۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
مجوز صنایع برای تولید برق تجدیدپذیر

وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده تا در قالب طرحی با عنوان نیروگاه‌های خود تامین برق صنایع، در سال‌های آینده کمبود برق در کشور را جبران کند.

فردای اقتصاد: مجوز تولید ۲۳۱۴مگاوات انرژی تجدیدپذیر (شامل ۱۸۷۷مگاوات انرژی خورشیدی، ۴۰۰مگاوات انرژی بادی و ۳۷مگاوات بازیافت حرارتی) برای ۸واحد صنعتی صادر شد. 

در سال‌های گذشته، قطعی برق در فصل گرما به یکی از اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور تبدیل شده بود، مشکلی که نتیجه آن خسارت تولیدکنندگان، وارد آمدن آسیب به مواد اولیه و تجهیزات صنعتی، افزایش قیمت نهایی محصولات و... بوده و از سوی دیگر، ضرر و زیان ناشی از قطعی بی‌برنامه برق بسیاری از واحدهای تولیدی نیز، جبران نشد. بر اساس پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، در جهت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و همچنین تامین برق پایدار برای صنایع تولیدی، حرکت صنایع پرمصرف به سوی احداث نیروگاه‌ها و تامین برق را برنامه‌ریزی کرده است. سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق نیز این طرح را در دستور کار قرار داده و از صاحبان صنایع دعوت کرد تا با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مشکل کمبود برق خود را در سال‌های آینده جبران کرده و از برق پایدار برخوردار شوند.

احمدرضا توکلی، مدیرکل دفتر قراردادها و امور حقوقی تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی ساتبا، در خصوص مزایای طرح خودتامین برق صنایع، گفت: صنایع می‌توانند در ساختگاه‌هایی که در کلیه استان‌ها توسط ساتبا مشخص یا ساختگاه‌هایی که توسط صنایع معرفی شده، پس از تایید ساتبا، به احداث نیروگاه بپردازند و برق تولیدی خود را در محل صنعت تحویل گیرند.

وی افزود: طبق توافق‌نامه بین ساتبا، توانیر و صاحبان صنعت و از آنجایی که برق تولیدی توسط انرژی‌های تجدید پذیر ناهموار است، برنامه‌ریزی شده است تا برق تولیدی صنایع به شبکه سراسری برق متصل شده و برق به صورت یکنواخت، هموار و بدون قطعی برق در اختیار صنایع قرار گیرد. توکلی درباره تامین برق صنایع به صورت یکنواخت و هموار، اظهار کرد: منظور از برق هموار، میزان توان ثابت روزانه تحویلی به مشترک در بازه زمانی مورد موافقت است که حداقل ۸ساعت در شبانه‌روز را در برمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر قراردادها و امور حقوقی تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی، اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایام پیک مصرف، تامین برق برای این واحدها با محدودیت‌هایی رو به رو می‌شود، صاحبان صنایع به ضرورت این اقدام پی برده و  پیگیر آن هستند تا واحدهای خود احداث استفاده نمایند. وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷شرکت از صنایع فولاد، مس، شیمیایی و... درخواست احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را به ساتبا ارسال کرده‌اند که از بین متقاضیان برای ۸شرکت با مجموع ظرفیت ۲۳۱۴مگاوات پروانه احداث در قالب خود تامین صادر شده است. مدیرکل دفتر قراردادها و امور حقوقی تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی گفت: درخواست ۹شرکت دیگر نیز به ظرفیت ۱۰۶۲مگاوات در حال بررسی و تکمیل مدارک جهت دریافت مجوز احداث نیروگاه تجدیدپذیر هستند. وی ادامه داد: اکنون در کشور با کمبود سوخت فسیلی رو به رو هستیم پس بهتر است که با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم و هم به سمت جهانی شدن حرکت کنیم.

به گزارش فردای اقتصاد، تیرماه سال گذشته بود که معاونان وزارت صمت در نامه‌ای از آمادگی تعدادی از بنگاه‌های بزرگ صنعتی- معدنی کشور برای تولید برق از طریق ساخت نیروگاه خبر دادند. حجم برق تولیدی ناشی از این نیروگاه ۱۰هزار و ۵۳۶ مگاوات اعلام شده بود. بعد از یک هفته، خبر رسمی توافق بر سر جزئیات ساخت نیروگاه‌های جدید که عمدتا با سرمایه‌گذاری صنایع معدنی صورت می‌گیرد، اعلام شد. البته ظرفیت مورد تقاضا برای احداث نیروگاه از سوی صنایع بعدا در یک مرحله به ۱۲هزار مگاوات و در حال حاضر به بیش از ۱۶هزار مگاوات افزایش یافته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار