۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
دلیل اولین توقف بورس ۱۴۰۲

در برنامه زنگ پایان دوشنبه همراه با ابراهیم صدرالدین، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند روزانه بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان دوشنبه همراه با ابراهیم صدرالدین، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند روزانه بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. صدرالدین در ابتدای صحبت‌های خود به دلیل افزایش عرضه‌ها در بورس امروز پرداخت و عنوان کرد همچنان ریسک‌های سیستماتیک زیادی پیرامون بورس تهران وجود دارد که گاهی می‌تواند به افزایش عرضه‌ها منجر شود زیرا دلیل اصلی رشد این روزهای بورس از سر یک تدبیر اقتصادی صورت نگرفته است بلکه به علت بی‌تدبیری اقتصادی و مشکلاتی است که هم‌اکنون اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند که در این برهه زمانی منجر به سرریز نقدینگی از دیگر بازارها به بازار سهام شده است. او افزود با این حال اما این عرضه‌ها نگرانی زیادی نیز ندارد زیرا بررسی متغیرهای خرد و کلان اقتصادی نشان می‌دهد که بورس تهران همچنان می‌تواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد و حداقل در بازه زمانی چند ماهه می‌توان به کسب سود از این بازار امیدوار بود.

صدرالدین در بخشی از صحبت‌های خود به افزایش نرخ اخیر خودرویی‌ها پرداخت و عنوان کرد که این مقدار افزایش نمی‌تواند تاثیر بسزایی در وضعیت بنیادی خودروسازان ایجاد کند اما از منظری دیگر نشان داد که در نهایت سیاستگذار نسبت به این موضوع نرمش نشان داده و می‌توان افزایش نرخ‌های بیشتری در ادامه سال برای آن‌ها متصور بود بنابراین این اتفاق نه تاثیر بسیار مثبتی بر بورس تهران خواهد داشت و نه منفی کمااینکه اگر شرایط بورس امروز بهتر از چیزی بود که شاهد بودیم، این گروه می‌توانست معاملات بهتری را دنبال کند.

 وی در بخشی از صبحت‌های خود به عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل اشاره کرد و اعتقاد داشت که مشکلات و ریسک‌هایی که در سمت سیاست‌های اقتصادی وجود دارد، گروه‌های کوچک بازار مورد توجه سهامداران قرار گرفته‌اند که پیش بینی می‌شود این روند برای مدتی دیگر نیز ادامه داشته باشد اما به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فصل مجامع و با چشم‌انداز کسب سودهای تقسیمی، بازار بار دیگر به سمت نمادهای بزرگی که سودآوری مناسبی دارند بچرخد و شاهد معاملات بهتری در آن سهام باشیم. او همچنین با اشاره به برخی صنایع، تک نمادهایی را در گروه فولادی، پتروشیمی و... برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌دانست و معتقد بود که با یک تحلیل سرانگشتی می‌توان انتظار داشت که این شرکت‌ها با فرض دلار 45 هزار تومانی و نرخ‌های جهانی کنونی بتوانند سودهای خوبی را شناسایی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در انتهای صحبت‌های خود و در رابطه با یک پرتفوی سرمایه‌گذاری مناسب در سال 1402 عنوان کرد که وجود کلاس‌های دارایی مختلف در سبد سرمایه‌گذاری یکی از ارکان اصلی کسب بازدهی‌های قابل قبول برای سرمایه‌گذاران است. او افزود که طبق بررسی‌های انجام شده، سرمایه‌گذاران موفق کسانی بوده‌اند که در کلاس‌های دارایی مختلف در بازه‌های زمانی مختص به خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نیاز است که یک فرد بتواند به درستی زمان ورود و خروج از یک بازار را شناسایی کند تا با کوچ به بازارهای مختلف به یک بازدهی قابل قبول دست یابد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار