۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
مردم برای گرفتن اینترنت آزاد باید عضو سازمان‌های خاص بشوند؟

چند روزی است که با انتشار تصاویری از نامه‌ محسن پیرهادی نماینده مجلس، امید قالیباف مشاور و سخنگوی وزارت صمت و مرتضی فرخی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم به وزارت ارتباطات درخصوص دسترسی به اینترنت باز، گمانه‌زنی‌ها نسبت به کلید خوردن اینترنت طبقاتی در کشور را قوت بخشیده است.

افشین آشوری، رئیس کمیسیون بلاکچین و رمز ارز نصر کشور در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه باتوجه به نامه‌نگاری‌های منتشر شده آیا اینترنت طبقاتی در حال کلید خوردن است، گفت: «دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌آپ بنابر آمار ما ۶۰ تا ۷۰ درصد پهنای باند بین‌الملل در اختیار این دو پلتفرم بود که دال بر استفاده و فعالیت بسیاری از کاربران ایرانی هم برای کسب و کار و هم برای ارتباطات بوده است. وضعیت اینترنت استفاده از این دوپلتفرم را برای مردم و کسب و کارها مختل کرده ولی این نامه‌نگاری‌ها و اینکه نماینده مجلسی درخواست می‌کند برای این شماره اینترنت بدون فیلتر ارائه دهید را به اصطلاح اینترنت طبقاتی می‌گویند. ما در اقتصادمان فاصله طبقاتی داشتیم حال گویا برای اینترنت مان هم باید این فاصله طبقاتی را داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «به چه دلیل یک نماینده‌ نامه می‌فرستد که به این شماره اینترنت آزاد تعلق گیرد؟ مگر می‌خواهند در این پلتفرم‌ها چه کار کنند؟ نماینده مردم چرا برای مردم اینترنت آزاد را نخواسته است؟ ایشان چند رای آورده‌اند نماینده چند درصد از مردم هستند؟»

این عضو سازمان نصر کشور افزود: «اخیرا هم مطلبی خواندم که لیست دانشجویان را برای اینترنت بدون فیلتر خواسته بودند. دست‌اندرکاران و به صورت خاص وزارت ارتباطات باید در این زمینه شفاف‌سازی کامل انجام دهد. البته چندین بار عنوان کرده‌اند که این دو پلتفرم به دلایل امنیتی توسط شورای‌عالی امنیت ملی فیلتر شده است اما این بابی نشود که به سمت محدودتر شدن چیزهای دیگر بروند. الان که مشکلات بسیاری ایجاد شده ولی این روش، روش درستی نیست. چراکه اگر به دلیل فیلترینگ دو پلتفرم نامه‌نگاری می‌کنند، مگر یک دانشگاه با این دو پلتفرم چه قدر کار می‌کند؟ مگر مراکز تحقیقاتی با اینستاگرام واتس‌آپ کار می‌کنند؟ وقتی این نامه‌نگاری‌ها صورت می‌گیرد ما را به این فرض می‌رساند که احتمال دارد عرصه تنگ‌تر شود.»

آشوری ادامه داد: «ما فعالان بخش حوزه‌ای تی که بسترهای اینترنتی داریم، به عنوان یک شهروند می‌خواهیم که به ما پاسخ دهند که آیا قرار است عرصه را تنگ‌تر کنند یا این یک نامه‌ای است و رد شده یا مسئولان یک حوزه و دانشگاه به دلیل درخواست یک نفر به وزیر ارتباطات نامه زده‌اند تا صرفا بگویند ما وظیفه‌مان را انجام داده و درخواست داده‌ایم. مسئولان بگویند که این ماجرا صرفا در این حد بوده یا قرار است در آینده اتفاقاتی رخ دهد.»

وی ضمن تاکید براینکه وزیر ارتباطات باید برای مردم این مسئله را صریح‌تر شفاف‌سازی کند، بیان کرد: «باتوجه به عملکرد وزیر و صحبت‌هایی که پیشتر مطرح شده است، باورم بر این است که مردم صحبت‌های ایشان را چه بگویند فیلتر می‌کنم چه رفع فیلتر، دیگر باور نمی‌کنند. ما آقای زارع پور را به عنوان یک فرد انقلابی، جهادی و متدین قبول داریم و برایشان احترام قائلیم اما وزارت و مدیریت در کنار انقلابی بودن، جسارت و اقتدار لازم دارد. ایشان هم باید حق شهروندان را در نظر گیرند و هم حق فعالان کسب و کار در این حوزه را مدنظر قرار دهند.»

آشوری درباره وضعیت اقتصاد دیجیتال کشور، گفت: «حوزه اقتصاد دیجیتال را نابود کرده‌اند و فعالان آن نمی‌دانند باید چه کار کنند و این حوزه را رها کرده‌اند. بسیاری از کسب و کارها دارند مهاجرت می‌کنند؛ بدین صورت که قبلا نفر مهاجرت می‌کرد اما الان کسب و کار مهاجرت می‌کند. ما هم چه در بخش خصوصی و چه در صنف‌مان منتظر بخشنامه‌های خلق الساعه هستیم؛ یک بار یک نماینده می‌گوید قرار است رفع فیلتر شود پس از آن نماینده دیگری می‌گوید رفع فیلتری در کار نیست. ما هنوز داریم در ایران کار می‌کنیم و امید هم داریم ولی این امید را به ناامیدی تبدیل نکنید. کسب و کارها تاب و توان تحمل ندارند و بسیاری از آنها نابود شده‌اند.»

 این فعال بخش خصوصی درباره کسب و کارهای حوزه‌ای تی، گفت: «تجهیزات کسب و کارهای حوزه‌ای تی با هزینه‌های دلاری است و هزینه‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرده است. از آن طرف هم مشکلات بخشنامه و قوانین خلق‌الساعه دارد ما را ناامید می‌کند.آقای زارع پور، خوانساری و باقری اصل همه از دوستان ما هستند ولی یک مقدار خودشان را به جای صاحبان و سرمایه‌گذاران حوزه اقتصاد دیجیتال بگذارند. اگر می‌خواهند اینترنت طبقاتی بدهند شفاف اعلام کنند و اگر هم قرار است فیلترینگ پایدار بماند صریحا اعلام کنند.»

آشوری ادامه داد: «یک سری از سایت‌ها باید با جاهای دیگر لینک داشته باشند مثلا سایتی دارید و قیمت‌ها را باید از فارکس جهانی بگیرید، برای این کار که نمی‌توانیم از اینترنت ملی اسفتاده کنیم. کمااینکه در این صورت یک سری از کسب و کارهای این حوزه مثل بورس‌های بین‌المللی را باید تعطیل کنیم. خواهش‌مان این است که خودشان را جای ما بگذارند.»

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمز ارز نصر کشور درباره سواستفاده‌هایی که از اینترنت طبقاتی خواهد شد، گفت: «اینترنت طبقاتی ملعبه‌ای می‌شود که عضو فلان جا شوید تا اینترنت آزاد بدهیم. فردا می‌گویند مسئول دفتر فلان نماینده شوید چراکه اینترنت آزاد می‌دهند، دانشجو فلان دانشگاه شوید و اینترنت آزاد دریافت کنید. خواهشی که داریم این است که وزارت ارتباطات شفاف‌سازی کند تا این نامه‌نگاری‌ها بیرون نیاید.»

وی درپایان خاطرنشان کرد: «انتخابات اتاق بازرگانی در پیش است و ما علاقه داریم فعالان حوزه‌ای تی حضور پررنگی را داشته باشند تا بتوانیم از طریق اتاق بازرگانی از دولت مطالباتی را داشته باشیم.»

منبع: انتخاب

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها