۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کتاب‌های پیشنهادی دکتر مهدی عسلی برای نوروز ۱۴۰۲

دکتر مهدی عسلی با پیشنهاد کتاب‌هایی جذاب و متناسب با حال و هوای این روزهای ایران، مخاطبان را به مطالعه نوروزی دعوت می‌کنند.

این کتاب‌ها برای کتابخوان‌های حرفه‌ای است و افرادی که علاقه زیادی به خواندن آثار بزرگان علوم انسانی دارند احتمالا از آنها استقبال کنند، اما افرادی که عادت به خواندن کتاب‌های جدی ندارند ممکن است آنها را مشکل بیابند.

کتاب‌های پیشنهادی دکتر مهدی عسلی
پیشنهاد کتاب مهدی عسلی

۱. ایران یک تاریخ مدرن، عباس امانت، انتشارات کتاب پارسه

کتاب پروفسور عباس امانت «ایران یک تاریخ مدرن» یکی از بهترین کتاب‌هایی است که در تاریخ ایران ۵۰۰ سال اخیر نوشته شده است. این اثر ماندگار توسط این استاد برجسته دانشگاه ییل (Yale University)  آمریکا که از دانشگاه‌های رده بالای آن کشور است، برای کسانی که می‌خواهند روایت صحیح و دقیقی از تاریخ ۵۰۰ سال اخیر ایران و تحولات کشور از دوره صفوی به بعد و شیعه شدن ایران، دور قاجار و برآمدن رضا شاه داشته باشند ضروری است.

۲. Political Economy of Theocracy  (اقتصاد سیاسی حکومت دینی)، R. Wintrobe ، M. Ferrero

کتاب «اقتصاد سیاسی حکومت دینی» (Political Economy of Theocracy) نوشته دو استاد دانشگاه‌های آمریکا و کانادا، کتاب جالبی در اقتصاد سیاسی حکومت‌های مذهبی است و در آن رفتار سردمداران این حکومت‌ها در چارچوب نظریه اقتصاد سیاسی بررسی شده است. یک فصل آن کتاب نیز به ایران اختصاص یافته و بنابراین خواننده می‌تواند ضمن مطالعه تئوری اقتصاد سیاسی حکومت‌های دینی کاربرد آن در مدیریت اقتصاد ایران را نیز ملاحظه کند.

۳. On Democracy  (مرجع دموکراسی)، Robert A. Dahl, Ian Shapiro

کتاب مرجع دموکراسی که اساتید بزرگ و شناخته‌شده‌ای مانند پروفسور رابرت دال (Dahl) پروفسور ایان شاپیرو (Shapiro, I) و دیگران در آن فصل‌هایی را پیرامون مطالب مرتبط با دموکراسی به نگارش درآورده‌اند، برای خوانندگانی که مایلند نظریه دموکراسی را با دقت لازم مطالعه کنند و به مطالب روزنامه‌ای در این مورد قناعت نکنند، بسیار مناسب است. ظاهرا موضوع گذار به دموکراسی هم‌اکنون مورد علاقه جوانان و نیز سیاستمداران ایرانی خارج از دولت، مانند احزاب اصلاح‌طلبان، قرار دارد و این کتاب می‌تواند ذهن این افراد را با مباحث اصلی دموکراسی آشنا کند.

کتاب‌های پیشنهادی دکتر مهدی عسلی
پیشنهاد کتاب مهدی عسلی

۴. A Theory of Justice  (یک نظریه در مورد عدالت)، John Rawls

کتاب تجدیدنظر شده یک نظریه عدالت (A Theory of Justice) از استاد بزرگ فلسفه سیاسی دانشگاه هاروارد یعنی جان رالز (Rawls, J.) که نیازی به معرفی ندارد، زیرا احتمالا این کتاب او، مهم‌ترین کتاب فلسفه سیاسی از نیمه دوم قرن بیستم به این سو است. خواندن این کتاب مخصوصا برای آنها که فکر می‌کنند لیبرال دموکراسی (Liberal Democracy) به مسئله عدالت اجتماعی بی‌علاقه است (مارکسیست‌ها و چپ‌ها معمولا چنین ادعایی می‌کنند) اما ذهن بازی برای مطالعه نظریه‌های هوشمندان عدالت اجتماعی دارند، باید جالب باشد. با مطالعه این کتاب، خواننده مفهوم واقعی عدالت اجتماعی را درک کرده و متوجه اهمیت توصیه رالز برای اجرای عدالت در جوامع دموکراتیک می‌شود. هم‌چنین متوجه نارسایی تعاریف مصطلح و پیش پا افتاده «عدالت یعنی قرار دادن هر چیزی در جای خود» که ظاهرا از زمان افلاطون مطرح شده و بسیار هم مورد علاقه روحانیون برجسته‌ای مانند شهید مطهری و دیگران قرار گرفته است، خواهد شد. اهمیت این کتاب به حدی است که دانشگاه مهم کمبریج یک کتاب بزرگ با مقاله‌های از اساتید مباحث علوم انسانی و سیاسی به آن اختصاص داده است: Cambridge Companion to Philosophy of Rawls

کتاب‌های پیشنهادی دکتر مهدی عسلی
پیشنهاد کتاب مهدی عسلی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار