۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
یاران مخفی پوتین در مواجهه با غرب

وال‌استریت ژورنال از یکی از ابزارهای مسکو در مواجهه با تحریم‌ها رونمایی کرده و آن را «سلاح مخفی» پوتین نامیده است. این سلاح جمعی از جوانان تحصیل کرده تکنوکرات است.

فردای اقتصاد: بر اساس برآوردها سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه دولت روسیه طی یک سال اخیر وضع شده است. هرچند این تحریم‌ها موجب فشار بر مسکو شده اما تاثیر آن بر اقتصاد این کشور بسیار کمتر از تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشوری چون ایران یا ونزوئلا بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایل عبور روسیه از فشارها این است که این کشور از همه ابزارهای لازم برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها استفاده کرده است.

وال‌استریت ژورنال اخیرا از یکی از ابزارهای مسکو در مواجهه با تحریم‌ها رونمایی کرده و آن را «سلاح مخفی» پوتین نامیده است. آنطور که در این گزارش آمده است: روسیه نیاز فوری به بازارهای جدید برای نفت و گاز خود دارد تا از فشار تحریم‌ها بکاهد. در همین راستا هم به یک بانکدار سابق مورگان استنلی که تنها ۳۷ سال سن دارد، تکیه زده است. او که پاول سوروکین نام دارد، در دانشگاه‌های غربی درس خوانده و حالا دانش خود را در راستای سیاست‌های پوتین به کار گرفته است. اما آنطور که در این گزارش آمده است پاول سوروکین تنها فرد جوان تکنوکراتی نیست که پوتین به کار گرفته است، او جمعی از جوانانی از این دست را در کرملین جمع کرده و آنها را به رده‌های بالایی از قدرت رسانده است. کادری که با همه توان در حال عبور دادن روسیه از وضعیت تحریمی هستند.

سلاح مخفی پوتین چه کسی است؟

پاول سوروکین در مسکو به دنیا آمده اما در قبرس در خانواده‌ای دیپلمات بزرگ شده است. او در جوانی به روسیه بازگشت تا کار حرفه‌ای خود را به عنوان حسابدار آغاز کند و در سن ۲۶ سالگی در آلفا بانک، بزرگترین بانک خصوصی روسیه، تحلیلگر ارشد شد. بعد از مدتی برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد مالی خود در دانشگاه لندن به انگلیس رفت. او بعدا به دفتر مورگان استنلی در مسکو نقل مکان کرد و در سال ۲۰۱۵، در یک رتبه‌بندی توسط دو موسسه معتبر به عنوان یکی از تحلیلگران برتر نفت و گاز معرفی شد.

در سال ۲۰۱۶، الکساندر نواک، وزیر انرژی وقت روسیه که اکنون معاون نخست وزیر است، سوروکین را شکار و او را مسئول مرکز تحقیقات انرژی گروهش کرد.

سوروکین به او که به نواک یخی معروف است بسیار نزدیک شد، به طوریکه به خانه‌اش رفت و آمد می‌کند. سوروکین خیلی زود توانست نواک را به عنوان مترجم همراهی کند و به یکی از اعضای اصلی رویدادهای دیپلماتیک روسیه تبدیل شود.

در جلسه‌ای در سال ۲۰۱۸، پوتین از سوروکین پرسید که برای دولت چه می‌کند؟ او پاسخ داد: پروژه بزرگی که اخیراً روی آن کار می‌کنیم، توافق برای محدود کردن تولید بین روسیه و کشورهای اوپک است. رئیس جمهور روسیه به او گفته است: «زمان ارتقای شما فرا رسیده است». ظرف چند روز سوروکین به عنوان معاون وزیر انرژی منصوب شد.

پاول سوروکین برای نفت روسیه چه کرده است؟

جنگ اوکراین بازارهای جهانی انرژی و اتحادهای طولانی بین روسیه و اروپا را به هم ریخته است. روسیه که زمانی اروپا را به عنوان پردرآمدترین مشتری انرژی خود به حساب می‌آورد، اکنون بیشتر تولیدات خود را به هند و چین می‌فرستد که معمولا آن را با تخفیف‌های زیاد نسبت به قیمت‌های بازار خریداری می‌کنند. به دلیل این تخفیف‌ها، درآمدهای نفت و گاز طبیعی روسیه نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شده است.

برای جبران درآمد از دست رفته، روسیه نیاز به پرورش شرکای تجاری جدید دارد. سوروکین و همکارانش در این مسیر در حال رسیدن به پیروزی‌هایی هستند. بر اساس گزارش کپلر، روسیه در ژانویه بیش از ۸ میلیون بشکه نفت صادر کرده که یکی از پنج رکورد اول صادرات نفت روسیه است و سطحی است که مسکو از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون به آن نرسیده است.

اقدامات سوروکین شامل سفر سپتامبر به برازاویل، پایتخت جمهوری کنگو نیز می‌شود، جایی که از یک پرواز ۲۰ ساعته بیرون آمد تا رئیس جمهور کشور از او استقبال کند. او در این سفر توانست قراردادی برای تامین محصولات نفتی جمهوری کنگو توسط مسکو و قراردادی برای ساخت یک خط‌لوله ۸۵۰ میلیون دلاری توسط شرکت‎‌های روسی منعقد کند.

ماه قبل، او با هیئتی از افغانستان ملاقات کرد. دولت طالبان و کرملین بعداً از قراردادی برای ارسال بنزین روسیه به کابل رونمایی کردند.

سوروکین همچنین با بحرین مذاکره کرد تا پادشاهی کوچک خلیج فارس به مرکزی برای تجارت نفت عرضه شده توسط شرکت‌های روسی تبدیل شود. سوابق گمرکی نشان می‌دهد که برخی از معاملات نفتی کرملین در سال گذشته در این کشور انجام شده است.

 سوروکین همچنین کسی بوده که سیاست‌ جدید قیمت‌گذاری بر نفت روسیه را طراحی کرده است. به این شکل که از این پس قیمت نفت صادراتی روسیه که اورال نامیده می‌شود به جای اینکه توسط شرکت‌ها و در مرحله فروش تعیین شود با یک نرخ ثابت به فروش می‌رسد و به این ترتیب از ارزان فروشی بیش از اندازه نفت مسکو جلوگیری می‌شود. انتظار می‌رود این تصمیم ۸.۲ میلیارد دلار درآمد نصیب دولت کند.

یکی از بزرگ‌ترین اقدامات او در یک سال اخیر در جریان آسیب یک خط‌لوله بر اثر طوفان که در کنترل روسیه است و روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت قزاقستان را به اروپا ارسال می‌کند رخ داد. سوروکین مدیریت انتشار خبرهای این واقعه را در دست گرفت و این حادثه را به یک رویداد جهانی تبدیل کرد. او در بیانیه‌هایی که در این خصوص منتشر می‌کرد اغراق زیادی کرد و موجب رشد بیش از ۵ درصدی قیمت‌ها در یک روز و رسیدن برنت به بیش از ۱۲۰ دلار بود.

او همچنین نقش موثری در تشکیل اوپک پلاس داشت. سوروکین پیش از این توانسته بود با ادیب آل یاما، مشاور قدیمی وزیران انرژی عربستان سعودی و همچنین محمد بارکیندو، رئیس فقید اوپک، دوستی پایداری برقرار کند. سوروکین با ایجاد این روابط، به نواک کمک کرد تا یک اتحاد با اوپک به رهبری عربستان سعودی را طراحی کند که منجر به ایجاد اوپک پلاس در سال ۲۰۱۶ شد، اتحادی که موجب شد روسیه اثرگذاری بیشتری در بازار نفت داشته باشد. این ائتلاف مدت کوتاهی پس از آن به توافق برای کاهش تولید دست یافت و با موفقیت قیمت‌ها را افزایش داد.

سربازان اقتصادی پوتین را بشناسید

به غیر از سوروکین کرملین از افراد جوان و تحصیل‌کرده دیگری هم در کادر دولت استفاده کرده است که غالبا نقش زیادی در سیاست‌های کرملین در یک سال اخیر داشته‌اند.

از جمله معاون ۳۹ ساله وزیر دارایی روسیه، الکسی سازانوف که در آکسفورد تحصیل کرده و با سوروکین در مسکو کار می‌کرد. او به همراه سوروکین اکنون نقشی کلیدی در یافتن راه‌هایی برای رفع کسری بودجه روسیه ایفا می‌کند.

دنیس دریوشکین، تحلیلگر سابق بانک آمریکا، در سن ۲۹ سالگی به نمایندگی از روسیه در نشست‌های مشورتی اوپک شرکت می‌کرد تا برای به حداکثر رساندن قیمت نفت کمک کند. او حالا سرپرست تحقیقات وزارت انرژی شده است.

ماکسیم اورشکین که در ۳۸ سالگی مشاور اقتصادی پوتین شد و قبلا برای بانک فرانسوی کریدیت آگریکول کار می‌کرد. او یک استراتژی موفق را رهبری کرد تا شرکت‌های خارجی را برای دور زدن تحریم‌ها به خرید گاز طبیعی روسیه به روبل و نه دلار یا یورو هدایت کند.

سوروکین و همکارانش تاکنون تحریم‌ها را به‌گونه‌ای هدایت کرده‌اند که هرچند روسیه را تحت فشار شدید اقتصادی قرار داده اما هنوز نتوانسته این کشور را زمین‌گیر کند. ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام در شرکت داده‌های کالایی کپلر، در این خصوص می‌گوید: سوروکین به «سلاح مخفی» روسیه در کاهش تأثیر تحریم‌های غرب تبدیل شده است. من معتقدم بسیاری از متحدان اوکراین تخصص تصمیم گیرندگان نسل جدید کرملین را که توسط غرب آموزش دیده‌اند دست کم گرفته‌اند. پوتین که مدت‌ها توسط جاسوسان و دوستان تجاری سابق سن پترزبورگ احاطه شده بود، به طور فزاینده‌ای به این تازه‌واردها روی آورده است، کسانی که انگلیسی روان صحبت می‌کنند و به ایدئولوژی ناسیونالیستی او پایبند هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار