۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
ثبت رکورد تولید فروکروم در مجتمع فروکروم جغتای

مدیر مجتمع فروکروم جغتای از ثبت ششمین رکوردشکنی پیاپی تولید فروکروم در این مجتمع با ثبت تولید بیش از ۲۹ هزار تن فروکروم در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش فردای اقتصاد و به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، احسان عزیزی مدیر مجتمع فروکروم جغتای تصریح کرد: این مجتمع با بیش از هزار تن افزایش تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ موفق شد علاوه بر شکستن رکوردهای قبلی، رشد ۶۱ درصدی نسبت به برنامه اعلامی در سال گذشته به ثبت برساند.

وی افزود: با توجه به محدودیت های کاهش مصرف برق توسط وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ تولید به مدت ۲۸ روز متوقف و همچنین کوره به مدت ۳۰ روز با کمتر از ۵۰ درصد توان اسمی خود فعالیت کرده است.

عزیزی با اشاره به اینکه برغم محدودیت‌ها موفق شدیم تولید را به حدود ۳۰ هزار تن برسانیم، افزود: این میزان تولید موجب ثبت رشد حدودا ۱۶ درصدی نسبت به ظرفیت اسمی سالانه کارخانه یعنی ۲۵هزار تن فروکروم پر کربن شده است.

مدیر مجتمع فروکروم جغتای با تاکید بر اینکه طی سال گذشته، شرکت پارت گوال به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی (راهبر) نمونه در حوزه HSEE در مجتمع‌های تابعه ایمیدرو، معرفی شد، ادامه داد: افزایش نیروی انسانی پس از واگذاری مجتمع به سرمایه گذار بخش خصوصی از ابتدای سال ۹۶ از ۱۳۴ به بیش از ۴۰۰ نفر در پایان سال ۱۴۰۱ و همچنین انتخاب مجتمع فروکروم به عنوان صنایع برتر در حوزه HSEE در پایش سالیانه وزارت بهداشت از جمله دستاوردهای سال گذشته بوده است.

وی همچنین با اشاره به طرح تولید سیلیکون متال به عنوان یکی از طرح‌های توسعه‌ای مجتمع، ادامه داد: این نخستین پروژه تولید سیلیکون متال در کشور است که در این فاز سیلیکون متال در گرید متالورژی تولید و در فازهای توسعه‌ای هم سیلیکون متال در گرید سولار به سبد محصولات مجتمع اضافه می‌شود.

عزیزی همچنین از طرح تولید ماسه کرومیتی و کنسانتره کرومیت با ظرفیت ورودی ۲۵ هزار تن در سال، به عنوان یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای نام برد و افزود: افتتاح دو خط کنسانتره کرومیت با ظرفیت ۴۰۰ تن و ماسه کرومیتی با ظرفیت ۱۰۰ تن در ماه، در ایام دهه فجر سال گذشته انجام شد. این دو پروژه در مجموع ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ثابت و ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش داشته و در عین حال در منطقه اشتغال آفرینی خواهد داشت.

وی طرح خردایش و دانه بندی سرباره را از دیگر طرح‌های توسعه‌ای دانست و تصریح کرد: با ظرفیت خردایش اسمی ۱۸۰ هزار تن مخلوط فلز و سرباره در سال و به منظور افزایش میزان بازیابی فلز از سرباره و استخراج حدود ۶ هزار تن محصول فروکروم در سال با استفاده از روش‌های جدایش ثقلی و خطوط فرآوری جیگ و میز لرزان این طرح اجرایی شد.

مدیر مجتمع فروکروم جغتای ادامه داد: با توجه طرح‌های توسعه‌ای خط فروکروم پرکربن در این راستا خط فرآوری فلز از سرباره افتتاح شد که قرار است با ظرفیت ۶۲۵ تن در ماه شروع به فعالیت کند. این طرح ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ثابت و ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش خواهد داشت.

به گفته وی، خط فروکروم کم کربن اولین پلنت تولید فروکروم کم کربن در کشور است که با توجه به تقاضای آن در بازارهای جهانی، ارزآوری قابل توجهی برای کشور خواهد داشت و بخش زیادی از نیاز داخل را به فروکروم کم کربن تامین خواهد کرد.

عزیزی افزود: در رابطه با کلنگ زنی فروکروم کم کربن باید به این نکته اشاره کنم که ظرفیت آن ۱۶ هزار تن در سال، سرمایه‌گذاری طرح تقریبا بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال و سرمایه در گردش آن ۳ هزار میلیارد ریال است که با بهره برداری از این طرح برای ۳۰۰ نفر اشتغال زایی خواهیم داشت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha