۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
پشت پرده ریزش عجیب قیمت نفت

فروپاشی مالی بانک آمریکایی سیلیکون ولی دامن بازار نفت را هم گرفت و قیمت‌ها را بر خلاف انتظارات در ماه‌های اخیر با افت شدیدی همراه کرد.

فردای اقتصاد: فروپاشی مالی بانک آمریکایی سیلیکون ولی دامن بازار نفت را هم گرفت و قیمت‌ها را بر خلاف انتظارات در ماه‌های اخیر با افت شدیدی همراه کرد. به طوریکه قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای اولین بار از اواخر سال ۲۰۲۱ به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده و قیمت نفت برنت هم به کمترین سطح طی ۱۵ ماه اخیر رسیده است.

به گزارش فردای اقتصاد، قیمت نفت آمریکا در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران) با بیش از ۵ دلار کاهش معادل ۷.۵ درصد به ۶۵.۹ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت هم با بیش از ۷ درصد کاهش قیمت کمتر از ۷۲ دلار بر بشکه معامله می‌شود. امروز سومین روز متوالی است که قیمت‌ها در بازار نفت در مسیر نزولی قرار دارد و در این سه روز این بازار حدود ۱۱ دلار (بیش از ۱۴ درصد) کاهش قیمت را به ثبت رسانده است.

افت قیمت‌ها در حالی رخ داده که پیش از این همه برآوردها از صعودی بودن قیمت‌ نفت در ماه‌های پیش رو به دلیل رکوردشکنی تقاضا به خصوص در چین خبر می‌داد.

زلزله بانکی در آمریکا

همه چیز از اس‌وی‌بی (سیلیکون ولی بانک) با موج شدیدی از خروج سرمایه از این بانک در روز جمعه آغاز شد، به طوریکه مدیریت این بانک آمریکایی در اختیار فدرال رزرو قرار گرفت. موضوع به آنجا باز می‌گردد که با افزایش نرخ بهره در آمریکا (برای کنترل نرخ تورم) پیش‌بینی شد این بانک که مبلغ زیادی در اوراق قرضه آمریکا سرمایه‌گذاری کرده با زیان هنگفتی مواجه شود.

با سقوط این بانک این نگرانی شدت گرفت که سلسله‌ای از فروپاشی در بانک‌های مهم وال استریت رخ دهد. از این رو اتفاق مشابهی در روزهای بعد برای ۷ بانک دیگر رخ داد.

امروز هم نشانه‌های اولیه بازگشت به آرامش و ثبات پس از اینکه بزرگترین سرمایه‌گذار بانک کردیت سوئیس اعلام کرد که نمی‌تواند کمک مالی بیشتری به این بانک ارائه دهد، محو شد و باعث کاهش شدید قیمت سهام کردیت سوییس و بازار سهام اروپا شد. این بانک بین‌المللی با افت ۲۵ درصدی قیمت سهام مواجه شد و بر نگرانی‌ها افزود.

تاماس وارگا از مدیران شرکت PVM به رویترز گفت: ترس از سرایت بحران مالی به وضوح در حال افزایش است. در نتیجه، شاخص دلار تقویت و سهام ضعیف‌تر می‌شود که نشانه‌های بدی برای نفت است.

نفت پیش از این با ارقامی که نشان می‌دهد فعالیت اقتصادی چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۳ پس از پایان اقدامات سختگیرانه مهار کووید-۱۹ افزایش یافته، در مسیر صعودی قرار داشت. گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی که امروز و یک روز پس از گزارش ماهانه اوپک منتشر شد هم این برآوردها را تایید می‌کرد. هر دو سازمان پیش‌بینی خود از تقاضای چین برای سال ۲۰۲۳ را افزایش داده‌اند. با این حال ترس از سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) در هفته گذشته و سایر ورشکستگی‌های بانک‌های ایالات متحده می‌تواند جرقه‌ای برای ایجاد یک بحران مالی باشد که بر تقاضای سوخت اثرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار