۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
افزایش قیمت خودرو در هفته نخست بهمن

شاخص خودروی بورسان نیز در هفته‌ای که گذشت با افزایش ارتفاع ۴.۵۶ درصدی جدی‌ترین رشد خود در چهار هفته اخیر را تجربه کرد.

فردای اقتصاد: بازار خودرو در هفته گذشته شاهد طناب‌کشی موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا بود. در یک سو شورای رقابت و برخی از نمایندگان مجلس قرار داشتند که معتقدند بودند بسیاری از محصولات تولیدی خودروسازان مشمول بازارهای انحصاری می‌شوند و عرضه آن‌ها در بورس کالا مجاز نیست. در سوی دیگر اما جمعی از سیاستگذاران اقتصادی شامل سازمان بورس، وزارت صمت و وزارت اقتصاد بر ادامه عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کردند. نتیجه آنکه فعلا شورای عالی بورس در جلسه فوری که به همین دلیل برگزار شد اعلام کرد عرضه خودرو در بورس کالا منطبق با مصوبه قبلی شورای عالی بورس تا زمان اتخاذ تصمیم از سوی شورای رقابت ادامه پیدا می‌کند.

به هر حال در هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی با افزایش ۵.۹۳ درصدی همراه شد. خودروهای چینی رشد ۳.۱۹ درصدی را نشان دادند و شاخص خودروی بورسان نیز در هفته‌ای که گذشت با رشد ۴.۵۶ درصدی جدی‌ترین رشد هفتگی خود را از ۷ دی ماه ۱۴۰۱ تجربه کرد. به این ترتیب پس از یک هفته استراحت با کاهش ارتفاع ۰.۹ درصدی شاخص خودروی بورسان، در هفته نخست بهمن ماه باز هم این نماگر روندی صعودی در پیش گرفت. افت‌وخیز قیمت دلار و افزایش انتظارات تورمی از یک سو منجر شده تا متقاضیان خرید خودرو خرید خود را جلو بیاندازند و برخی نیز با هدف حفظ ارزش پول به این بازار روی آورند. دلار در هفته گذشته ۳.۳ درصد افزایش داشت.

برندگان رالی خودرویی از ابتدای سال

برخی خودروهای داخلی از ابتدای سال نزدیک به ۷۳ درصد گران شده‌اند که بیش از رشد قیمت دلار است که بیش از ۷۰ درصد از ابتدای سال صعود کرده است. پژو ۲۰۷ از ابتدای سال تا کنون با ۲۶۷ میلیون تومان (۷۳ درصد) رشد قیمت بیشترین افزایش نرخ را بین خودروهای داخلی تجربه کرده است. پژو۲۰۷ پانوراما دنده‌ای اگرچه با عرضه در بورس کالا روند رشد قیمت آن تعدیل شد اما قیمت آن ابتدای سال کمتر از ۳۶۶ میلیون تومان بود و اکنون حدود ۶۳۳ میلیون تومان قیمت دارد.

در رتبه دوم پژو ۲۰۶ تیپ دو قرار دارد در مقیاس از ابتدای سال، با ۱۹۱ میلیون تومان یا ۷۱.۵ درصد افزایش قمیت، دومین خودروی با بیشترین رشد قیمت محسوب می‌شود و هم‌اکنون در محدوده قیمتی ۴۵۸ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

رتبه سوم هم به پژو پارس تعلق دارد که از قیمت ۲۷۷ میلیون تومان در انتهای سال ۱۴۰۰، اکنون به ۴۵۲ میلیون تومان رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۱۷۵ میلیون تومانی یا ۶۳ درصدی قیمت آن است.

میزبانی بورس کالا از خودروهای جدید در ابتدای بهمن

هفته گذشته سه خودروی هایما، لاماری ایما و T۵ اتوماتیک به بورس کالا رفتند. به این ترتیب ۲۰۰۰ دستگاه هایما S۷ با قیمت پایه ۷۴۳ میلیون تومان، ۱۵۰ دستگاه لاماری ایما خاکستری، ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما مشکی و ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما سفید شرکت آرین پارس موتور در قیمت ۹۸۱ میلیون تومان، ۵۰۰ دستگاه خودروی T۵ اتوماتیک فرداموتورز با قیمت پایه یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان در این بازار عرضه شدند.

 دو خودروی T۵ اتوماتیک مشکی و سفید (متعلق به صنایع اتومبیل سازی فردا) در معاملات بورس کالا با همان قیمت پایه یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان به فروش رفتند. خودروی هایما S۷ مشکی (متعلق به گروه خودروسازی هایما) در با قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان ۲۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار به فروش رفت و سه خودروی لاماری ایما خاکستری، سفید و مشکی (متعلق به شرکت آرین پارس موتور) به ترتیب یک میلیارد و ۶۱۷ میلیون تومان، یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان و یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون تومان فروخته شدند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار