۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
ریسک سیاستگذاری در بورس تهران

در برنامه شمارش معکوس شنبه همراه با فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی لازمه‌های صعود بورس در ریل سیاستگذاری درست پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس شنبه همراه با فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی لازمه‌های صعود بورس در ریل سیاستگذاری درست پرداختیم. آقابزرگی در ابتدای صحبت‌های خود شرایط بورس تهران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و اعتقاد داشت که این مسیر می‌تواند با توجه به شرایط موجود ادامه‌دار باشد. او افزود اما باید دقت کرد که این مسیر صعودی قدم به قدم باید رصد شده و با سیاستگذاری در جهت درست مراقبت شود زیرا تجربه‌ای همچون سال ۹۹ به خوبی نشان داد که نبود نقشه راه درست به چه شکلی می‌تواند یک بحران جدی را ایجاد کند.

 آقابزرگی در ادامه به اتفاقات و چالش‌های اخیر صنعت خودروسازی پرداخت و عنوان کرد که ریشه این مشکلات از ضعف سیاستگذاری ناشی می‌شود زیرا در نهادهای مختلف شاهد هماهنگی در تصمیم‌گیری نیستیم و این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که سیاستگذار در هنگام تصمیم‌گیری به اثر آن بر افراد و دسته‌های مختلف دقتی نمی‌کند و اغلب ذینفعان مورد توجه قرار می‌گیرند. او ادامه داد که در رابطه با مسائل بازار سرمایه، سازمان بورس و شورای عالی بورس باید اقداماتی را انجام دهند که در این مورد با وجود صحبت‌ها و واکنش‌های بسیاری که از سمت شورای رقابت شاهد بودیم، شورای عالی بورس حداقل واکنشی را از خود نشان نداد.

 او در ادامه به دلیل عدم توانایی سازمان بورس در سیاستگذاری‌های کلان اشاره کرد و دلیل این موضوع را نبود استقلال در این سازمان دانست. او افزود که به صورت قانونی، سازمان بورس باید از استقلال در تصمیم‌گیری برخوردار باشد اما این موضوع اکنون هیچ جایگاهی ندارد و تا زمانی که این سازمان زیر پرچم دولت و وزارت اقتصاد کار کند، نمی‌توان انتظار تغییر شرایط را داشت.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این سوال که اولویت سیاستگذار بورسی چه باید باشد، به عملکرد شورای عالی بورس انتقاد کرد و افزود که همواره گفته می‌شود که اعضای این شورا از نهادهای خصوصی تعیین می‌شوند اما در عمل اتفاق دیگری می‌افتد با این حال امید است که تمامی اعضا بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها به نتیجه مشخصی برسند و اقدامات مثبتی را انجام دهند. وی مهم‌ترین اولویت را هماهنگی در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در بخش‌های مختلف بازار سرمایه دانست و اعتقاد داشت که با پیگیری و مطالبه‌گری اهالی بازار سرمایه، پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار