۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۲
پول‌ متقاضیان خودروهای وارداتی آزاد می‌شود؟

آنقدر پول‌ متقاضیان خودروهای وارداتی بلوکه ماند که وزارت صمت نامه زد.

ایسنا: در حالی که همچنان، بانک‌ها ۵۰۰ میلیون تومان مسدود شده‌ تعداد بسیاری از متقاضیان "انصرافی" خودروهای وارداتی را آزاد و پرداخت نمی‌کنند، قائم مقام وزیر صمت در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی خواستار رفع مسدودی حساب وکالتی انصراف‌دهندگان خودروهای وارداتی شد.

متقاضیان خرید خوروهای وارداتی باید ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود می‌کردند تا امکان ثبت‌نام داشته باشند و وارد گردونه قرعه‌کشی برای تعیین نوبت تخصیص و تحویل خودروهای وارداتی شوند.

یک روز پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی و تعیین نوبت افراد متقاضی خودروهای وارداتی، امکان انصراف برای ثبت‌نام‌کنندگانی که تمایل به طی ادامه مسیر فرآیند ثبت‌نام و تحویل خودرو را نداشتند (به طور مثال جزو آخرین نوبت‌ها بودند و تمایل به انتظار نداشتند)، فراهم شد تا بتوانند انصراف خود را ثبت کنند. پس از فعال شدن گزینه انصراف وزارت صمت به صورت کتبی به بانک‌ها اعلام کرد که بلافاصله پس از طی روند فرآیند انصراف متقاضی در سامانه، بایستی وجه مسدود شده در حساب وکالتی‌ افراد آزاد و امکان برداشت وجه فراهم شود.

بدین ترتیب افرادی که انصراف می‌دادند، علی‌القاعده بایستی می‌توانستند ۵۰۰ میلیون تومان خود را ازحساب برداشت کنند اما در همان زمان هم، وزارت صنعت، معدن و تجارت از وصول گزارش‌هایی به این سازمان مبنی بر عدم همکاری بانک‌ها خبر داد که مبلغ را از انسداد خارج نکرده‌اند؛ فلذا از بانک‌ها خواست تا پول مردم را بی‌دلیل نگه ندارند و وجوه انصرافی‌ها را آزاد کنند.

حال پس از گذشت حدودا ۱۸ روز کاری (از ۲۳ اسفند ماه سال گذشته تاکنون) که بانک‌ها فعال بوده‌اند، طی تماس‌های بسیار با ایسنا و البته خود وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده که بانک‌ها همچنان از آزاد کردن وجه مسدود شده افراد امتناع می‌کنند و پول افراد را نزد خود نگه داشته‌اند.

هفته گذشته، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر اینکه سازمان حمایت طی مکاتبه‌ای با بانک‌ها، اعلام کرده که به‌ محض انصراف بایستی وجوه مسدود شده افراد آزاد شود، از دستور صریح وزیر صمت در این رابطه نیز خبر داد.

همانطور که اشاره شد، علیرغم بارها مکاتبه‌های وزارت صمت و تاکید بر موضوع، همچنان پول افراد در حساب‌ها مسدود است و تا همین امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین ماه) هم طی تماس با ایسنا، از این عدم همکاری بانک‌ها گلایه داشتند؛ حتی برخی بانک‌ها به مشتریان اعلام کرده‌اند، سیستم از سوی وزارت صمت بسته است و سیسم بانکی دخالتی در این امر ندارد.

از همین روی، سید مهدی نیازی-قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی- نامه‌ای خطاب به محمدرضا فرزین (رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی) بر  ضرورت رفع مسدودی حساب وکالتیِ سازمان حمایت، در صورت درخواست متقاضیان تاکید کرد و خواست تا حساب انصراف‌دهندگان باز و وجوه قابل برداشت شود.

در نامه این معاون وزیر صمت آمده است:

"همانگونه که مستحضرید در فرآیند ثبت‌نام خودروهای وارداتی و تولید داخل مقرر شد، متقاضیان حساب وکالتی به نام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افتتاح کرده و مطابق تصمیمات متخذه، در مواردی که به هر دلیل متقاضیان از ادامه فرآیند خرید خودروهای وارداتی یا طرح فروش خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو منصرف شوند، کلیه بانک های عامل نسبت به رفع مسدودی حساب این افراد اقدام کنند.

این موضوع طی نامه‌های شماره ۱۱۴۶۸۶۷۹ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۷، شماره ۱۱۴۴۹۵۹۶ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ و شماره ۳۴۹۲۵ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۶ توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به کلیه بانک‌ها ابلاغ شده و متعاقب آن نیز طی نامه شماره ۱۱۴۷۷۶۲۸ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ با عنوان معاون محترم نظارت بانک مرکزی اعلام شده است. این در حالی است که متأسفانه علیرغم مکاتبه‌های مذکور و تاکیدهای صورت گرفته مبنی بر ضرورت رعایت حقوق افراد و رفع مسدودی حساب اشخاص پس از اعلام انصراف  یا درخواست کتبی متقاضی، همچنان برخی بانک‌های عامل از آزادسازی حساب‌های مذکور امتناع ورزیده و بعضاً در توجیه این موضوع، عدم اقدام توسط بانک مرکزی را اعلام کرده‌اند که این امر منجر به بروز نارضایتی و وصول شکواییه‌های متعددی در این زمینه شده است.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید به منظور جلوگیری از سرگردانی هموطنان عزیز و محترم و تسریع در انجام امور مرتبط، موضوع به نحو مقتضی به بانک‌های عامل ابلاغ و از نتیجه اقدام، این وزارتخانه را مطلع کنید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها