۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
کدام صنایع ایران در سال گذشته رشد کردند؟

وضعیت اسفندماه صنایع بورسی نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ شاخص تولید صنعتی هشت درصد رشد داشته است.

فردای اقتصاد: صنعت بخش قابل توجهی از تولید ایران را تشکیل می‌دهد. دنبال‌کردن به‌روز وضعیت تولید صنعتی باعث می‌شود بهتر وضع امروز اقتصاد را تشخیص دهیم و چشم‌انداز آن را ببینیم. از آنجا که آمارهای کلان با تأخیر بسیار در دسترس قرار می‌گیرند، اطلاعات صنایع بورسی به‌روزترین داده در دسترس هستند. اکنون می‌دانیم طی سال ۱۴۰۱، شاخص تولید صنایع بورسی ۸٫۱ درصد رشد کرده که عمدتاً تحت تأثیر صنعت خودرو و قطعات بوده است. نمودار بالا نشان می‌دهد رشدهای محاسبه‌شده در گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، تطابق مناسبی با آمارهای دقیق‌تر مرکز آمار دارد که دیرتر و با تواتر فصلی منتشر می‌شوند.

پژوهشکده پولی و بانکی که بازوی پژوهشی بانک مرکزی ایران است، گزارش ماهانه تولید صنعتی را به صورت نسبتاً منظمی منتشر می‌کند که در آن به کمک داده‌های شفاف‌تر شرکت‌های بورسی، تخمینی از وضعیت صنایع مختلف ارائه می‌شود؛ بیش از ۲۸۰ شرکت تحت عنوان صنایع بورسی که تولیدشان برابر بیش از نصف تولید کشور است، باعث می‌شوند بتوان پیش از انتشار داده‌های رسمی از تصویر صنعت که با تأخیر زیاد و دیر به دیر منتشر می‌شوند، شهودی به وضعیت به‌روز تولید صنعتی به دست آورد.

بنا بر این گزارش، شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در اسفندماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸٫۱ درصد رشد کرد که تقریبا مشابه رشد محقق شده در دی ماه و بهمن‌ماه بوده است. مهمترین عامل رشد شاخص تولید صنعتی در ماه‌های اخیر رشد قابل توجه تولید در صنعت خودروسازی و ساخت قطعات بوده است. شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی، به عنوان بزرگ‌ترین صنعت کشور، در ماه‌های اخیر رشد مثبت ضعیفی در حول و حوش صفر داشته است. شاخص تولید صنعت محصولات غذایی تنها صنعت با رشد منفی در بهمن ماه و اسفندماه بوده است. مقایسه رشد شاخص تولید گروه‌های مختلف نشان می‌دهد که در اسفندماه شرکت‌های کوچک و متوسط، واردات‌محور و تولیدکنندگان کالاهای نهایی -یعنی مصرفی و سرمایه‌ای رشد تولید بیشتری داشتند. در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با وجود ثبات و حتی کاهش در نرخ رشد شرکت‌های بزرگ، رشد تولید شرکت‌های کوچک و متوسط روند صعودی داشته است. به گونه‌ای که رشد شاخص تولید شرکتهای بزرگ در اسفندماه از شرکت‌های کوچک و متوسط کمتر بوده است. شاخص قیمت بخش صنعت در بهمن‌ماه ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه خود رشد کرد که کمترین میزان رشد از مهرماه ۱۳۹۹ بوده است. اما در اسفندماه روند رشد شاخص قیمت بخش صنعت صعودی شد و به ۳۹٫۹ درصد رسید. در بین صنایع، صنعت محصولات غذایی بیشترین رشد شاخص قیمت و صنعت فرآورده‌های نفتی کمترین رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند.

میزان تولید صنایع شیمیایی مشابه سال گذشته بوده است. خودرو و قطعات رشد قابل توجه چهل درصدی داشته است و رشد شاخص تولید محصولات فلزی حدود ۲۰ درصد بوده است. اما در طرف دیگر، اوضاع صنایع غذایی مناسب نیست. به نظر می‌رسد جهش قیمت‌ها از طریق کاهش تقاضا روی میزان تولید آن‌ها اثر گذاشته است. به طوری که سطح تولید این صنایع ۶ درصد کمتر از اسفند سال قبل بوده است. با این حال، رشد اسمی این صنایع در نه‌ماهه سال گذشته ۶۶ درصد بوده است.

گزارش کامل را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار