۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
سودای کسب سود در معاملات الگوریتمی

معاملات الگوریتمی در گذشته تا حد زیادی در بازارهای مالی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بسیاری از کارشناسان سقوط در بازارهای سهام را به وجود بات‌ها و این‌گونه معاملات نسبت می‌دهند.

فردای اقتصاد: هوش مصنوعی به تازگی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بعد از غوغایی که ChatGPT در دنیا ایجاد کرد، تمرکز بر این حیطه دوچندان شده است. کارشناسان عقیده دارند که انسان در حال آماده شدن برای ورود به عصر جدیدی از تکنولوژی است.

در این بین فعالین بازارهای مالی نیز در تلاش هستند تا به هر طریقی از این صنعت رو به رشد سود کسب کنند. اگرچه هوش مصنوعی کمابیش پیش از این وارد بخش معاملات دارایی‌ها شده بود.

معاملات الگوریتمی موضوع جدیدی نیست، و در گذشته به میزان زیادی در معاملات سهام به طور کلی در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بسیاری از کارشناسان سقوط در بازارهای سهام را به وجود بات‌ها و این‌گونه معاملات نسبت می‌دهند.

هر بات معاملات، به وسیله یک الگوریتم معاملاتی خودکار برنامه‌ریزش شده است. این بات‌ها قادر هستند وظایف خرید و فروش را با سرعت بالا انجام دهند.

به بیان ساده، یک الگوریتم دنباله‌ای از دستورالعمل‌ها است که بر اساس چندین پارامتر به نتیجه می‌رسد. در مورد الگوریتم معاملاتی، این اغلب به معنای خودکار کردن پوزیشن است – بر اساس پارامترهایی که سطوح قیمت یا مقادیر شاخص هستند.

انواع مختلفی از الگوریتم‌های معاملاتی وجود دارد، معاملات با فرکانس بالا، آربیتراژ، دنبال‌کننده روند یا حتی بازگشت میانگین. وجه مشترک همه آن‌ها این است که فرد  نیازی به حضور فیزیکی برای به کار بردن سرمایه خود ندارد و همه چیز به طور اتوماتیک انجام خواهد شد.

آیا الگوریتم‌ها آینده معاملات را شکل می‌دهند؟

الگوریتم‌های معاملاتی سال‌هاست که فضای معاملات را اشغال کرده‌اند. در سال 2010، حتی باعث سقوط ناگهانی در بازار کلاسیک با سقوط روزانه حدود 9 درصد برای داوجونز شد. البته ۹ درصد در برابر نوسانات بازار کریپتو چندان زیاد نیست.

چیزی که استفاده از بات‌ها را جذاب می‌کند درصد بازدهی و سوددهی آنها است. هرچند که این بات‌ها می‌توانند سودآور نیز باشند، اما این مورد به عوامل زیادی بستگی دارد.

گاهی احساسات افراد در یک موقعیت معاملاتی تاثیرگذار است اما این موضوع در بات‌ها دیده نمی‌شود از طرف دیگر در مواقع حساس شاید تصمیم‌گیری انسان‌ها تصمیمات بهتری نسبت به یک بات اتخاذ کنند.

به طور کلی الگوریتم‌ها نیز باید به مرور زمان اپدیت شوند چرا که احتمال دارد که از میزان کارایی آنها کاسته شود و شاید نیاز باشد روش‌های نوین معاملاتی در آنها به کار برده شود.

الگوریتم‌ها با توجه به خصوصیاتی که دارند در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال  الگوریتم های با فرکانس بالا برای خرید و فروش هزاران بار در یک ثانیه طراحی شده‌اند و بنابراین عمدتاً توسط بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با منابع عظیم توسعه داده شده‌اند.

الگوریتم‌های اربیتراژ نیز در بازارهای سهام و به طور کلی کلاسیک تنها در انحصار موسسات بزرگ و بازار سازان است و تعداد کمی از افراد در بازار ارزهای دیجیتال به آن دسترسی دارند.

یک نوع الگوریتم دیگر است که سعی می‌کند از روند قیمتی یک دارایی برای کسب سود در یک دارایی استفاده کند.

کاربرد معاملات الگوریتمی

بات‌ها برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ تا کنون مفید بوده‌اند. سرمایه‌گذاران خرد باید در استفاده از بات‌های موجود  دقت بیشتری داشته و و میزان کارایی و سوددهی آنها در مورد بررسی قرار دهند.

به طور کلی راه‌حل‌های معاملات الگوریتمی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که فرصت نشستن پشت میز و پیگیری بازار را ندارند، مناسب است.

همچنین معامله‌گران، می‌توانند از آن برای تکمیل استراتژی‌های معاملاتی خود از آن استفاده کنند و یاسرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از  معاملات الگوریتمی یک درآمد غیرفعال در طول زمان ایجاد کنند.  

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار