۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
اقتصاددانان از هوش مصنوعی نمی‌ترسند

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران و اقتصاددانان از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند و این موضوع به زودی تبدیل به تهدیدی برای آنها خواهد شد. براساس آخرین نظرسنجی MLIV Pulse، سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته عمده مشاغل فعلی در حوزه‌های فناوری، مالی و حقوقی را تهدید خواهند کرد.

فردای اقتصاد - نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران و اقتصاددانان از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند و این موضوع به زودی تبدیل به تهدیدی برای آنها خواهد شد.

براساس آخرین نظرسنجی MLIV Pulse، سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته عمده مشاغل فعلی در حوزه‌های فناوری، مالی و حقوقی را تهدید می‌کند.

آنچه در رابطه با داده‌های این نظرسنجی جالب است، این است که بیش از دو سوم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی تهدیدی جدی در کوتاه مدت (۳ساله) را از جانب هوش مصنوعی متوجه شغل‌های خود نمی‌دانند. این موضوع حتی در حوزه‌هایی همچون مالی نیز دیده می‌شود.

هوش مصنوعی چندین دهه است که در حال توسعه و پیشرفت است. اما در ماه‌های اخیر شاهد افزایش علاقه عمومی نسبت به محصولات هوش مصنوعی ChatGPT و DALL-E هستیم که موجب هیجان زیادی میان سرمایه‌گذاران شرکت OpenAI شده است و بر این باورند که پاداش مالی قابل توجهی را از این سرمایه‌گذاری بدست خواهند آورد.

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی MLIV Pulse تقریباً به طور مساوی درباره اینکه آیا این نوع فناوری‌ها ارزش سرمایه‌گذاری دارند یا خیر رای داده‌اند. عدم استفاده حرفه‌ای از هر نوع هوش مصنوعی از سوی اکثر سرمایه‌گذاران در این نظرسنجی مشهود است؛ به طوری که تنها ۱۲٪ گفتند که از یک و تنها ۲۷٪ برنامه این را دارند که در آینده از آنها استفاده کنند. جالب اینجاست که بیش از نیمی از پاسخ دهندگان گفتند که حتی به استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به سرمایه‌گذاری خود فکر هم نمی‌کنند.

این نتیجه به شدت با افزایش‌های اخیر در بازار شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی پیشرفته تضاد دارد چراکه بخشی از آن ناشی از تبلیغات گسترده ChatGPT و سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI، توسعه‌دهنده این محصول است. شرکت هایی مانند BuzzFeed، C۳.ai.، SoundHound AI و BigBear.ai Holdings Inc از جمله سهامی هستند که همگی شاهد جهش‌های عظیم در حجم معاملات روزانه‌شان به همراه نوسانات عجیب در قیمت سهام خود بوده‌اند.

کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران در حال رقابت برای تبدیل شدن به نام‌هایی در حوزه فناوری هستند که می‌توانند محتواهایی مانند متن و عکس را از طریق اعلان‌های ساده ایجاد کنند و یا مکالمات انسان‌مانندی را در مورد موضوعات مختلف ترتیب دهند؛ از جمله اینکه آیا یک گربه می‌تواند در جنگ با عقاب پیروز شود یا خیر. مایکروسافت با شرکت هایی مانند Alphabet، Meta و Amazon.com در تلاش و رقابت برای ارائه هوشمندترین ابزارهای هوش مصنوعی به بیشترین تعداد از مردم هستند.

با این حال ابزارهایی مانند ChatGPT فضایی را برای برخی سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است که ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند قصد خرید سهام با استفاده از چنین ابزارهای مولد در حوزه هوش مصنوعی را دارند. به طور کلی حدود ۴۱ درصد از همه پاسخ دهندگان گفتند که تمایل به قرار گرفتن در معرض سهام فناوری به طور گسترده‌تری را دارند، در حالی که ۳۸ درصد افراد گفتند که در شش ماه آینده در رویکرد خود تغییری ایجاد نخواهند داد.

اقتصاددانان از هوش مصنوعی نمی‌ترسند

حتی قبل از موج فعلی علاقمند شدن مردم به هوش مصنوعی، این سوال که آیا اتوماسیون هوشمند فرصت‌های بیشتری را نسبت به آنچه موجود است ایجاد خواهد کرد، موضوعی بود که به طور یکسان برای کارگران و کسب‌وکارها مورد توجه قرار گرفته بود. بسیاری از شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ تعداد نیروهای خود را به طور بی‌سابقه‌ای کاهش داده‌اند. علاوه بر این میلیاردها دلار نیز توسط شرکت‌ها برای ایجاد قابلیت‌های هوش مصنوعی خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در ژانویه امسال آلفابت ۱۲هزار شغل را در سراسر جهان کاهش داده، اما در همان زمان، ساندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل، هوش مصنوعی را به عنوان یک حوزه سرمایه‌گذاری کلیدی معرفی کرد. از سوی دیگر مایکروسافت تنها چند روز پس از اینکه اعلام کرد که قصد دارد ۱۰هزار کارمند خود را اخراج کند، سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری خود را در OpenAI اعلام کرد.

وندی هال، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه ساوتهمپتون، به تلویزیون بلومبرگ گفت: «جنگ‌های بسیار جالبی بین شرکت‌های فناوری هوش مصنوعی در راه است.»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار