۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
 رکوردهای عجیب مصرف بنزین در ۱۴۰۲

اختلاف مصرف و تولید بنزین در سال جاری تا ۶ میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت و هزینه بیش از یک میلیارد دلاری از محل واردات به دنبال خواهد داشت.

فردای اقتصاد: میزان مصرف بنزین در نوروز ۱۴۰۲ به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است. بر اساس آمار مصرف در چند روز پایانی ۱۴۰۱ و چند روزی که از سال ۱۴۰۲ گذشته می‌توان برآورد کرد که میانگین مصرف بنزین امسال به سطوحی برسد که کشور را از واردات این سوخت ناگزیر کند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، طی ۱۰ روز پایانی اسفند و ۵ روز ابتدایی سال جدید به طور متوسط روزانه بیش از ۱۱۹ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است. این مقدار رشد بیش از ۱۲ درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابهی در نوروز ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

بیشترین رکورد روزانه مصرف بنزین هم در ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ با رسیدن آن به بیش از ۱۴۴ میلیون لیتر در روز به ثبت رسیده که نسبت به اوج مصرف بنزین در نوروز گذشته (۱۳۷ میلیون لیتر در ۲۸ اسفند ۱۴۰۰) رشد بیش از ۵ درصدی را نشان می‌دهد. در هیچ روزی از تاریخ چنین میزان مصرف بنزین سابقه نداشته است.

 رکوردهای عجیب مصرف بنزین در ۱۴۰۲
مصرف روزانه بنزین در نوروز ۱۴۰۲

پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید ۱۴۰۲

از آنجایی که متوسط مصرف بنزین در سال گذشته ۱۰۶ میلیون لیتر در روز بوده است، اگر تا پایان سال ۱۴۰۲ رشد ۱۲ درصدی مصرف بنزین ادامه یابد می‌توان انتظار داشت که میانگین مصرف بنزین در سال جاری به حدود ۱۱۸ میلیون لیتر در روز برسد.

این در حالی است که با وجود افتتاح فاز جدید پالایشگاه آبادان و اصلاحات ساختاری در دیگر پالایشگاه‌های کشور، میزان تولید بنزین از سوی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ۱۱۲ تا ۱۱۵ میلیون لیتر در روز اعلام شده است.

بنابراین به نظر برای جبران کسری بنزین کشور، دولت امسال ناگزیر به واردات روزانه ۳ تا ۶ میلیون لیتری بنزین خواهد شد که با احتساب قیمت ۶۰ سنتی این سوخت در فوب خلیج فارس می‌تواند تا روزی بیش از ۳ میلیون دلار و بیش از یک میلیارد دلار در سال برای کشور هزینه به دنبال داشته باشد.

 رکوردهای عجیب مصرف بنزین در ۱۴۰۲
مصرف بنزین در ایران در بیش از ۳ دهه

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار