۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
پیش‌ بینی بورس فردا ۲۲ فروردین ۱۴۰۲

بورس تهران در دهمین روز کاری خود در سال جدید، اولین روز منفی را به ثبت رساند و نماگرهای تالار شیشه‌ای وارد محدوده منفی شدند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد:  برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز تا حدودی طبق انتظارات پیش رفت و با افزایش عرضه‌ها نسبت به روزهای گذشته همراه بود اما باز هم در برخی صنایع و نمادها شاهد برتری خریداران نسبت به فروشندگان بودیم. همانطور که قبل‌تر نیز اشاره شده بود، به نظر می‌رسد که از این پس صنایع مسیرهای متفاوتی را در پیش خواهند گرفت. شاخص کل بورس طی معاملات امروز در نهایت کار خود را با یک کاهش ۱.۰۱ درصدی به پایان رساند تا اولین روز منفی بورس ۱۴۰۲ رقم بخورد. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن با وجود تلاش بسیاری که برای حفظ محدوده مثبت داشت، در نهایت با یک کاهش اندک ۰.۰۵ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام البته فعلا در محدوده مناسبی قرار دارد و طی روز جاری نیز عدد ۱۹۹۶۸ میلیارد تومان را به ثبت رساند اما در سمت دیگر شاهد خروج پول ۱۳۲۰ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

اتفاقات روزهای گذشته حول صنعت خودرو تا حدی موجب شد که نگرانی بابت چالش تکراری سیاستگذاری اقتصادی در کشور، نگرانی دوباره‌ای را در بازار سرمایه ایجاد کند که طی سال‌های گذشته بارها به بازار سهام ضربه زده است. فارغ از این موضوع، صحبت‌های فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، درباره نرخ دلار بازار ارز و همچنین تاکید بر دلار ۲۸۵۰۰ تومانی این نگرانی را تشدید کرد و بخشی از عرضه‌ها در بازار امروز را رقم زد. در ادامه با بررسی شرایط موجود به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

تکرار تهدید سیاستگذاری غلط در بورس تهران

مشکل سیاستگذاری اقتصادی در سطح کلان طی سالیان گذشته بارها موجب شده است که بورس تهران با واکنش‌های منفی از سمت سهامداران همراه شود. کارشناسان از این موضوع هنوز نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین ریسک‌های بازار سرمایه یاد می‌کنند و طی روزهای گذشته بار دیگر شاهد چنین موضوعی بودیم. روز گذشته در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان نرخ جدید محصولات خودروسازان داخلی منتشر شد و با وجود صحبت‌های ضد و نقیض، محصولات ایرانخودرو با یک افزایش ۱۳ تا ۴۲ درصدی و محصولات سایپا با رشد ۱۰ تا ۴۲ درصدی همراه بودند. نکته جالب توجه اما اینجاست که نرخ‌های جدید همچنان با قیمت خودروها در بازار آزاد فاصله بسیاری دارند به طوری که برای مثال قیمت بازار آزاد محصول پژو پارس با نرخ جدید کارخانه فاصله‌ای بیش از ۲۴۰ درصدی دارد. این در حالی است که خودروسازان نزدیک به دو سال است بدون تغییر در قیمت محصولاتشان به فروش آن‌ها اقدام کرده‌اند و بعید است که این افزایش نرخ تمامی مشکلات آن‌ها را برطرف کرده باشد. یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار امروز را می‌توان به همین موضوع مرتبط دانست.

موضوع دیگری که موجب نگرانی سهامداران در بورس امروز شد، صحبت‌های روز گذشته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، درباره نرخ ارز بود. وی در سخنان خود عنوان کرد که نرخ بازار آزاد را قبول ندارد و این نرخ ناشی از انتظارات تورمی است که با خبرهای منفی ایجاد می‌شود و با واقعیات اقتصادی کشور همخوانی ندارد. او همچنین افزود که نرخ دلار برای کالاها همان ۲۸۵۰۰ تومان است و این نرخ به خوبی کار خواهد کرد. این سخنان موجب شد تا بار دیگر نگرانی بابت احتمال الزام شرکت‌ها به عرضه ارز خود با این نرخ افزایش یابد و اتفاقاتی را شبیه به زمستان سال گذشته رقم بزند. چندی پیش نیز شاهد بودیم که دولت قیمت دلار نرخ پایه محصولات بورس کالا را به ۲۸۵۰۰ تومان بازگرداند و موجب شد تا تقاضا برای سهام شرکت‌های صادراتی در بورس تهران کمتر از قبل شود.

شناسایی سود پس از رشد ۱۱ درصدی

فارغ از رشدی که بورس تهران از ابتدای اسفند ماه سال گذشته آغاز کرد، بازدهی شاخص کل بورس از شروع سال جدید تا روز گذشته نزدیک به ۱۱ درصد بود و در شاخص هم‌وزن رشد بیشری را نیز شاهد بودیم. کسب سودهای قابل توجه در بسیاری از سهام موجب می‌شود که بسیاری از سهامداران کوتاه مدتی اکنون به فکر شناسایی سود باشند و حتی سرمایه خود را بین گروه‌های مختلف به چرخش درآورند. این موضوع نیز خود یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار امروز بوده و می‌تواند در بورس فردا نیز تاثیرگذار باشد و پس از یک توقف کوتاه مدت، ورود پول تازه نفس به برخی صنایع منجر به از سر گیری روند صعودی بازار شود.

واکنش شاخص بورس به مقاومت تکنیکالی

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس به خوبی نشان می‌دهد که این نماگر پس از صعودهای اخیر خود اکنون در نزدیکی یک مقاومت مهم تکنیکالی قرار دارد. همانطور که در تصویر پیداست، محدوده ۲.۲۲۴ الی ۲.۲۲۶ میلیون واحدی توسط فیبوناچی‌های اکسپنشن و پروجکشن به عنوان مقاومت‌های تکنیکالی شناخته می‌شوند و این موضوع می‌توان در نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را در همین حوالی با توقفی کوتاه مدت مواجه کند. با این حال اگر این مقاومت نیز طی روزهای آینده همچون مقاومت‌های قبلی شکسته شود، می‌توان انتظار داشت که هدف بعدی شاخص بورس حوالی ۲.۴ میلیون واحد باشد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و مسائلی که این روزها حول و حوش بازار سهام وجود دارد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا شروعی منفی داشته باشد و پس از کاهش نسبی قیمت‌ها در سهام، شاهد برگشت تقاضا و حرکت به سمت محدوده مثبت باشیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار