۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
موج هشتم کرونا در راه است؟

رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ در انستیتو پاستور می‌گوید:‌ احتمال بروز موج‌های هشتم و یا بیشتر کرونا همچنان وجود دارد، اما همه چیز به این وابسته است که چه واریانتی از ویروس به وجود آید؛ بنابراین نمی‌توان گفت موج هفتم، آخرین موج کرونا در ایران است

در زمان حاضر به‌نظر می‌آید که بازیگر اصلی پاندمی، ویروس است، نه سیاست‌ها، برنامه‌ها و نحوه مدیریت ما عامل مؤثری در کنترل اپیدمی است و نه اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها درصد مناسبی دارد، در زمان حاضر بیشترین نقش را ویروس کرونا بازی می‌کند و رفتار ویروس هم قابل پیش‌بینی نیست.

ازآن‌جایی که مخزن ویروس انسان است، برای ادامه حیات نیاز به میزبان دارد، در نتیجه ذاتاً خیلی علاقه ندارد که همه میزبانانش را از بین ببرد، با این حال در جامعه ما آن‌قدر فرد حساس وجود دارد که کشندگی‌اش را ادامه دهد و زمانی که عرصه به او تنگ می‌شود، جهش‌هایی در ویروس ایجاد می‌کند که بتواند ادامه حیات دهد، به همین دلیل دلتا بسیار کشنده بود، اما وقتی واکسیناسیون انبوه در جامعه بشری آغاز شد، ویروس کشندگی‌اش را بیشتر کرد و بعد ویروس به اُمیکرون جهش پیدا کرد که میزان کشندگی‌اش بالا نیست.

اپیدمی کووید۱۹ و پاندمی در سطح جهانی یک عارضه ایستا نیست، بلکه موضوعی در حال تغییر است و مرتباً تغییر می‌کند، به‌عنوان مثال واکسنی دو سال قبل تولید و استفاده شده و اثربخشی ۷۰درصدی داشته است، اکنون دیگر آن اثربخشی را ندارد و اثربخشی‌اش کاهش یافته است، در نتیجه باید مرتباً خودمان را با شرایط جدیدی که در ویروس ایجاد می‌شود و واریانت‌هایی که اتفاق می‌افتد، تطبیق دهیم.

طبق تجربه کشورهایی که قبل از ما با اُمیکرون درگیر بودند، به‌نظر می‌آید که اُومیکرون تا مدتی یک‌سری نوسانات دارد و نباید به نزول‌های آن خیلی دل خوش کنیم و به‌نظر می‌رسد که این نوسانات وجود دارد، اما این‌که چقدر طول بکشد و شیب نزولی ما چقدر سریع یا کند باشد، بستگی به مداخلاتی دارد که انجام می‌دهیم. ما یک‌سری مناسبت‌ها هم داریم که می‌تواند به‌صورت بالقوه خطر گسترش اپیدمی را افزایش دهد؛ مانند سفرها، اجتماعات مختلف و... که با عدم رعایت پروتکل‌ها هم همراه است و سختگیری‌های گذشته هم وجود ندارد. اگر ما مداخلات مؤثری نداشته باشیم، ممکن است شاهد افزایش آمارها باشیم.

نمودارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند بستری بیماران کرونایی در هفته چهارم مرداد ۱۴۰۱ در ۷ استان افزایش بارز، در ۴ استان افزایش و در ۱۸ استان کاهش داشته و در ۲ استان ثابت بوده است و این در حالی است که رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ در انستیتو پاستور می‌گوید:‌ احتمال بروز موج‌های هشتم و یا بیشتر کرونا همچنان وجود دارد، اما همه چیز به این وابسته است که چه واریانتی از ویروس به وجود آید؛ بنابراین نمی‌توان گفت موج هفتم، آخرین موج کرونا در ایران است چرا که زیرسویه جدید امیکرون که با نام BA۲.۷۵ شناخته می‌شود هنوز در ایران شناسایی نشده است‌ و در زمان حاضر بیشترین واریانت موجود از کووید۱۹ در کشور (بیش از ۹۰ درصد) سویه BA۵ است که در سایر نقاط دنیا هم سویه BA۵ فراگیر و غالب است.

براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی کشورمان، که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر کرده است، در شرایطی که هفته گذشته شاهد بهبود اوضاع و کاهش شمار شهرهای قرمز بودیم و این گونه به‌نظر می‌رسید که موج هفتم شیوع ویروس و بیماری از قله خود عبور کرده است، بار دیگر شاهد افزایش شمار شهرهای قرمز هستیم که خبر از وخامت اوضاع می‌دهد و این را می‌شود با دقت در تغییرات نقشه رنگ بندی کشورمان در هفته‌های گذشته نیز دریافت که بر اساس بروزرسانی اخیر، شمار شهرهای قرمز آن از ۷۸ به ۱۰۶ شهرستان افزایش یافته و معنایی جز وخامت اوضاع در مناطق وسیع تری از کشورمان ندارد.

بر اساس نقشه جدید، شمار شهرهای نارنجی از ۱۸۴ به ۱۵۶ شهرستان کاهش یافته که معنای آن، افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در برخی از این شهرستان‌ها و قرمز شدن وضعیت آنهاست، اما نکته خوشایند در بروزرسانی اخیر نقشه کرونایی، در وضعیت نسبتا ثابت شهرهای زرد و آبی است، به این صورت که شمار شهرهای زرد و آبی تقریبا ثابت مانده (تعداد شهرهای زرد از ۱۷۴ به ۱۷۳ رسیده و تعداد شهرهای آبی از ۱۲ به ۱۳ افزایش یافته است) و نشان می‌دهد، وضعیت بیماری در مناطق وسیعی از کشور ثبات نسبی داشته است.

موج هشتم کرونا در راه است؟

جدیدترین وضعیت کرونایی در استان‌ها

استان اردبیل/ مورد فوتی ثبت نشد

علی محمدیان‌اردی در تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اردبیل اظهار داشت:طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۹ نفر به بیمارستان ها و ۹۹ نفر به مراکز بهداشتی بصورت سرپایی مراجعه داشته و ۲۶ بیمار در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: در حال حاضر ۶۸ بیمار بدلیل ابتلا به کووید۱۹ بستری هستند که از این تعداد ۱۴ بیمار در بخش ICU کرونا بستری بوده و ۱۳ بیمار پس از بهبودی مرخص شده اند و خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته، فوتی به دلیل کرونا در استان ثبت نشده است.

استان فارس/ ‌شمار بیماران بستری رو به افزایش است

با توجه به افزایش شهرهای قرمز استان فارس همچنین نارنجی شدن وضعیت مرکز این استان تاکید متولیان بر ضرورت تکمیل زنجیره واکسیناسیون از سوی مردم بارها اعلام شده است‌.متولیان معتقدند که برای شکستن زنجیره انتقال کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان فارس از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، دو میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۶۲ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۶۵۳ هزار و ۴۷۸ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۷۹۹ هزار و ۸۹۵ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۲۹ هزار و ۵۸۹ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۴۱۴ هزار و ۶۶۷ مورد تست سریع انجام شده و ۱۲۳ هزار و ۸۸۹ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۸۳ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۵۰۷ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۹۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ مورد جدید فوتی کووید۱۹ در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، به هشت هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

استان کردستان/ ۱۲۰ بیمار بستری شدند

فریدون عبدالملکی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۵۸۳ دوز واکسن در سراسر استان تزریق شده است، اظهار داشت: تاکنون دو میلیون و ۶۰۱ هزار و ۸۷۲ دوز معادل ۳۴ درصد جمعیت کردستان، واکسن تزریق شده که از این تعداد ۱۷ هزار و ۹۴۹ هزار نفر دوز یادآور تزریق کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن در مراکز جامع خدمات سلامت هر شهر انجام می‌شود، افزود: مرکز تجمیعی شهید بروجردی در سنندج هم در دو شیفت صبح و بعدازظهر فعال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۰ بیمار در بخش ICU تحت مراقبت‌های ویژه و مداوا قرار دارند.

عبدالملکی تنها راه مقابله با بیماری کرونا را تزریق واکسن و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دانست و تصریح کرد: شهروندان هر چه سریع‌تر نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

استان بوشهر/ بستری ۹۴ بیمار در بیمارستان‌ها

حسن ملکی‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تعداد بستری بخش کرونایی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر ۹۴ نفر و نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته ۴۵ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون ۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند گفت: از این تعداد ۴ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از فوت ۲ بانوی ۸۵ و ۹۳ ساله با سابقه بیماری قلبی و ریوی به سبب ابتلا به کرونا خبر داد و ادامه داد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۲۱۴ نفر به سبب جان خود را از دست داده‌اند. خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۴۳ بیمار بخش کرونایی از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند.

استان کرمان/ کرونا جان کودک ۵ ماهه را گرفت

براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از ۲۹ مرداد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان از ۳ مورد به ۱۲ مورد افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۶ شهر به ۵ شهر کاهش یافته است؛ همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۴ شهر به ۶ شهر رسیده است و متاسفانه هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹، تا روز گذشته، اظهار کرد: ۵۲ مورد مثبت بستری جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان داشتیم که از این تعداد ۳۴ مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۹ مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و ۳ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۱۴۲ نفر است، گفت: تعداد فوتی‌های قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در استان ۴ مورد و مجموع جانباختگان کرونا در استان به ۵ هزار و ۷۸۳ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان واکسن تزریق شده جمعیت بالای ۱۲ سال در استان کرمان را ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۱۰۹ دوز واکسن تزریق شده نوبت اول، ۲ میلیون و ۹۰ هزار و ۵۷۹ دوز واکسن تزریق شده نوبت دوم، ۹۲۱ هزار و ۳۰۸ دوز واکسن تزریق شده نوبت سوم و ۸۲ هزار و ۸۵۱ دوز واکسن تزریق شده نوبت چهارم است.

موج هشتم کرونا در راه است؟

استان اصفهان/  ۶ بیمار جان باختند

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت آمار بیماری کرونا در استان اصفهان (به ‌جز کاشان و آران ‌و بیدگل)، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا یک میلیون و ۵۲۹ هزار و ۷۵۳ مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا و کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۵۱۱ هزار و ۵۱۱ نفر در استان اصفهان شناسایی شدند. موارد نمونه گرفته شده در ۲۴ ساعت گذشته (احتمالاً بیمار)  ۸۴۲ نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی ۳۱۲ مورد و ۶ فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با بیان اینکه ۲۱۴ هزار و ۵۲۳ نفر تعداد کل بستری‌شدگان کرونا از ابتدا تاکنون بوده، گفت: در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان فعلی در بیمارستان‌ها ۴۱۱ نفر است و تعداد بیماران بستری ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی  اصفهان ۸۴ نفر است که از این تعداد ۷۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند. ۱۱ هزار و ۹۰۵ نفر آمار کل فوت‌شدگان قطعی و شش هزار و ۸۶۷ نفر فوت‌شدگان مشکوک کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان (به‌ جز شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل) بوده است.

آذربایجان‌غربی/ ۱۴۶ بیمار بستری شده‌اند

محمدامین ولیزاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در شبانه روز گذشته، ۱۴۶ بیمار دارای علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های سطح استان آذربایجان‌غربی بستری شده‌اند که از این تعداد ۱۱۶ نفر بیمار قطعی کرونایی هستند.

وی افزود: تعداد مبتلایان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، به ۳۶۴ هزار و ۶۲۶ نفر رسیده است. هم اکنون ۱۰۶ نفر در بخش آی سی یو بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح استان بستری هستند. در شبانه روز گذشته ۳ نفر به تعداد فوتی‌های کرونا در استان افزوده شده که با این تعداد، کل فوتی‌های کرونا از ابتدا تاکنون به ۷ هزار و ۶۸۲ نفر رسید.

استان قزوین/ نرخ ابتلا ۴ برابر شد

جلال رحمانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از رشد ۵۰۰ درصدی و ۴ برابر شدن موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۹۲ مبتلای جدید کرونایی در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار ۶۹ نفر بیشتر از روز گذشته است.

وی با اشاره به کاهش ۷.۳ درصدی موارد بستری‌های روزانه کرونایی گفت: در شبانه‌روز گذشته ۳۸ بیمار کرونایی با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل ۳ نفر کاهش داشته است.

رحمانی از کاهش ۶.۲ درصدی تعداد بیماران بدحال کرونایی هم خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵ بیمار کرونایی با وضعیت وخیم تنفسی و جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین زیر دستگاه کمک‌تنفسی بستری شده‌اند که این آمار از روز پیش یک نفر کمتر شده است.

وی با بیان اینکه نرخ مرگ‌ومیر کرونایی روزانه در استان قزوین ۶۶.۷ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار کرونایی بدحال به دلیل علائم شدید بیماری و ضعف مفرط جسمانی جان خود را از دست داد که این آمار در قیاس با روز قبل ۲ نفر کاهش یافته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در ادامه از افزایش ۴۸.۲ درصدی موارد روزانه بهبودیافتگان کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر ۴۰ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار در مقایسه با روز گذشته ۱۳ نفر افزایش یافته است.

رحمانی با اشاره به کاهش ۳.۲ درصدی جمعیت فعلی بستری‌های کرونایی استان قزوین افزود: در حال حاضر ۱۴۹ بیمار کرونایی به علت داشتن علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری هستند که این آمار از روز قبل ۵ نفر کمتر شده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها