۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
پیش بینی بازار طلا؛ حباب ربع سکه تا کجا کاهش می‌یابد؟

صعود طلای جهانی به بالای ۱۹۰۰ دلار پس از ۸ ماه و انتظار برای عرضه ربع سکه در بورس کالا، حباب سکه ربع را کاهش داد.

فردای اقتصاد: بازده هفتگی دلار و سکه در هفته گذشته دوباره به مدار مثبت برگشت و بخشی از افت هفته پیشین را جبران کرد. قیمت دلار آزاد ۲.۹ درصد و بهای سکه طرح جدید ۴.۲ درصد در هفته منتهی به ۲۲ دی افزایش داشتند. با این حال، ربع سکه بازنده بزرگ هفته اخیر در بازار ارز و طلا بود. قیمت آن با ۷.۱ درصد کاهش از ۸.۵ میلیون به ۷.۹ میلیون تومان رسید. درصد حباب از قیمت ربع سکه هم از ۴۹ درصد به حدود ۴۲ درصد کاهش یافت. هم‌اکنون ربع سکه حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان طبق تعاریف مرسوم حباب دارد.

دو عامل فشار به حباب سکه

اقدام کم‌سابقه بانک مرکزی در خصوص عرضه ۵۰۰ هزار ربع سکه طلا در بورس کالا از فردا یک عامل فشار به قیمت ربع سکه ارزیابی می‌شود.

اما به نظر می‌رسد این تنها عامل نبود و رشد قیمت طلای جهانی و عبور آن از مرز روانی ۱۹۰۰ دلار هم در کاهش حباب انواع سکه موثر بود. به خصوص آنکه کاهش حباب محدود به سکه ربع نبود و سکه امامی هم کاهش حباب را تجربه کرد. درصد حباب از قیمت سکه طرح جدید در هفته گذشته از ۱۵.۴ به ۱۳.۴ درصد کاهش یافت. از آنجایی که برخی خریداران خرد و سنتی‌تر بازار سکه در تصمیم به خرید سکه کمتر به روند طلای جهانی توجه دارند، می‌توان تصور کرد که شاید رشد قیمت اونس تقاضا برای سکه را چندان افزایش نداده باشد و از این رو حباب سکه کوچک‌تر شده باشد. البته صعود طلای جهانی به بالای مرز ۱۹۰۰ دلار عصر پنجشنبه رخ داد و احتمال دارد از ابتدای هفته جدید به صورت جدی‌تر در معادلات خریداران ظاهر شود.

عبور طلای جهانی از ۱۹۰۰ دلار

پنجشنبه قیمت طلای جهانی با رشد ۱.۱ درصدی، پس از ۸ ماه به بیش از ۱۹۰۰ دلار رسید و امروز هم حرکت خود را تا سطح ۱۹۱۰ دلار بر اونس ادامه داد. علت اصلی این رشد شدید ناگهانی آمار بهتر از انتظار تورم آمریکا بود که بار دیگر به خوشبینی معامله‌گران نسبت به توقف روند صعودی نرخ بهره فدرال رزرو افزود. در ماه گذشته تورم ماهانه آمریکا برای اولین بار از ماه می ۲۰۲۰ منفی شد. شاخص قیمت مصرف‌کننده ۰.۱ درصد افت داشت، در حالی که انتظار می‌رفت این رقم صفر باشد. همچنین تورم سالانه آمریکا در انتهای ماه دسامبر ۶.۵ درصد ثبت شد که پایین‌ترین رشد تورمی در بیش از یک سال گذشته را نشان می‌دهد. نشانه‌های کاهش تورم از آن جهت برای طلا سیگنال مثبت تلقی می‌شوند که می‌توانند نشانه‌ای از فروخوابیدن موج تورمی باشند که بانک‌های مرکزی جهان در سال ۲۰۲۲ برای مقابله با آن به افزایش نرخ‌های بهره روی آورده بودند. این مسأله موجب تقویت دلار آمریکا شد و بسیاری را تشویق کرد تا دارایی خود را به جای سایر دارایی‌ها همچون طلا، به صورت دلار نگه دارند.

افت حباب ربع سکه تا کجا؟

تخلیه کامل حباب انواع سکه وابسته به تحول متغیرهای موثر بر نرخ ارز خواهد بود؛ از جمله کاهش جدی انتظارات تورمی (که فعلا نشانه‌هایی از آن قابل رصد نیست) یا توقف روند خروج سرمایه از کشور. با این حال، عرضه ربع سکه می‌تواند به صورت مقطعی، ادامه تعدیل حباب ربع سکه را به همراه داشته باشد.

در همین راستا می‌توان به تجربه اخیر انتشار اوراق سکه توسط بانک مرکزی هم اشاره کرد که اگرچه برای مدت کوتاهی موجب کاهش حباب سکه شد (البته در آن زمان هم رشد طلای جهانی به کاهش حباب کمک کرده بود)، اما حباب سکه تمام بار دیگر به سطوح پیش از انتشار اوراق بازگشت.

همانطور که در نمودار فوق قابل مشاهده است حباب ربع سکه به لحاظ درصدی هنوز بالاتر از سطوحی است که پیش از رشد اخیر دلار داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار