۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
عراق به کمک قطر ایران را دور زد/ بغداد دیگر از ما گاز نمی‌خواهد؟

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه خبر داد که قطر در حال مذاکره برای به‌دست‌آوردن سهمی در سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری شرکت توتال انرژی فرانسه در بخش انرژی عراق است؛ اقدامی که با تلاش بغداد برای حفظ شرکت‌های غربی در صنعت نفت این کشور همسو به نظر می‌رسد.

روزنامه اعتماد به نقل از یورونیوز: درحالی‌که نخست‌وزیر بغداد در سفر خود به فرانسه امیدوار است تا خروج شرکت‌های غربی را از عراق متوقف کند، در صورت به ثمر رسیدن این سرمایه‌گذاری بزرگ توسط یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، موفقیتی چشمگیر برای محمد سودانی، نخست وزیر عراق خواهد بود و همچنین گامی در جهت مقابله با نفوذ ایران تلقی خواهد شد.

شرکت قطر انرژی به دنبال کسب سهمی۳۰ درصدی در سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری توتال انرژی است. البته شرکت‌های فعال در بخش انرژی نیز برای کاهش ریسک موجود در سرمایه‌گذاری به‌ندرت مالک ۱۰۰٪ از پروژه‌ها هستند و از مشارکت‌ سایر شرکت‌ها استقبال می‌کنند.

با وجود خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق و اقبال گسترده از سرمایه‌گذاری در این کشور در یک دهه گذشته، شرکت‌های نفتی بین‌المللی به دلیل عواید کمی که طبق قراردادهای تنظیم شده نصیبشان می‌شد، در حال روی گرداندن از بازار عراق هستند.

قرارداد شرکت نفتی توتال با عراق در سال ۲۰۲۱

هنگامی که شرکت توتال انرژی فرانسه در سال ۲۰۲۱ توافقنامه‌ای را برای ساخت چهار پروژه عظیم خورشیدی، گازی، برق و آب به مدت ۲۵ سال در جنوب عراق امضا کردند، امیدها برای بازگشت سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یافت. چرا که دیگر شرکت‌های بین‌المللی از جمله غول‌های نفتی اکسان موبیل آمریکا، شل و بریتیش پترولیوم همگی در سال‌های اخیر به دنبال کاهش فعالیت‌های خود در عراق بوده‌اند.

اما برخلاف سایر شرکت‌ها، این پروژه که با هدف تقویت اقتصاد عراق و کاهش وابستگی آن به گاز ایران هدف‌گذاری شده، هنوز در آغاز راه است.

قرارداد «توتال انرژی» با عراق که متعاقب سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در سپتامبر ۲۰۲۱ به عراق نهایی شد به سرمایه‌گذاری اولیه ۱۰ میلیارددلاری نیاز دارد.

منابع آگاه به این قرارداد در ماه فوریه ۲۰۲۲ میلادی به رویترز گفته بودند که مفاد غیرعلنی این قرارداد موجبات نگرانی برخی از سیاستمداران عراقی را فراهم آورده است.

این قرارداد شامل ساخت شبکه جمع‌آوری گاز طبیعی برای تأمین نیروگاه‌های محلی از طریق توسعه میدان نفتی ارطاوی و همچنین ساخت تاسیسات تصفیه آب دریا در مقیاس بزرگ برای افزایش تولید نفت جنوب عراق با استفاده از تزریق آب بوده است. تاسیس یک نیروگاه بزرگ خورشیدی در بصره نیز از دیگر مفاد آن به شمار می‌رفت.

اما از آن زمان تاکنون پیشرفت چندانی در آن حاصل نشده و در پی اختلاف بر سر مفاد توافقنامه به بن‌بست رسیده است. حتی این اختلافات خطر لغو پروژه را نیز به همراه داشته است.

درحالی‌که نخست‌وزیر عراق در روز پنج‌شنبه در سفر به پاریس برای ملاقات با امانوئل ماکرون است، به نظر می‌رسد که در تلاش برای پایان‌دادن به بن‌بست این قرارداد با مدیر اجرایی توتال انرژی هم دیدار خواهد کرد.

بنا بر گفته دو منبع از رویترز باوجود آن که هنوز توافق نهایی میان قطر انرژی و توتال انرژی حاصل نشده است؛ اما اطمینان زیادی وجود دارد که توافق میان آن‌ها محقق شود.

کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی همواره تلاش کرده‌اند تا با نفوذ تهران در عراق مقابله کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها