۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
مانع اصلی رشد استارتاپ‌های ایرانی

دبیر سابق انجمن فینتک معتقد است خود تحریمی بزرگترین مانع رشد استارتاپ‌های ایرانی است

فردای اقتصاد - دبیر سابق انجمن فینتک معتقد است فضای کارآفرینی یک فضای فراسیاسی و فراجناحی است و می‌بینیم در دولت‌های مختلف در کشورهای پیشرفته تغییر چندانی در مسیر رشد استارتاپ‌ها با تغییر دولت‌ها رخ نمی‌دهد.  در اما در ایران فضای استارتاپی درگیر این موضوع است که استارتاپ‌ها را متعلق به یک دولت یا جناح تلقی می‌کنند و این فضا به نفع کشورهای همسایه و رشد اکوسیستم استارتاپی در منطقه شده است. 

مصطفی نقی پور در گفت و گو با برنامه تک‌شاخ فردای اقتصاد گفت : هم اکنون اکوسیستم قوی از برنامه‌نویسان ایرانی در ترکیه و امارات شکل گرفته و ایران عملا از این منبع مهم محروم شده است. به گفته وی خود تحریمی و ایجاد موانع مختلف داخلی باعث عدم رشد استارتاپ‌ها در داخل کشور شده است. 

این کارشناس حوزه فینتک و استارتاپ‌ها معتقد است که عدم تمکین برخی اشخاص در بدنه دولت از قوانین موجود باعث ایجاد مانع اصلی رشد  حوزه فینتک شده است. نقی پور فر گفت: در مورد اینماد ( نماد اعتماد الکترونیکی ) در حالی که در هیات مقررات‌گذاری اینماد از لیست مجوزها حذف شده اما مسوولان وزارت صمت به این موضوع تمکین نکردند. 

نقی پور فر با اشاره به عدم استقلال رگولاتور در حوزه فینتک گفت: معضل اول این حوزه عدم استقلال رگولاتور و دخالت‌های غیر تخصصی در این زمینه است هرچند در نقاطی  جلوی موانع بزرگ گرفته شده اما عملا برخی موانع بزرگ مثل اینماد الان پیش روی استارتاپ‌های این عرصه وجود دارد. 

دبیر سابق انجمن فینتک با اشاره به اینکه رگولاتورهای حوزه‌های مختلف مثل بانک مرکزی، سازمان بورس، بیمه مرکزی و ... باید از فضای تجاری و درآمدزایی خارج شوند و اجازه بدهند نوآوری شکل بگیرد گفت : تجربه جهانی رشد استارتاپ‌ها نشان میدهد که رگولاتورها به دنبال درآمدزایی نیستند در ایران اما می‌بینیم این اتفاق رخ نداده است.

به گفته نقی پور بارها هشدار دادیم که محدودیت در اینترنت باعث صدمه دیدن فضای کسب و کارها می شود اما دیدیم که اینستاگرام که بین ۵۰۰ هزار تا چند میلیون شغل ایجاد کرده بود فیلتر شد. محدودیت‌های اینترنتی کسب و کارهای اینترنتی داخلی را هم دچار مشکلات زیادی کرده است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار