۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
کرایه خانه امسال چقدر گران می‌شود؟

کیانوش گودرزی:رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: فکر می کنم افزایش نداشته باشیم و قیمت ها به همان شکل سابق یعنی سال گذشته باقی بماند.

همشهری آنلاین: علا خوشبختانه هیاهویی برای شتاب رشد نرخ اجاره‌بها در بازار مسکن دیده نمی شود و به نظر می رسد امسال سال آرام تری در خصوص نرخ اجاره بها داشته باشیم لذا پیش بینی می کنم نرخ ها مانند اواخر سال گذشته باشد و افزایش قیمت کمی داشته باشیم.

با قرار گرفتن در سال جدید و نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی ها دردسرهای مستاجران دوچندان شده است و این فکر که موجر با چه نرخی اجاره ملک را تمدید خواهد کرد، تبدیل به دغدغه اساسی این قشر شده است. مستاجرانی که قرار است امسال جابه جا شوند،‌ در این میان آن عده از مستاجران که به دلیل نداشتن موجودی کافی، به اجبار باید جابه‌جا شوند بیش از سایران اذیت می شوند چرا که گاها باید نه تنها از محل سکونت بلکه از محله یا منطقه ای که سال ها در آن سکونت دارند کوچ کنند که تبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی برایشان دارد. البته موجران نیز هنوز نمی دانند که قراردادها را با چه نرخی ببندند و برخی از آنها با وجود اتمام قراردادها دست نگه داشته اند. دولت نیز هنوز برنامه خود را برای ساماندهی بازار اجاره بها اعلام نکرده؛ البته شاید دولت مانند دو سال گذشته به دنبال تعیین سقف اجاره بها باشد که تجربه اجرای این مصوبه در همان سال ها نشان داد که چندان موفقیت آمیز نبود و نتوانست به داد مستاجران برسد.

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص افزایش نرخ اجاره بها در ۱۴۰۲ و اقدامات احتمالی دولت در خصوص تعیین سقف اجاره بها گفت: تجربه نشان داده که اقدامات دستوری نمی تواند مشکل را از اساس حل کند، شاید در مقاطع خاص بتواند تاثیرگذار باشد اما در مجموع بازدهی بالایی ندارد. تجربه تعیین سقف اجاره بها در دوسال گذشته نیز موفقیت آمیز نبود و نمی تواند به عنوان یک راه حل اساسی در طرح ساماندهی بازار اجاره بها در دستور کار قرار بگیرد اما باید در مجموع دید برنامه های دولت برای امسال چیست و تا چه اندازه راهگشا خواهد بود؟

گودرزی با بیان این موضوع که فصل جابجایی مستاجران از خرداد ماه آغاز می شود، ادامه داد: امیدوارم امسال شاهد رشد بی اندازه نرخ اجاره‌بها نباشیم البته با توجه به اینکه قبل از سال مسکن سقف رشد خود را زد فکر نمی کنم برای با قرار گرفتن در فصل جابجایی ها افزایش نرخ مجددی داشته باشیم. امیدوارم نرخ های اجاره امسال واقعی و مقعول باشد. البته از ابتدی سال تا کنون وضعیت به شکلی است که به نظر می رسد افزایش نرخ مجددی نداشته باشیم و فکر می کنم قیمت ها به همان شکل سابق یعنی سال گذشته باقی بماند.

وی ادامه داد: فعلا خوشبختانه هیاهویی برای شتاب رشد نرخ اجاره بها در بازار مسکن دیده نمی شود، بر خلاف سال های قبل که انتظارات تورمی در بحث گرانی اجاره بها وجود داشت، امسال سال آرام تری تا این لحظه در پیش داشتیم که امیدوارم ادامه دار باشد و حداقل وضعیت مانند اواخر سال ۱۴۰۱ باشد.

به گفته وی، چون در ماه های پایانی سال گذشته رشد بی رویه ای در حوزه مسکن داشتیم از همین رو پیش بینی می کنیم که امسال تغییری نداشته باشیم یا حداقل افزایش قیمت کمی باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص تبعات افزایش نرخ اجاره بها گفت: معمولا طبقه متوسط و ضعیف از این موضوع آسیب خواهند دید و کوچ جمعیت به مناطق پایین دست تر یا حاشیه شهرستان تهران بیشتر خواهد بود که همین موضوع آسیب پذیری جامعه را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتر می کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha