۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
تداوم روزهای رفت و برگشتی سهام

بورس تهران این روزها به واسطه طولانی شدن انتظارات برجامی سرمایه‌گذاران، نوسانات روزانه زیادی را تجربه می‌کند.

فردای اقتصاد: بورس تهران این روزها به واسطه برخی خبرهای رسمی و غیررسمی برجامی و طولانی شدن انتظار سرمایه‌گذاران برای رسیدن به یک جواب قطعی در این خصوص، نوسانات مثبت و منفی زیادی را تجربه می‌کند. نوساناتی که همچنان ادامه دارد.

بازار سهام پس از گذشت سه و نیم ساعت معاملات پرنوسان، با وجود رشد نماگرهای بازار در ابتدا، مجددا تغییر مسیر داد و شاهد عقب‌گرد نسبی در آن‌ها بودیم. شاخص کل بورس که در ابتدای بازار رشد حدود ۰.۱ درصدی را ثبت کرده بود، در نهایت افت ۰.۳۸ درصدی را نمایش داد اما در سمت مقابل شاخص هم‌وزن شرایط بهتری را دنبال کرد و توانسته به کمک دادوستدها برخی صنایع و نمادهای کوچک در محدوده سبز تابلو، ۰.۲ درصد به ارتفاع خود بیافزاید. ارزش معاملات نیز که مدت‌هاست توسط فعالان بازار رصد می‌شود، امروز در حوالی ۳۰۰۰ میلیارد تومان جا خوش کرد که نسبت به روزهای هفته گذشته اعداد پایین‌تری به شمار می‌رود.

دلار در هزارتوی برجام

روند قیمتی دلار در بازار آزاد این روزها تلاطم زیادی دارد و با هرخبر روند صعودی یا نزولی به خود می‌گیرد. این ارز که روز گذشته در شروع معاملات خود به ۲۸۲۰۰ تومان نیز رسیده بود، دوباره فاز صعودی به خود گرفت و تا میانه کانال ۲۹هزار تومان نیز صعود کرده است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که برخی از فعالان بورسی همچنان نگاه ویژه‌ای به تحرکات دلار دارند و اعتقاد دارند که چشم‌انداز آن از انتظارات تورمی می‌تواند مسیر پیش‌روی بورس تهران را نیز مشخص کند.

این نظریه اما یک موضوع را نادیده می‌گیرد و آن نیز روند حرکتی دلار نیماست. دلار نیمایی طی روزهای گذشته که دلار در بازار آزاد با نوسان زیادی همراه بود، به نوسن کم‌مقدار در مسیر صعودی ادامه می‌داد که باعث به حداقل رسیدن فاصله این دو نرخ به یکدیگر شد؛ به طوری که اختلاف ۳۲ درصدی در زمان اوج دلار در بازار آزاد، اکنون به حوالی ۸ درصد کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که طبق گفته بسیاری از کارشناسان، نرخ نیما می‌تواند کف مستحکمی برای قیمت دلار پس از توافق باشد و از این رو خطر مهمی سودآوری شرکت‌ها و بورس تهران را تهدید نمی‌کند.

در این میان نزدیک شدن نرخ فردوسی به نیما نه تنها برای شرکت‌های بورسی خطرناک نیست، بلکه می‌تواند به ریسک‌های سیستماتیک این حوزه نیز پایان دهد. اکثر صادرکنندگان کشور برای تبدیل نقدینگی ارزی خود به ریال مجبور به تسعیر آن با ارز نیمایی بودند درحالی که بسیاری از هزینه‌های آن‌ها با افزایش دلار بازار آزاد رشد می‌کرد و همین عامل بخشی از حاشیه سود آن‌ها را کاهش می‌داد. این موضوع در کنار حذف رانت ایجاد شده در این میان و بسیاری از مسائل دیگر می‌تواند به نفع بازار سرمایه تمام شود.

چرخش پول در تالار شیشه‌ای

یکی از نکات بازار امروز را می‌توان به چرخش پول بین صنایع و سهام مختلف قلمداد کرد. اگر نگاهی به نقشه معاملات بورس امروز بیاندازیم، پیداست برخی از صنایع و سهام که طی روزهای گذشته مورد توجه بودند، جای خود را به دیگر گروه‌ها داده‌اند. برای مثال در صنعت خودرو از زمان انتشار خبرهای برجامی، نماد «خساپا» روند رو به رشد بهتری را نسبت به رقیب خود یعنی «خودرو» تجربه کرد اما امروز روند معاملات این دو سهم برعکس شده است به طوری که نماد «خودرو» در محدوده مثبت و «خساپا» در محدوده منفی معامله می‌شود. دلیل این موضوع را می‌توان به بازدهی بیشتر سهام شرکت سایپا نسبت به ایران‌خودرو نسبت داد که اکنون باعث شده است سهامداران این صنعت با شناسایی سود به سمت دیگر نمادها حرکت کنند. این موضوع را می‌توان در گروه واسطه‌گری‌های مالی، زراعت، فراکاب‌ها و... نیز مشاهده کرد.

این موضوع در ماهیت اصلی خود می‌تواند اتفاق مثبتی باشد و مانع از خروج سرمایه از بازار شود اما نکته منفی این موضوع اینجاست که به نظر خبر از سردرگمی سهامدارن در این روزها می‌دهد. به طور کلی اما انتظار بی‌صبرانه سرمایه‌گذاران برای مشخص شدن نتیجه نهایی در تمامی بازارها قابل مشاهده است و بورس تهران نیز از آن مستثنی نیست.

شروع محتاط بازارهای جهانی

معاملات هفتگی بازارهای جهانی امروز آغاز شد. روند قیمت کامودیتی‌ها طی هفته‌های گذشته بسیار کم‌نوسان بود اما شروع معاملات امروز با افت بهای نفت و فلزات همراه شد.

با این حال وجود تفاوت دیدگاه‌ها از سمت کارشناسان مختلف در بازارهای جهانی در رابطه با آینده اقتصاد جهانی باعث شده است که بازارهای سهامی و کالایی این روزها با اندک نوسانی به کار خود ادامه دهند. از سمتی عده‌ای اعتقاد دارند که بهبود وضعیت تورمی و بازار کار آمریکا، تهدید افزایش‌های جدی فدرال رزرو در نشست‌های بعدی به حداقل رسیده است. این افراد اعتقاد دارند همچنان برخی شاخص‌ها از فاصله زیاد اقتصاد با یک دوره رکودی خبر می‌دهند و بازارها دیگر خطری جدی را تجربه نخواهند کرد.

در سمت دیگر این گروه اما دسته‌ای از کارشناسان هستند که ریسک را همچنان بالا می‌بینند. این افراد معتقدند که بهبود تورم در یک ماه نمی‌تواند تاییدی کاملی برای رفع خطر تورم باشد و وجود تلاطم‌های جهانی در کنار برخی نگرانی‌های دیگر که احتمالا با تاخیر خود را در نماگرهای اقتصادی نشان خواهند داد، می‌تواند به شعله‌ور شدن دوباره تورم و اقدامات فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره دامن بزند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار