۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
شاخص رونق‌سنج مسکن «فردای اقتصاد» معرفی می‌شود

رونق سنج مسکن فردای اقتصاد منتشر شد. این شاخص حاکی از افت نسبی تعداد معاملات در ماه گذشته است.

فردای اقتصاد: بعد از شاخص قیمت مسکن فردای اقتصاد که از دو ماه گذشته منتشر می‌شود؛ دومین شاخص مسکنی فردای اقتصاد رونق‌سنج بازار مسکن است. این شاخص در پی عدم انتشار آمارهای رسمی نهادهای منتشر می‌شود. بانک مرکزی از دی‌ماه و مرکز آمار از بهمن‌ماه دیگر داده‌های مربوط به قیمت و تعداد معاملات مسکن را منتشر نمی‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد نرمال معاملات مسکن در تهران ماهانه باید چیزی در حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی باشد. هر گاه که این عدد به سطوح پایین‌تری می‌رسد نشان از رکودی شدن بازار دارد و هر گاه که بیشتر می‌شود نشان از اضافه رونق این بازار دارد.

در شاخص رونق‌سنج مسکن «فردای اقتصاد» هم عدد ۱۰۰ شاخص برابر با ۱۰ هزار معامله در ماه در نظر گرفته شده است. حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه رونق بازار مسکن که به‌شدت داغ و پرمعامله شده بود، کاهش یافته است. چیزی که نشان می‌دهد با وجود تداوم رشد قیمت دلار در ماه گذشته، برخی از خریداران مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند. شاخص قیمت مسکن «فردای اقتصاد» نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه میانگین قیمت مسکن در تهران به حدود ۵۸ هزار تومان رسیده است.

حال افت شاخص رونق‌سنج در کنار اوج‌گیری شاخص قیمت نشان می‌دهد که فعالان بازار مسکن بعد از اضافه جهش قیمت ملک به واسطه ریسک‌های سیستماتیک، از سمت خرید مسکن مقداری عقب نشسته‌اند. اتفاقی که در اسفندماه در بازار ارز هم شاهدش بودیم. به‌طوری که بعد از رسیدن نرخ ارز بازار غیررسمی به ۶۰ هزار تومان، به واسطه گشایش‌هایی که ایجاد شد ناگهان عرضه ارز در بازار افزایش یافت و قیمت‌ دلار با افت شدید ۳۰ درصدی مواجه شد.

در این شرایط به نظر می‌رسد بازار مسکن در بهمن‌ماه مقداری هوشمندتر از بازار ارز عمل کرده و کاهش ریسک‌های سیستماتیک را به واسطه عقب‌نشینی خریداران پیش‌خور کرده است. برای اطمینان بیشتر از این تحلیل تا پایان سال و انتشار دو شاخص قیمت و رونق‌سنج بازار مسکن «فردای اقتصاد» باید صبر کرد. اما به‌نظر می‌رسد در ماه جاری شاهد افت شدید تعداد معاملات و عدم رشد جدی قیمت مسکن باشیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار