۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
مدیریت احساسات پس از اخراج

سوزان پپرکورن، نویسنده مقاله نشریه هاروارد بیزنس ری‌ویو به عنوان یک مربی اجرایی به هزاران نفر کمک کرده است تا پس از اخراج شغل جدید پیدا کنند. حالا او از مدیریت احساسات منفی پس از اخراج می‌گوید.

فردای اقتصاد:  طی یک دهه گذشته، بیش از ۹۵ درصد اخراج‌ها نه به دلیل عملکرد ضعیف نیروی کار، بلکه به دلایل تجاری همچون ادغام یا خرید شرکتی، افزایش رقابت در صنعت، اقتصاد ضعیف یا تجدید ساختار شرکت که منجر به کوچک کردن آن شده است، رخ داده‌اند.

تحقیقات مرکز «زیپیا»  نشان می‌دهد که تجربه اخراج در شرکت‌های آمریکایی چقدر رایج است. تنها در سال ۲۰۲۱، ۱۷ میلیون نفر اخراج شدند. مطالعات همچنین نشان داد که:

  • ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها حداقل یک بار از کار اخراج شده‌اند.
  • نزدیک به نیمی (۴۸ درصد) از آمریکایی‌ها اضطراب تعلیق کار دارند.
  • ۲۸ درصد از آمریکایی‌ها در دو سال گذشته اخراج شده‌اند.

در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ از بیش از ۱۳۰۰ مدیرعامل در شرکت‌های بزرگ سراسر جهان، از جمله ۴۰۰ نفر در ایالات متحده، معلوم شد که ۹۱ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند در سال آینده رکود وجود خواهد داشت - که احتمالاً به معنای کاهش گسترده‌تر تعداد کارکنان خواهد بود.

به‌رغم این واقعیت که عواملی خارج از کنترل هر کارمندی باعث اکثر اخراج‌ها می‌شوند، اکثر افراد به اشتباه تصور می‌کنند که باید خودشان مقصر باشند. از آنجایی که کار آنها به طور ناگهانی متوقف می‌شود، آنها تصور می‌کنند همکارانی که موقعیت خود را حفظ کرده‌اند مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند در حالی که اینطور نبودند. آغاز نشخوار ذهنی در مورد توضیحات احتمالی آسان است، مانند: "من باید کاری انجام داده باشم که باعث این امر شود"، "اگر من فداکارتر بودم، اخراج نمی‌شدم" یا "باید توجه بیشتری به مدیریت می‌کردم.»

اخراج شدن می‌تواند به طرز ویرانگری به مساله‌ای شخصی تبدیل شود و برای سلامت روانی شما سخت باشد. همراه با ضربه‌های متعدد از دست دادن درآمد، موقعیت، ساختار روزانه، حمایت اجتماعی، عزت نفس و هویت. همچنین یک نااطمینانی ذاتی نیز وجود دارد که اغلب با طرح‌ریزی حرکت شغلی بعدی شما همراه است. به عنوان عامل دیگر تشدید مشکل، بسیاری از سازمان‌ها برنامه‌های کوچک‌سازی خود را بدون توجه و احترامی که کارکنان شایسته آن هستند، ابلاغ می‌کنند.

برای کنار آمدن با استرس و فشار شدید ناشی از اخراج بدون اینکه آن را شخصی کنید، این پنج استراتژی را امتحان کنید:

احساسات خود را نامگذاری کنید

شناسایی احساسات خود، بین شما و آن احساس فاصله ایجاد می‌کند و به شما کمک می‌کند احساس آرامش کنید. هنگامی که سطح استرس خود را کاهش می‌دهید، آمیگدال شما - آن قسمت از مغز شما که در حالت "جنگ-فرار-فریز" درگیر است- به شما فضایی می‌دهد تا پاسخ متفکرانه‌تری داشته باشید. با در نظر گرفتن این موضوع، زمانی را برای تصدیق آنچه رخ داده است، اختصاص دهید، در مورد از دست دادن فکر کنید و احساسات خاص خود را بشناسید، احساساتی اعم از اضطراب، عصبانیت، استرس، شرم، خجالت یا اندوه. سوگواری بخشی طبیعی از درمان هر نوع از دست دادن است، به همین دلیل است که مردم اغلب پس از اخراج، واکنش‌های معمولی به غم و اندوه - از جمله انکار، خشم و افسردگی - را تجربه می‌کنند.

از همکاران بخواهید تا در مورد نقاط قوت شما فکر کنند.

در عواقب از دست دادن شغل، ممکن است نسبت به نقاط ضعف خود بیش از حد آگاه باشید، اما آن را از بین ببرید - هنگام پیگیری گام بعدی شغلی خود، باید نقاط قوت خود را بیان کنید. برای تمرکز بیشتر بر توانایی‌های خود، از همکاران سابق بخواهید تا در مورد این پرسش‌ها فکر کنند:

  • وقتی مرا در بهترین حالتم دیدی، داشتم چه کار می‌کردم؟
  • این تجربه برای شما چه معنی داشت؟
  • چه تاثیری گذاشتم؟
  • چه نقاط قوتی را متوجه شدید؟

هنگامی که پاسخ‌های آنها را دریافت می‌کنید، آنها را بر اساس موضوعاتی مانند تیم‌سازی، صداقت، پشتکار و کنجکاوی، سازماندهی کنید. در نهایت، شرحی از خودتان بنویسید که اطلاعات را خلاصه کند. این تمرین می‌تواند به شما کمک کند نه تنها نقاط قوت خود را به خاطر بسپارید، بلکه یک برنامه کاربردی برای ساختن آنها در طول جستجوی شغل خود ایجاد کنید.

قدم های بعدی خود را اولویت بندی کنید.

در حالی که ممکن است اعتماد به نفس شما هنوز متزلزل باشد، باید از هر گونه شک و تردیدی فراتر بروید و در مسیر شغلی خود اقدام کنید. با تعیین یک هدف حرفه‌ای و پشتکار در چالش‌ها، می‌توانید دوباره به توانایی خود برای موفقیت ایمان بیاورید.

شروع یک مشغله جانبی را در نظر بگیرید.

به عنوان یک گام بعدی دیگر، ایجاد درآمد از طریق یک سرمایه‌گذاری کارآفرینی را در نظر بگیرید - برای مثال، با تنوع بخشیدن به مجموعه پروژه‌های مشاوره در طول کاریابی یا ایجاد یک ایده تجاری که می‌خواهید دنبال کنید.

شروع یک مشغله جانبی یک راه عالی برای دیدن کارهایی است که می‌توانید به تنهایی انجام دهید، و یک زمینه آزمایشی عالی برای امتحان یک مسیر شغلی جدید یا تبدیل شدن استعدادها و سرگرمی‌ها به پول است.

دیدگاه خود را تغییر دهید

ناتاشا دسوزا، روزنامه‌نگار حوزه کسب وکار، دو بار اخراج شده است. دسوزا می‌گوید: «شخصی‌سازی این مشکل، شما را از ایجاد فضای ذهنی و انرژی عاطفی لازم برای هدایت خود به سمت هویت جدید باز می‌دارد و مانع از آن می‌شود تا این مرحله اکتشافی جدید در حرفه خود را طی کنید.» او پیشنهاد می‌کند که «به‌جای غرق شدن در احساسات ناشی از شخصی‌سازی آن»، استفاده از این نیروی احساسی برای باز کردن راه‌هایی برای رشد آینده مفیدتر است.»

زمانی که دچار از دست دادن شغل شده‌اید، گرفتار شدن در احساس خجالت، گناه، ناامیدی یا عصبانیت آسان است. اما اگر تشخیص دهید که بسیاری از اخراج‌ها کوچک‌ترین ارتباطی به عملکرد شخص شما ندارد، این می‌تواند به شما کمک کند که بر آینده تمرکز کنید، نه گذشته. اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید، به موانعی که بر آنها غلبه کرده‌اید فکر کنید و تمام آنچه را که قبلاً به دست آورده‌اید به خاطر بسپارید. به جای سرزنش خود، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و کارفرمایان بالقوه متوجه این موضوع خواهند شد.

منبع: HBR

نویسنده: سوزان پپرکورن

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار