۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
پاسخ پرسش‌های اقتصادی ۱۴۰۲ در «فردای اقتصاد»

علی میرزاخانی/ سردبیر فردای اقتصاد

مهمترین پرسش‌های اقتصادی که در آغاز سال جدید برای عموم مردم مطرح می‌شود معمولا سوالاتی از این جنس است که: ۱- روندهای اقتصادی به ویژه شاخص‌های کلان اعم از تورم و رشد اقتصادی در سال جدید چگونه خواهد بود؟ و بازارها اعم از بورس و بازار مسکن و طلا و ارز چه وضعیتی خواهند داشت؟ ۲- اصولا چگونه می‌توان نوسانات اقتصادی را قبل از وقوع پیش‌بینی و یا تجزیه و تحلیل کرد؟ ۳- و سوال دیگر اینکه روندهای نیم قرن گذشته اعم از کیفیت سیاستگذاری و پیامدهای آن به چه میزان باعث «وابستگی به مسیر» در اقتصاد ایران شده است؟

رسانه «فردای اقتصاد» با علم به این پرسش‌ها مجموعه برنامه‌هایی تولید کرده است که علاوه بر تبیین سناریوهای مختلف شاخص‌های کلان و بازارهای مهم، تقویت بینش اقتصادی و قدرت تجزیه و تحلیل مخاطبان را نیز به دنبال دارد. این مجموعه برنامه عبارتند از:

۱- نظرسنجی از حدود ۵۴ اقتصاددان و صاحبنظر برجسته در خصوص روند تورم، رشد اقتصادی، روند نقدینگی، وضعیت دخل و خرج دولت، چشم‌انداز انتظارات تورمی و سایر شاخص‌های کلان و بازارهای مهم. این نظرسنجی در کنار دو نظرسنجی دیگر که از فعالان بازار مالی و بخش واقعی (مجموعا حدود ۲۷۰ نفر) انجام شده است تصویر شفافی از روندهای آتی را در اختیار می‌گذارد که نتایج این نظرسنجی‌ها به تدریج در تعطیلات نوروز منتشر خواهد شد. علاوه بر این نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌های تحلیلی مهمی با صاحب‌نظران اقتصادی در خصوص چشم‌انداز سال ۱۴۰۲ انجام شده است که در این مجموعه به موضوعات مختلفی از جمله محدودیت‌های سیاستگذاری، سناریوهای در دسترس حکمرانی اقتصادی، ریسک‌های پیش روی فعالیت‌های اقتصادی و نحوه مواجهه با ریسک‌ها، وضعیت نظام بانکی و بازار اعتبار، سیگنال‌های بودجه دولت به کسب‌وکار و نیز چشم‌انداز خروج از بحران پرداخته شده است. این برنامه‌ها نیز در ایام تعطیلات به تدریج منتشر خواهد شد.

۲- تیم تحریریه «فردای اقتصاد» برای سؤال دوم نیز چاره‌اندیشی کرده است. پاسخ به سوال دوم نیازمند بینش اقتصادی و نیز قدرت تجزیه و تحلیل اقتصادی است. بینش اقتصادی این مهارت را در اختیار می‌گذارد که افراد بتوانند درکی علمی از نحوه کارکرد اقتصاد و روندهای آن داشته باشند. اگرچه مهارت کامل در درک کارکرد نیازمند طی مراحل آموزش علمی اقتصاد است اما داشتن یک دید کلی لزوما نیازی به طی این مراحل ندارد و یادگیری اصول علم اقتصاد برای این منظور کافی است. این هدفی است که تیم فردای اقتصاد با تولید ۱۸ ویدئوژورنال کوتاه به زبان ساده و تصویری دنبال کرده است. این ویدئوها بر اساس یکی از بهترین کتاب‌ها تهیه شده و در قالب قصه‌ی اقتصادی ساده اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار مخاطبش می‌گذارد. هر فردی پس از تماشای این ویدئوها، دید کاملا متفاوتی به مباحث اقتصادی اعم از تورم، شوک‌های اقتصادی، حباب بازارها و مفهوم سیاست‌های اقتصادی اعم از سیاست ارزی، پولی، تجاری و مالی خواهد داشت. مجموعه برنامه «داستان رشد و فروپاشی اقتصادها» بر اساس منبعی با همین عنوان، با آفریدن چند شخصیت و روابط اقتصادی بین آن‌ها توانسته است مفاهیم پیچیده‌ی اقتصادی را به مباحثی قابل‌فهم برای هرکسی که سواد خواندن دارد ترجمه کند و تماشای این ویدئوها به عموم علاقمندان «سواد اقتصادی» توصیه می‌شود. این ویدئوهای کوتاه از روز اول فروردین در سایت، تلگرام و اینستاگرام «فردای اقتصاد» منتشر می‌شود.

۳- پاسخ به سوال سوم نیازمند اشراف به کیفیت سیاستگذاری اقتصادی در نیم قرن اخیر و آثار آن بر کسب‌وکار و نیز سفره مردم است که باید از سه زاویه نگاه سه گروه تحلیل شود: ۱- اقتصاددانان ۲- کارآفرینان و ۳- تصمیم‌سازان. «فردای اقتصاد» این هدف را طی گفت‌وگوهای مفصلی با چهره‌های شاخصی از این سه گروه در قالب برنامه‌ای ذیل عنوان «چهره‌ها» تعقیب کرده و افق دید وسیعی از تحولات پنجاه سال اخیر را به تصویر کشیده است که این برنامه‌ها از چهارم فروردین در سایت «فردای اقتصاد» منتشر خواهد شد.

ضمنا علاوه بر موارد فوق برای علاقمندان به کتاب نیز مجموعه کتب مفیدی توسط ۵۸ نفر از صاحبنظران حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و روابط بین‌الملل در سایت، تلگرام و اینستاگرام «فردای اقتصاد» معرفی شده است. همچنین فیلم‌های مفیدی از داستان برندهای موفق و زندگی کارآفرینان خارجی نیز دوبله شده است که در ایام نوروز منتشر خواهد شد.

تیم «فردای اقتصاد» ضمن تبریک عید باستانی نوروز و آرزوی ایام پر از خیر و برکت برای عموم هموطنان عزیز در سال جدید امیدوار است که با بهبود کیفیت سیاستگذاری اقتصادی، اقتصاد ایران ضمن رهایی از بلای تورم روی ریل «خلق ثروت» قرار گیرد تا شاهد کاهش فقر و افزایش رفاه برای عموم هموطنان باشیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار