۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
ارزش درآمد خانوار در کدام استان کمتر شد؟

تورم نقطه به نقطه در استان‌هایی که سطح درآمدی پایین‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند، بالاتر بوده است.

فردای اقتصاد: مقایسه آمار تورم نقطه به نقطه بین استان‌­های مختلف کشور نشان می‌­دهد که در ۲۰ استان، تورم نقطه به نقطه بیشتر از تورم کل کشور بوده و ۱۱ استان، تورمی کمتر از کل کشور داشته‌اند. در این بین سیستان و بلوچستان، با اختلاف زیاد، تورمی بالاتر از سایر استان­‌ها داشته است. نکته جالب توجه این است که میانگین سهم از تولید کل کشور، برای استان‌هایی که تورمی بیشتر از تورم کل کشور داشته‌اند، کمتر از یک سوم استان‌هایی بوده که تورمی کمتر از تورم کل کشور داشته­‌اند. میانگین سهم از تولید ۲۰ استان با تورم بالاتر از تورم کل، ۲ درصد و برای استانهای با تورم پایین‌تر ۶ درصد است. 
تورم بالاتر در در استان‌های با سهم از تولید کمتر را می‌توان به این مساله نسبت داد که چه در رابطه با یک جامعه و چه در رابطه با خانوارها، هر چه درآمد کمتر باشد، سهم کالاهای ضروری از سبد مصرفی بیشتر است. لذا استان‌های با درآمد کمتر که افراد بیشتری از دهک‌های درآمدی پایین را نیز دربرمی‌گیرند، سهم کالای ضروری در سبد مصرفی آن‌ها بیشتر است. لذا افزایش قیمت شدید در قیمت کالاهای ضروری نظیر برخی اقلام خوراکی، باعث شده است که این استان‌ها با تورم بالاتری مواجه باشند.

بنابراین با توجه به اینکه در استان‌های با سهم از تولید کم، سهم مواد خوراکی از سبد خانوار، بیشتر از بقیه استان‌ها است، و به دلیل اینکه تورم مواد خوراکی طی امسال (۷۰%) بالاتر از بقیه اقلام بوده، این قضیه کاملا طبیعی به نظر می‌­رسد. همچنین در این استان‌ها احتمالا عرضه کالاها نیز وضعیت چندان مناسبی نداشته و لذا باعث شده تورم بیشتری را تجربه کنند. این وضعیت نشان‌دهنده این است که جدا از عواملی مانند آزادسازی قیمت‌­های مواد غذایی و تورم انباشته‌شده ناشی از افزایش نقدینگی که سبب گسترش تورم کل کشور شده‌­اند، عوامل دیگری باعث می­‌شوند که اثر تورم بر برخی از استان‌ها بیشتر شود.  
اگر چه با تمرکز بر ماه گذشته، بیشترین تورم ماهانه در دی ماه با ۱۱.۹% افزایش، مربوط به بخش حمل و نقل بوده که ناشی از افزایش نرخ کرایه‌­ها است که امسال طی دو مرحله انجام شده به طوری که بخش اول آن در نیمه اول امسال بوده اما بخش دوم آن از اواخر پاییز اعمال شده است. با این حال در این بخش تورم نقطه به نقطه به حدود ۴۷% رسیده است که همچنان پایین‌­تر از تورم خوراکی‌­ها (۷۰%) و بهداشت و درمان (۵۳.۸%) است. بخش خوراکی­‌ها و آشامیدنی‌­ها به دلیل سهم ۷۰ درصدی در شاخص کل تورم، با ۴.۲% افزایش، تاثیر بسزایی در افزایش تورم این ماه داشته ­است. در ذیل این گروه، سبزیجات با ۱۱.۷% و ماهی­ با ۷.۳% افزایش، بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده‌­اند. تورم بخش مسکن و اجاره نیز در این ماه ۲.۸% افزایش را تجربه کرده­ است که مشابه ماه گذشته بوده و باعث شده تورم نقطه به نقطه این بخش به ۳۹.۵% برسد که البته ۲ واحد درصد کمتر از ماه گذشته است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار