۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
اتفاق عجیب در بازار دلار فردوسی

چند روزی است که وضعیت بازار ارز دوباره متشنج شده است؛ قیمت دلار توافقی در صرافی‌های میدان و خیابان فردوسی امروز دوشنبه، در کانال ۳۹۷۰۰ تا ۴۰ هزار تومان نوسان دارد اما در بازار آزاد این قیمت روز گذشته تا ۴۵ هزار و ۲۵۰ تومان نیز رفت اما امروز قیمت‌ها کمی عقب نشست.

همشهری: کاسبان بازار ارز از جمله دلالان میدان فردوسی و صاحبان صرافی‌ها علل مختلفی را در خصوص این افزایش قیمت مطرح می‌کنند. اغلبشان معتقدند رشد نوسانات اخیر دلار به دلیل قرار گرفتن احتمالی سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و تشدید تحریم هاست. البته برخی از دلالان هم که کاری به سیاست ندارند معتقدند دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به این افزایش قیمت‌ها می‌کند و در توجیه این گفته می‌گویند؛ ۹۰ درصد دلار دست دولت است و دلار زیادی بین دلالان نیست که بخواهد بازار ارز را تا این حد تحت الشعاع قرار دهد. اما تا دلار بالا می‌رود زورشان به دلالان می‌رسد و آنها را مقصر این آشفته بازار می‌دانند. یکی از آنها می‌گوید: از سبزه میدان تا میدان فردوسی در کل ۲ هزار دلال فعالیت نمی‌کنند و حجم دلاری که توسط این افراد جابه‌جا می‌شود آنقدر ناچیز است که نمی‌تواند تاثیر مخربی بر بازار بگذارد.

البته ما صرفا این گفته‌ها را بدون دخل و تصرفی نقل می‌کنیم و مهر تاییدی بر صحت یا سقم این گفته‌ها نمی‌گذاریم.

وقتی در میدان فردوسی تا چهارراه استانبول قدم می‌زنیم بیشترین صدایی که در گوش طنین انداز می‌شود نجوای «دلار، دلار» دلالانی است که در گوشه و کنار پیاده‌رو این خیابان ایستاده‌اند و در جست‌وجوی مشتری هستند. نزدیک شان می‌شویم و قیمت خرید و فروش دلار را می‌پرسیم. قبل از اینکه قیمت بدهند می‌گویند"چند تا داری؟" می‌خواهند مطمئن شوند که با یک فروشنده واقعی صحبت می‌کنند نه یک عابر پیاده‌ای که صرفا از روی کنجکاوی به دنبال آخرین قیمت‌های خرید و فروش است.

یکی از دلالان که از سرما دست در جیبش فرو برده در پاسخ به سوال ما می‌گوید: ۴۴۸۰۰ می‌فروشم و ۴۳۵۰۰ می‌خرم. تمام دلارهایم نیز آبی و نوست.

قیمت فروش دلار بین دلالان این منطقه متفاوت است و بین ۴۴۰۰۰ تا ۴۴۸۰۰ تومان نوسان دارد، حتی دلالانی که در فاصله یک یا دو قدمی هم ایستاده‌اند، قیمت مشترکی برای فروش ندارند. تنها حرف مشترک آنها در پاسخ به این سوال ماست که پیش‌بینی قیمت فردا را بگویند و جواب مشترک شان این است: «نمی تونم قیمت فردا رو حدس بزنم».

قیمت خرید دلار هم متفاوت است و برخی ۴۳۰۰۰ تومان می‌خرند و برخی دلالان ۴۳۱۰۰ تا ۴۳۸۰۰ تومان می‌خرند اما بیشترین قیمتی که بیشتر دلالان می‌دهند ۴۳۵۰۰ تومان است.

به یکی از دلالان که مسن هم هست می‌گوییم دو هزار دلار برای فروش داریم؛ می‌گوید: اگر به پول نیاز نداری، الان زمان خوبی برای فروش دلار نیست، بازار هیجانی است. الان هم که میبینی قیمت درحال پایین آمدن است اما اگر به دنبال سودی بهتر است صبر کنی.

البته خیلی از دلالان هم معتقدند که امروز روز فروش است و اگر نفروشیم ضرر می‌کنیم.

خبری گنگ برای صرافی ها

بسیاری از صرافی‌های بانکی و غیربانکی امروز از صبح دست از کار کشیده بودند و خرید و فروشی انجام نمی‌دادند چرا که منتظر اتمام جلسه مسئولان بانک مرکزی در خصوص تصمیم گیری نهایی برای فروش سهمیه ۵۰۰۰ یورویی بودند. به سراغ یکی از صرافی‌های بانکی می‌رویم؛ درب شیشه‌ای بسته است و یکی از متصدیان از پشت پیشخوان با ایما و اشاره می‌گوید: "فروش نداریم" از او می‌خواهم که اجازه دهد وارد صرافی شوم و چند سوال را حضوری بپرسم. وقتی متوجه می‌شود که از بچه‌های رسانه هستیم، می‌گوید: طبق اعلام بانک مرکزی فروش سهمیه ۲ هزار دلاری را متوقف کرده‌ایم اما در خصوص سهمیه ۵۰۰۰ یورویی هنوز هیچ چیز مشخص نیست و ما منتظر جزییات این خبر هستیم چرا که اگر صرافی‌ها مجاز باشند تا سقف ۳۰ هزار یورو بفروشند به این معناست که هر صرافی روزی ۵ تا ۶ مشتری می‌تواند داشته باشد و عملا این اقدام حاشیه سود صرافی‌ها را بسیار کاهش می‌دهد و آنها را به تعطیلی خواهد کشاند.

وی ادامه می‌دهد: هر یک از صرافی‌های بانکی و غیر بانکی روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ مشتری دارند که برای خرید سهمیه به این شعبه‌ها مراجعه می‌کنند(البته همه صرافی‌ها مجاز به فروش سهمیه نیستند) اما گذاشتن محدودیت برای صرافی‌ها عملا حاشیه سود این کار را به صفر می‌رساند. قطعا طبق این بخشنامه سهمیه ۵۰۰۰ یورویی به همه افراد تعلق نخواهد گرفت چرا که تحت سرفصل «تامین نیازهای ضروری» اعطا خواهد شد.

طبق آخرین خبر امروز، براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره خرید و فروش ارز که به صرافی‌ها ابلاغ شده و همچنین اظهارات شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی، از فردا صرافی‌ها می‌توانند تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن از اشخاص حقیقی و حقوقی ارز بخرند. البته این معامله پس از احراز هویت مشتری و با ثبت در سامانه سنا قابل انجام است.

در این میان صرافی‌ها می‌توانند تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن ارز به اشخاص حقیقی (اشخاص ایرانی بالای ۱۸ سال ) و حقوقی مقیم ایران بفروشند.

براساس این بخشنامه و گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی، سقف تعیین شده برای خرید ارز توسط صرافی‌ها ۳۰ هزار یورو در روز است و اگر صرافی بالاتر از این سقف را خریداری کند، حداکثر تا پایان روز کاری بعد از آن باید مازاد آن را بفروشند.

از سوی دیگر، اشخاصی که در امسال از سهمیه خرید ۲۰۰۰ دلاری (یا معادل آن) از صرافی‌ها استفاده کرده‌اند، فعلا نمی‌توانند براساس بخشنامه جدید از سهمیه ۵۰۰۰ یورویی استفاده کنند.

گفتنی است؛ قیمت فروش ۵۰۰۰ یورو ارز از صرافی‌ها بر مبنای نرخ سامانه بازار متشکل ارزی خواهد بود که روش کشف قیمت آن در بازار در قالب ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های متفاوت خواهد بود.

وضعیت فروش سهمیه ۲ هزار دلاری

این روزها اخباری زیادی در خصوص اجاره کارت ملی برای خرید سهمیه ۲ هزار دلاری از سوی دلالان شنیده می‌شود و گاه قیمت‌های عجیب و غریبی هم به گوش می‌رسد. سایت‌ها را که نگاه کنید قیمت‌های ۲ میلیون تومانی هم به عنوان اجاره داده می‌شود اما دلالان میدان فردوسی برای اجاره کارت ملی حاضر نیستند بیشتر از ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. یکی از آنها به ما می‌گوید: مگر فروش سهمیه چقدر سود دارد که بخواهیم دو میلیون تومان به دارنده کارت ملی بدهیم. تازه مبلغی از سود هم به عنوان مالیات کسر می‌شود.

برای اینکه حرفش را به ما اثبات کند چند دلال دیگر که کارت ملی اجاره می‌گیرند را صدا می‌زند و می‌گوید: "اجاره کارت ملی چند؟" تمام کسانی که از آنها سوال می‌کند قیمت ۸۰۰ هزار تومان را می‌دهند. به او می‌گوییم: صرافی‌ها که می‌گویند فروش سهمیه را متوقف کرده‌اند پس چرا کارت ملی اجاره می‌کنید؟ در پاسخ می‌گوید: ما می‌گیریم شما نگران این چیزها نباش. با کمی زیرمیزی کارمان را راه می‌اندازیم.

در همین رابطه بخوانید: چگونه با کارت ملی دلار سهمیه ای بخریم

صف شلوغ سهمیه

گرچه صرافی‌های بانکی و غیر بانکی مجاز به فروش سهمیه ۲ هزار دلاری در میدان فردوسی از صبح امروز فروش خود را متوقف کرده‌اند اما یکی از صرافی‌های غیر بانکی شلوغ است و ۳۰ نفری در صف خرید سهمیه قرار دارند. البته همه این افراد در سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران از قبل ثبت نام کرده‌اند و اکنون منتظر گرفتن دلارهایشان هستند.

دختران جوانی می‌خواهد ۱۵۰۰ دلار از صرافی بگیرد اما می‌گوید: سامانه قطع است و چندین ساعت است که معطل شده ام. پیرمردی نزدیکش می‌آید و رو به دختر جوان می‌گوید: من هر چقدر تلاش می‌کنم با گوشی وارد سامانه شوم نمی‌توانم. دختر جوان در پاسخ می‌گوید: باید چند بار تلاش کنید و بعد از ثبت نام منتظر تایید شعبه‌ای که سهمیه‌ای می‌فروشد باشید. اگر شعبه شما را تایید کند بعد از ۳ روز برایتان پیامکی می‌آید که با مراجعه به صرافی مورد نظر می‌توانید سهمیه خود را دریافت کنید. البته شنیدم متصدی صرافی می‌گفت نمی‌دانم چرا کسانی که در کافی نت ثبت نام کرده‌اند در سیستم ثبت نشده‌اند.

گرچه امروز فروش تا حدی انجام می‌شود اما به خاطر قطع بودن سامانه و گاها اینترنت، معطلی‌های زیادی برای متقاضیان سهمیه به همراه داشت.

امروز همه فروشنده دلار و یورو هستند

دلالانی که در کنار صرافی‌ها ایستاده اند، به یکدیگر می‌گویند امروز بیشتر می‌خریم تا اینکه بفروشیم. خیلی‌ها از ترس اینکه دلار ریزش نکند امروز فروشنده‌اند.

زن میانسالی نزدیک یکی از دلالان می‌آید و می‌گوید: امروز دلار پایین آمده و می‌گویند بیشتر از اینها هم پایین می‌آید؛ دو هزار دلار دارم اما مردد هستم که بفروشم یا نه؛ فعلا می‌خواهم هزار دلار بفروشم؛ مرد جوانی که در حال خواندن تابلوی قیمت‌های خرید و فروش یکی از صرافی هاست با شنیدن گفت‌وگوی زن میانسال با یکی از دلالان به او می‌گوید: اگر قصد فروش داری، پیرمردی که نزدیک ورودی مترو ایستاده با قیمت ۴۳۸۰۰ می‌خرد که بالاترین قیمت است. زن که گویی به این قیمت برای فروش راضی است با عجله به سمت دلالی که با این قیمت می‌خرد می‌رود.

چند نفری از دلالان که دور هم جمع شده‌اند می‌گویند امروز همه فروشنده شده‌اند. هر چند به نظر می‌رسد در این بازار خودشان هم رغبتی به خرید ندارند چرا که صدای "دلار دلار" شان کمتر به گوش می‌رسد. بیشترشان در گوشه و کناری ایستاده‌اند و با قیمت‌های امروز بیشتر نظاره گر بازار دلار هستند تا کاسب.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها