می‌دهد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از نهم مردادماه تا پایان معاملات امروز بازدهی ۱.۹۶ درصدی ثبت کرد. این درحالی بود که شاخص هموزن رشد بیشتری نسبت به شاخص کل تجربه کرد و در بازه زمانی مذکور ۵ درصد به ارتفاع این نماگر بورسی افزوده شد. علت این امر توجه بورسی‌ها به سهام ریالی و عموما برجامی در مقابل احتیاط معامله‌گران در صنایع کامودیتی‌محور به دلیل چشم‌انداز کاهشی بازارهای جهانی  بوده است. در این میان ۲۹ صنعت بورسی بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل بورس رقم زدند. ۵ صنعت اما علیرغم مثبت بودن، کمتر از شاخص کل پیشروی داشتند. در این میان سنگینی عرضه در میان نمادهای ۴ صنعت باقیمانده به ویژه گروه فرآورده‌های نفتی ترمز شاخص کل بورس را برای رشد بیشتر کشید و مانع از رشد بیشتر این نماگر بورسی شد.

وزن خودرویی‌ها سنگین‌تر شد

این روزها به واسطه اخبار مساعد حول محور برجام و توافقات هسته‌ای توجه بورسی‌ها به سمت سهام برجامی به ویژه نمادهای خودرویی معطوف شده است. اگرچه تحریم‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر عمده صنایع بورسی اثرات مخربی داشته اما به نظز صنعت خودرو و بانک بیش از سایر صنایع در معرض این آسیب‌ها قرار داشتند. به همین منظور هرگونه اخباری حول محور احیای برجام به سرعت نمادهای خودرویی و بانکی را متاثر می‌کند. افزایش خوش‌بینی‌ها به توافقات هسته‌ای، برای سهامداران خاطرات رشد ۱۱۵ درصدی شاخص صنعت «خودرو» در سال ۹۴ (توافقات هسته‌ای) را تداعی کرده است و عطش خرید سهامداران برای جا نماندن از رالی صعودی نمادهای خودرویی، وزنه تقاضا را برای نمادهای مذکور سنگین‌تر کرده است. بدین‌ ترتیب در ۱۱ روز معاملاتی گذشته صنعت «خودرو و قطعات» با رشد ۲۵.۵ درصدی، در صدر صنایع مثبت قرار گرفت. این در حالی است که یک چهارم ارزش کل معاملات در این برش زمانی (حدود ۴۹.۷ هزار میلیارد ریال) نیز به گروه «خودرو و ساخت قطعات» اختصاص داشته است. پس از صنعت خودرو، «سایر معادن» با تک نماد «کماسه»، «اطلاعات و ارتباطات»، «حمل و نقل» و «بانک» بیشترین بازدهی را در میان سایر صنایع داشتند.

نفتی‌ها آب رفتند

در ۱۱ روز معاملاتی گذشته، شاخص صنعت «فرآورده‌های نفتی» با افت ۶.۱ درصدی بیشترین افت را در میان صنایع منفی داشت. این صنعت سهم ۷ درصدی از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده است، از این رو افزایش عرضه‌ها در نمادهای این صنعت اثر بسیاری بر شاخص کل بورس داشته و مانع از رشد بیشتر شاخص کل بورس در بازه زمانی مذکور شده‌ است. خوش‌بینی‌ها به بازگشت ایران به بازار نفتی که با توافقات برجامی میسر خواهد شد، یکی از مهمترین عواملی بود که منجر به عقب‌نشینی بهای جهانی طلای سیاه شده است. کاهش بهای نفت، کاهش کرک اسپرد برای محصولات گروه «فرآورده‌های نفتی» را در پیش خواهد داشت. بنابراین چشم‌انداز عقب‌نشینی بهای نفت، عرضه در نمادهای این گروه را تشدید کرده است. از طرفی احتمالات از تداوم تورم جهانی و سیاست‌هایی که ابرکشورها از جمله آمریکا، چین و اتحادیه اروپا در نظر گرفتند، از میزان تقاضا برای کامودیتی‌ها کاسته است. این امر منجر به رویگردانی سهامداران از سهام کامودیتی‌محور به سمت سهام برجامی و ریالی شده است. پس از خودرویی‌ها، زیرمجموعه‌های گروه «فرآورده‌های نفتی» با ارزش معاملات ۱۹.۵هزار میلیارد ریالی رتبه دوم ارزش کل دادوستدها را از ۹ مردادماه تاکنون به خود اختصاص داده است.

صنایع برنده بزنگاه برجامی بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار