۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
بازگشت میلگرد به قیمت های 1400

قیمت میلگرد به تبعیت از بازار جهانی و بی توجه به حمایت های بورس کالا از فولاد ، نزولی شد .

فردای اقتصاد: قیمت پایه میلگرد در مرداد ماه به ۱۴ هزار و ۱۹۰ تومان اعلام شد این در حالیست که سال گذشته نرخ پایه میلگرد در مرداد ماه ۱۵ هزار و ۲۵۷ تومان ثبت شده بود بدین ترتیب قیمت میلگرد در بورس کالا نسبت به سال گذشته ۱۰۰ تومان در هر کیلوکاهش را تجربه کرده است. ریزش قیمت ها به سال قبل در حالی رخ داده که هزینه های صنایع در سال جدید با رشد ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد و ۳۵ درصدی حمل و نقل و افزایش نرخ انرژی همراه بوده البته این کاهش در پایین دست فولاد به دلیل مازاد مصرف بیشتر مشهود بوده است.

 همانطور که در نمودار مشخص است روند صعودی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۰ صعودی بوده و در سال ۱۴۰۱ این روند با وجود افزایش هزینه ها نزولی بوده است از سویی مواد اولیه نوردکاران در بورس کالا با قیمت های بالاتر از جهانی عرضه می شود و از سویی به دلیل رکود مصرف چندانی در بازار داخلی ندارند و به دلیل بالا بودن قیمت ها در بورس کالا نیز نرخ های تمام شده آنها نسبت به بازار جهانی بالاتر بوده و از همین رو صادرات را نیز در مخاطره میبینند.  

گرچه مبنای این افت قیمت بازار داخلی نبوده و منشا آن افزایش میزان عرضه روسیه در بازار های جهانی و تخفیف هایی بود که این کشور برای جلب مشتری انجام می داد و در ادامه چین نیز به تبعیت از بازار برای بدست گرفتن بازار فولاد شروع به کاهش قیمت کرد و این روند همزمان با آغاز سال ۱۴۰۱ در دنیا شروع  شده است.

بورس کالا از دهم مرداد ماه در اطلاعیه ای برای حمایت از بازار داخلی برای شمش فولاد دامنه نوسان ۳ درصدی را وضع و از آن زمان نیز اعمال کرده است از سویی برای افزایش حجم تقاضا نیز ورورد تجار و بازرگانان را به بورس کالا که تا پیش از این تنها به تولید کنندگان محدود شده بود آزاد کرده و از همین رو از تاریخ مذکور حجم تقاضا در بورس کالا با افزایش همراه شده است و از آنجائیکه هر هفته ۳ درصد بر قیمت ها افزوده میشود فرصتی برای دلالان فراهم آمده که هر هفته میتوان سود ۳ درصدی  از معاملات فولاد بورس کالا کسب کرد.

وضع دامنه نوسان ۳ درصدی به منظور حمایت از بازار داخلی درحالی انجام شده که صنایع پایین دست از آزاد گذاشتن بازار و روند نزولی واستقبال می کنند و معتقدند توانایی وفق دادن خود با شرایط جهانی را دارند و با حمایت یکجانبه بورس کالا از بخشی از زنجیره بیشتر دچار ضرر و زیان میشوند .

بالا نگهداشتن قیمت ها به روش تصنعی علاوه بر بر هم خوردن تعادل بازار هم بازار داخل را از دید خارجی برای واردات جذاب میکند و از سویی شرایط صادرات را با توجه به بالا نگهداشتن قیمت فولاد و بالا بردن هزینه تمام شده برای صنایع پایین محدود و در ادامه متوقف میکند.

لذا با توجه به اینکه در صورت های مالی اغلب واحد های بزرگ فولادی قیمت های تمام شده فولاد کمتر از هر کیلو ۱۰ هزار تومان است به نظر می رسد این اقدام در راستای حمایت از واحد های فولادی بخش خصوصی و القائی صورت گرفته و می تواند به صورت های دیگر نیز اعمال شود .

بازگشت میلگرد به قیمت های 1400

کما اینکه این روزها در بازار شایعه ورود میلگرد های روسی مطرح شده که لطفی سخنگوی گمرک ضمن رد این مطلب بیان کرد:تاکنون هیچ گونه محصولات ساختمانی به کشور وارد نشده است این در حالیست که متاسفانه موارد زیادی به بنده منتقل شده که محصولی با مشخصات معلوم و حتی ریز جزئیات در بازار به تجار پیشنهاد میشود اما هیچگونه محصول ساختمانی فولادی تاکنون از مبادی ورودی کشور وارد نشده است.

در همین حال به گفته یک منبع آگاه برخی تجار به دلیل جذاب شدن بازار ایران در کمین هستند تا موجودی فولادی که در آستارا خان دارند را به تجار ایرانی پیشنهاد دهند .

روز دوشنبه ۲۴مردادماه بالغ بر ۱۲۱‌هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد که تقاضایی برابر ۲۲۷‌هزار تن برای این حجم محصول در بازار به ثبت رسید. در بازار اولیه ۸۲‌هزار و ۹۰۰تن شمش فولاد مورد معامله قرار گرفت و مابقی عرضه‌ها وارد بازار مچینگ شد.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ اصلی بورس‌کالا برابر ۱۳‌هزار و ۱۰۰تومان بود. با احتساب نرخ ارز نیمایی در این روز، میانگین دلاری بهای فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران به ۴۹۴دلار و ۵۰سنت به‌ازای هر تن رسید. به این ترتیب میانگین نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی حدود ۱۲‌درصد بالاتر از قیمت صادراتی این محصول بود. 

از سویی تاکید مقام وزارت صمت بر کاهش قیمت فولاد است و در محفل های مختلف این موضوع را اعلام کرده اما رویه عملی حاکی از حمایت از روند صعوی بوده و باید دید سرانجام بازار داخلی خود را همراه بازار جهانی می کند و یا بورس کالا بی توجه به بازار جهانی و بازار داخلی همچنان راه خود را در پیش می گیرد  ؟!

بازگشت میلگرد به قیمت های 1400

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار