۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
سقف نرخ گاز و خوراک صنایع چقدر افزایش می‌یابد؟

انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای صنایع با خبر افزایش سقف نرخ خوراک و گاز صنایع همراه بود که رشدهای متفاوتی را برای هر صنعت نشان می‌دهد.

فردای اقتصاد: قبل از انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۲، گمانه‌زنی‌ها از تغییر سقف نرخ خوراک و گاز صنایع بسیار بود خبرهای مختلفی در این زمینه منتشر می‌شد. با این حال انتشار لایحه بودجه به این گمانه‌زنی‌ها پایان داد و با وجود صحبت‌های بسیار در رابطه با عدم تغییر و حتی کاهش این سقف، شاهد افزایش‌های متفاوتی بودیم. طبق بندهای لایحه بودجه ۱۴۰۲، سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با یک افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال جاری، از ۵هزار تومان به ۷هزار تومان رسید.

نکته دیگر درباره نسبت سقف نرخ گاز دیگر صنایع به نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که پیشنهاد افزایش ۱۰ واحد درصدی را ارائه می‌کند. بر این اساس، نسبت سقف نرخ گاز به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در فولادی‌ها از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد، در معدنی‌ها از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد و در سیمانی‌ها از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد خواهد رسید. نکته قابل توجه اما اینجاست که افزایش هم‌زمان ۴۰ درصد برای سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و افزاش ۱۰ درصدی نسبت گاز صنایع به پتروشیمی‌ها، تغییرات عمده‌تری را در دیگر صنایع ایجاد می‌کند. محاسبه این تغییرات باعث می‌شود که سقف نرخ گاز فولادی‌ها با افزایش ۷۵ درصدی از ۲هزار تومان به ۳۵۰۰ تومان، معدنی‌ها با افزایش ۸۷ درصدی از ۱۵۰۰ تومان به ۲۸۰۰ تومان و سیمانی‌ها با افزایش ۱۸۰ درصدی از ۵۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان برسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار