۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
این کشوری عربی بین ایران و آمریکا پادرمیانی می‌کند

ابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در منطقه غرب آسیا به سر می برد، با معاون وزیر خارجه عمان درباره ایران گفتگو کرد

ایرنا: رابرت مالی (راب مالی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: دیدار عالی با شیخ خلیفه الحارثی (شیخ خلیفه علی عیسی الحارثی معاون وزیر خارجه عمان) در عمان داشتم.

مذاکره کننده ارشد دولت بایدن افزود: ما در مورد تعمیق همکاری نزدیک خود در خصوص طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با ایران گفتگو کردیم.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تصریح کرد: من همچنین از عمان برای کمک به آزادی باقر نمازی قدردانی کردم.

هیات آمریکایی به ریاست راب مالی برای شرکت در نشست‌های کارگروه مشترک آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره اولویت‌های مشترک به ریاض سفر کرده است.

هیات آمریکایی را علاوه بر راب مالی، کریستوفر لندبرگ فرستاده ویژه موقت دولت آمریکا در امور ضدتروریسم و ائتلاف ضدداعش، دانیل بنایم معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا و دانا استرول معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه و شماری از مقامات نظامی و غیرنظامی واشنگتن تشکیل می دهند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، نشست‌های سه گانه کارگروه مشترک آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، سه دسته از اولویت‌ها (سامانه یکپارچه دفاع موشکی و ضدهوایی و امنیت دریایی، موضوع ایران و مبارزه با تروریسم) را بررسی خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر هیات آمریکایی به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به ریاض برای شرکت در نشست‌های کارگروه شورای همکاری خلیج فارس از ۱۳ تا ۱۶ فوریه (۲۴ بهمن تا ۲۷ بهمن ماه) نیز گفت: این هیات که راب مالی ریاست آن را برعهده دارد با نمایندگان دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج  فارس و دبیرکل این شورا برای بحث درباره اولویت‌های مشترک ما دیدار خواهند کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا درباره محورهای این نشست گفت: سه کارگروه وجود دارد که یکی از آنها بر دفاع یکپارچه هوایی و موشکی و امنیت دریایی تمرکز دارد.

وی مدعی شد: کارگروهی نیز بر ایران و چالش‌هایی که این کشور ایجاد می‌کند متمرکز است و کارگروه سومی نیز وجود دارد که بر مبارزه با تروریسم متمرکز است . بنابراین هیأت آمریکایی در تمامی این کارگروهها مشارکت خواهد داشت.

راب مالی پیش از این، با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امورخارجه این کشور که قبل از حضور در واشنگتن، به تهران سفر و با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده بود، درباره ایران دیدار و گفتگو کرده بود.

ماجد الانصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه قطر ۱۳ بهمن ماه بر تداوم نقش دوحه برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان ایران و کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد و افزود: میانجی‌گری قطر برای ارائه پیشنهادات در تسهیل بازگشت طرف‌ها به مذاکره ادامه دارد و ایفای این نقش دوحه نیز تا امضای توافق هسته‌ای که ضامن امنیت و صلح در منطقه است، متوقف نخواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها