آتش سوزی، عامل اختلال گسترده اینترنت

فیروزآبادی: عوامل اختلال در اینترنت به قوه قضاییه معرفی شوند
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
آتش سوزی، عامل اختلال گسترده اینترنت

آتش سوزی در یک حوضچه مخابراتی در منطقه ۸ تهران باعث قطعی گسترده اینترنت در کل ایران شده است.

تبعات قطعی اینترنت روز دوشنبه ۱۰ مرداد همچنان ادامه دارد  و تازه‌ترین خبرها حاکی است که ترمیم فیبر نوری ممکن است چندین روز طول بکشد.

امروز سه شنبه نیز کاربران اختلالات گسترده‌ای را در دسترسی به اینترنت گزارش کردند.

این قطعی اینترنت در روز دوشنبه باعث شده سرویس‌های اینترنت چندین شرکت اینترنتی بزرگ کشور  دچار اختلالات شدید شود.  همچنین دسترسی به بسیاری از سرویسها از جمله سرویسهای پرداخت و کارتخوان‌ها هم با اختلال روبه رو شد.
بنا بر داده‌های سامانه سنجش ارتباط اینترنت نت بلاکس اختلال روز دوشنبه حدود ۲۱ درصد از اینترنت ایران را دچار اختلال کرده  است.  
شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که به دلیل آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های ارتباطی منطقه ۸ مخابرات تهران، ارتباط مخابراتی سیار و ثابت در مناطقی از شهر مختل شده و کارشناسان مخابراتی مشغول رفع سریع این اختلالات هستند. 

سازمان تنظیم مقررات نیز در اطلاعیه‌ای دیر هنگام ضمن عذرخواهی از کاربران اعلام کرد که تلاش برای رفع مشکلات فیبرنوری قطع شده ادامه دارد.

وزارت ارتباطات: مخابرات خسارت‌های وارده به مشترکان را جبران کند

وزارت ارتباطات نیز اعلام کرد در جلسه‌ای با حضور وزیر ارتباطات ابعاد این حادثه بررسی شده . بر اساس گزارشهای ارایه شده در جلسه متاسفانه در طراحی و ا جرای این حوضچه اصول حرفه‌ای، امنیتی و پدافند غیر عامل توسط شرکت مخابرات رعایت نشده بود.

در این جلسه مسئول پدافند غیر عامل وزارتخانه مامور شده که وضعیت تمام حوضچه‌ها و مراکز مخابراتی را از جهت رعایت اصول امنیتی و پدافند غیر عامل بررسی کرده و مشکلات را به شرکت مخابرات ابلاغ کند.

سازمان تنظیم مقررات نیز موظف شده تصمیمات لازم در خصوص پاسخگویی شرکت مخابرات و نیز جبران خسارت وارده به مشترکین از سوی این شرکت اتخاذ شود.   

همچنین ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، تخطی برخی پیمانکاران از دستورالعمل‌ها از جمله استفاده از مسیر کابل‌های برق فشار قوی برای شبکه‌های ارتباطی را از علل اصلی اختلال اخیر در شبکه اینترنت پایتخت و برخی نقاط دیگر کشور دانست و گفت: «در جلسه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات مکلف شد، عوامل بروز حادثه را شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کند.»

آتش سوزی، عامل اختلال گسترده اینترنت ( به روز شده)
تصویری از آتش‌سوزی روز دوشنبه ۱۰ مرداد در  یکی از حوضچه‌های ارتباطی
منطقه ۸ مخابرات تهران - عکس: فردای اقتصاد

سریال اختلالات اینترنتی ناشی از آتش سوزی و برق

هفته پیش قطع اینترنت برق در یکی از سالن‌های اصلی ارتباطی در شرکت زیرساخت باعث افت قابل توجه کیفیت اینترنت در کل کشور شد که متعاقب آن به عذرخواهی وزیر ارتباطات منجر شد.  
پیش از این در بهار امسال آتش سوزی در مرکز انقلاب شرکت زیرساخت باعث قطع وسیع اینترنت در کل کشور شده بود.  
فرسودگی شبکه و افزایش تقاضای پهنای باند دو عامل مهم افت کیفیت اینترنت طی ماه‌های اخیر اعلام شده‌اند.  
افت کیفیت در ماه‌های اخیر باعث ضربه خوردن بسیاری از کسب وکارهای اینترنتی به خصوص کسب وکارهای کوچک شده، فردای اقتصاد در گزارش «قربانیان بزرگ افت اینترنت» تاثیر قطع اینترنت بر کسب و کارهای کوچک را بررسی کرده بود.

*
این مطلب در ساعت 12:05 دقیقه چهارشنبه 12مرداد با اضافه شدن صحبت‌های ابوالحسن فیروزآبادی به روز شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار