۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
بسته سیاستی کنترل تورم و دلار

رییس کل بانک مرکزی در مصاحبه اخیر خود، سیاست‌های پولی و ارزی در راستای کنترل تورم و نرخ ارز را بیان کرد.

فردای اقتصاد: رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود به تورم مزمن و رشد بالای نرخ ارز در کشور اشاره کرده و سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی در راستای کنترل آنها را بیان کرد. در ادامه ضمن مرور هر یک از این موارد، به تحلیل‌های ارائه شده در فردای اقتصاد در ارتباط با آنها ارجاع داده می‌شود.

تورم مزمن

اگر به تاریخ ۵۰ سال اخیر اقتصاد ایران برگردیم، متاسفانه می بینیم که تورم ۵۰ سال است که مهمان سفره مردم ایران است و در دهه ۷۰ تورم ۲۵ درصدی داشته ایم، در دهه ۸۰ به طور متوسط تورم ۱۵ درصدی، در دهه ۹۰ نیز متوسط تورم افزایشی بود و متاسفانه در چهار سال اخیر متوسط نرخ تورم به ۴۲.۵ درصد رسیده است، به عبارت دیگر در ۴ سال اخیر تورم به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش یافته است و تورم به بیماری مزمن در اقتصاد کشور تبدیل شده است. در سال ۱۴۰۰ تورم ۴۶.۲ درصد بود و در سال ۱۴۰۱ تورم به ۴۶.۵ درصد رسیده است که به این معنی است که تورم به حد بالایی رسیده و متاسفانه رفتار تورم با دهه های گذشته متفاوت شده است.

در همین رابطه بخوانید:

شتاب تورم به سوی سقف تاریخی

چشم‌انداز تورمی کشور

نرخ ارز، عامل اصلی تورم اخیر

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دلیل ایجاد تورم بالای کشور گفت: مجموعه ای از نااطمینانی ها، ناترازی ها و بی انضباطی های مالی، پولی و تجاری منجر به تورم می‌شود و در دهه های مختلف یکی از این عوامل معمولا غالب شده است، به عنوان نمونه در دهه ۸۰ تورم بیشتر از سمت نقدینگی رشد داشت، ولی در دهه ۹۰ و به ویژه در ۴ سال اخیر دلیل اصلی تورم بیشتر ناشی از فشار هزینه بوده که بخش عمده آن ناشی از افزایش نرخ ارز است. خود نرخ ارز نیز متاثر از نااطمینانی‌ها از اقتصاد بوده است که منجر به افزایش نرخ ارز شده است.

در مورد نرخ ارز بیش از این که افزایش نرخ ارز مهم باشد، ثبات نرخ ارز اهمیت دارد و نرخ ارز باید قابل پیش بینی باشد که این موضوع هم به رشد اقتصادی و هم به رشد تولید کمک خواهد کرد و هم اثر تورمی کاهش می‌یابد. بنابراین باید یک سیاستی را در کشور اعمال کنیم تا بتوانیم نرخ ارز را قابل پیش بینی کنیم و از ابزار ها و نهادهای لازم برای این کار استفاده کنیم و از تجربه های موجود جهانی استفاده کنیم تا بتوانیم نرخ ارز را مدیریت کنیم،

سیاست‌های ارزی

وی افزود: در بانک مرکزی در چند ماه گذشته چند سیاست مشخص را پیگیری کردیم و در حال عمق بخشیدن به آن ها هستیم و در سال جدید نیز این سیاست ها را پیگیری خواهیم کرد.

۱. مرکز مبادله در مقابل کانال‌های تلگرامی

یکی از آن ها راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا است، زیرا ما با این پدیده مواجه شدیم که کانال های تلگرامی شروع به نرخ سازی کرده اند. این کانال ها انتظارات تورمی و انتظارات نرخ ارز را افزایشی می کردند و نوسان نرخ ارز را تشدید می کردند، این کانال ها به نرخ سازی روی می آوردند و ارزی که در این کانال ها معامله می شود ارز حاصل از قاچاق و ارز حاصل از فرار سرمایه و ارز حاصل از پول شویی بود. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این کانال ها تحت عنوان بازار آزاد ایجاد شده اند، ولی بازاری که هیچ قائده ای در آن حاکم نیست، آن بازار نیست، بلکه نرخ سازی است و نرخ را افزایش می دادند. وی افزود: برای این که با این پدیده مقابله کنیم در اولین اقدام مرکز مبادله ارز و و طلا را راه اندازی کردیم، زیرا ارز و طلا جایگزین هم هستند و قیمت آن ها بر هم دیگر تاثیر می گذارد.

۲. صندوق تثبیت ارزی

 صندوق تثبیت ارز را راه اندازی می کنیم و از منابع صندوق تثبیت ارز در مواردی که لازم است در بازار دخالت می کنیم تا بتوانیم ثبات نرخ ارز را فراهم کنیم.

۳. سلف ارزی

در بازار ایران سلف ارزی نداریم و در حال حاضر نرخ ارز فردایی داریم که یک نوع سلف ارزی است، ولی ما قصد داریم سلف ارزی با مدت طولانی تری تهیه کنیم تا نرخ ارز را قابل پیش بینی کنیم و یک نفر حداقل در یک ماه آینده ارز مورد نیازش را با یک قیمتی مشخص خریداری کند.

۴. سواپ ارزی

سوآپ ارزی در کشور ما بسیار ضروری است، زیرا موازنه در یک کشور باید مشخص باشد و به عنوان مثال با یک کشور بیشترین واردات داریم، اما صادرات کم است، اما با کشور دیگر صادرات زیاد، اما واردات کمی داریم و این باعث می شود که توازن ارزی ما دچار مشکل شود و در این مواقع سواپ ارزی بسیار به ما کمک می کند.

۵. تنظیم مقررات ارزی

اساس بازار، تنظیم مقررات است. هر بازاری که مقررات نداشته باشد بازار نیست، بنابراین ما باید مقررات را تنظیم کنیم و تلاش کنیم مقررات اجرایی شود.

۶. افزایش نظارت در سامانه نیما

هم اکنون در سامانه نیما نرخ ارز را با قیمت مشخص به فروش می رسانیم و مواردی گزارش شده است که ممکن است پشت خط معاملاتی صورت گیرد که این یک اخلال ارزی است و کسانی که در این کار نقش دارند تخلف ارزی انجام می دهند و اگر بانک مرکزی نظارت را تقویت کند این افراد را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی می کنیم.

۷. حساب ارزی در مقابل فرار سرمایه

در اولین روز سال جدید، سیاست جدیدی را اعمال کردیم تا صرافی ها فروش ارز داشته باشند، ولی بایستی به حساب ارزی افراد واریز شود. خوشبختانه این اقدام باعث آرامش در بازار شده است و خبری از صف خرید برای ارز در مقابل صرافی ها نیست؛ بنابراین این سیاست را ادامه خواهیم داد و تمام افرادی که نیاز به اسکناس دارند باید حساب ارزی داشته باشند و نقل و انتقالات ارزی نیز باید در حساب های بانکی صورت بگیرد.

اصطلاحی تحت عنوان فرار سرمایه وجود دارد و به این معنی است که مردم ریال خود را به ارز تبدیل کنند و این فرقی ندارد که ارز خریداری شده را نگهداری کنند یا آن را به کشور دیگری منتقل کنند. فرار سرمایه یک آفت برای اقتصاد هر کشوری است و کشورها برای جلوگیری از آن قوانینی وضع می کنند. بنابراین بانک مرکزی ایران نیز در صدد است تا از فرار سرمایه جلوگیری کند. وی افزود: اگر ارزها به حساب سپرده ارزی منتقل شوند، می تواند در شبکه نقل و انتقالات ارزی کشور برای فعالیت های تولیدی مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل بانک مرکزی برنامه ای در نظر گرفته است تا همه ی ارزها به حساب ارزی افراد منتقل شود تا ارز در شبکه بانکی باقی بماند. از ارزی که در شبکه بانکی وجود دارد، می توان برای رشد اقتصاد کشور استفاده کرد و علاوه بر این دارای شفافیت است و پولشویی در آن اتفاق نمی افتد.

۸. پوشش نیازهای واقعی ارز

وی افزود: کسانی که نیاز به ارز در پشت گیت فرودگاه دارند هم می توانند این ارز را در پشت گیت و بر اساس نرخ مرکز مبادله دریافت کنند. هر نیاز واقعی همچون پزشکی، سفر و دانشجویی را تامین می کنیم و تلاش می کنیم با سرعت لازم در سال جاری ادامه دهیم. در سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادله و در سامانه نیما، تخصیص دادیم؛ به عبارت دیگر ۱۰ میلیارد دلار بیش از سال ۱۴۰۰ و ۲۱ میلیارد بیش از سال ۱۳۹۹ تخصیص دادیم. یعنی در سال گذشته تقریبا تمام نیاز های ارزی به صورت اسکناس و حواله را پاسخ دادیم و تامین کردیم.
در سال گذشته کمیته تامین و تخصیص ارز را در بانک مرکزی ایجاد کردیم و در این کمیته تمام دستگاه مثل وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان، عضو هستند. بر اساس میزان منابع ارزی، کل تخصیص ارزی سال جدید را تعیین کردیم. یعنی مشخص کردیم که هر دستگاه چقدر ارز تخصیص داده خواهد شد و چقدر ثبت سفارش خواهد داشت. در نتیجه این اقدام، یک نظم ارزی در کشور ایجاد می شود و یک کنترلی بر ثبت سفارش ها و تخصیص خواهیم داشت.

رییس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به نقد تولیدکنندگان درباره تامین به موقع ارز واردات مواد اولیه، این نقد را به حق دانست و گفت: مرحله اول واردات ثبت سفارش است که در وزارت صمت انجام می شود و بعد از آن در بانک مرکزی تخصیص ارز را خواهیم داشت و بعد هم مرحله تامین است که متاسفانه بنا به دلایلی که عمدتا فنی و ناشی از تحریم است، مرحله تخصیص به تامین طولانی شده که به دنبال کوتاه شدن این فرآیند هستیم. فرزین ادامه داد: درصدد این هستیم که با تعامل با شرکت های مرتبط تامین کننده، زمان مشخصی را تعیین کنیم و اگر شرکت مورد نظر در این زمان مشخص شده، فرآیند تامین را انجام ندهد جریمه شود.

در رابطه با شرایط اثرگذاری سیاست‌های ارزی، مقالات زیر را بخوانید:

نسخه تسکین التهاب دلار

مداخله در بازار ارز چه زمانی موثر است؟

آیا بازار ارز کنترل می‌شود؟

۹. دلازدایی و پیمان‌های پولی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از سال ۱۳۹۰ که با تحریم های جدید غرب مواجه شدیم ، ارتباط خودمان را با دلار قطع کردیم. به عبارتی تحریم باعث شد ارتباط کشور ما با دلار قطع شود و ما به سراغ ارز های دیگر مانند یوآن چین، درهم و یورو برویم. ولی همچنان دلار به عنوان یک نرخ مرجع در جامعه ما مورد استفاده قرار می گیرد و مردم برای مسافرت خود از دلار استفاده می کنند. بانک مرکزی چند سال است که تلاش کرده این ارتباط را کاهش دهد. وی ادامه داد: ما از سال گذشته اقداماتی را در رابطه با کاهش این ارتباط شروع کردیم که امسال این اقدامات را تشدید خواهیم کرد.

در همین رابطه بخوانید: نسخه تجربی دلارزدایی

 رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از سال ۱۹۷۳ یک اتحادیه با عنوان اتحادیه پایاپای آسیا داشتیم، کشورهای عضو این اتحادیه با ارزهای محلی خود اقدام به مبادله می کنند، ما در حال احیای مجدد این اتحادیه هستیم. ۹ کشور در این اتحادیه عضو هستند که کشورهای مهم آن ایران، هند و پاکستان هستند، البته مذاکراتی برای عضو شدن روسیه نیز در این اتحادیه صورت گرفته است و حتی کشور موریس که در مرکز اتحادیه پایاپای آفریقاست نیز قرار است به این اتحادیه ملحق شود.   فرزین گفت: ما در ۲۹ اردیبهشت روسای بانک مرکزی این اتحادیه را به کشور دعوت خواهیم کرد و قرار است این اتحادیه را به یک اتحادیه برای حذف دلار و تقویت مبادلات تجاری کشورهای عضو با ارز محلی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر با چین با یوان و با روسیه با روبل معامله می کنیم و باید توانیم با کشورهای دیگر نیز با ارز محلی معامله کنیم. این امر زمان بر است برای مثال ما حدود دو ماه پیش با کشور روسیه سیستم پیام رسان بانکی را وصل کردیم و هم اکنون برنامه داریم سیستم کارتی کشور روسیه یعنی میر را به شتاب که سیستم کارتی کشور ماست وصل کنیم در این صورت ایرانی ها می توانند از کارت بانکی ایرانی خود در کشور روسیه استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما با کشور چین نیز توافقاتی کردیم، یکی از راهکارهای این است که پیمان های پولی را تقویت کنیم و مذاکرات برای داشتن پیمان پولی با روسیه از قبل شروع شده است و اگر رئیس کل بانک مرکزی روسیه به ایران بیاید در این رابطه توافقاتی می کنیم شاید این توافق را سه جانبه کنیم و کشوری مانند هند یا چین را اضافه کنیم. بنابراین راهکار نهایی استفاده از پیمان های پولی دو یا چند جانبه است که در دنیا از چند سال چند سال گذشته شروع شده و امیدواریم این سیاست را در سال جاری تقویت کنیم.

در رابطه با شرایط اثرگذاری پیمان‌های پولی، مقالات زیر را بخوانید:

اتحاد پولی در آمریکای جنوبی؟

ادغام ارزی در قلب آمریکای جنوبی

سیاست‌های پولی

۱. کنترل نقدینگی

فرزین با اشاره به اینکه نقش نقدینگی در تورم غیرقابل انکار است، اظهار داشت: باید بتوانیم نقدینگی را کنترل کنیم. وی گفت: بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، حجم نقدینگی تقریبا ۶۴۰۰ همت است. در سال گذشته تا یازده اسفندماه، نرخ رشد نقدینگی ۲۷.۸ درصد بوده است. در حالی که نرخ تورم ۴۶.۵ درصد بود. به عبارت دیگر پول حقیقی کشور، ۱۸.۷ درصد کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین در سال گذشته کنترل نقدینگی با ابزار هایی که در بانک مرکزی صورت گرفت، روش موثری بوده است. رییس کل بانک مرکزی گفت: سه چهار سال است که نرخ رشد نقدینگی حقیقی منفی است؛ یعنی نقدینگی خیلی رشد نمی کند و منشا تورم بیشتر از سمت ارز و نااطمینانی است. اما به هر حال باید نقدینگی را کنترل کنیم و برای امسال نیز هدف ما نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد است و ماهانه این روند را کنترل خواهیم کرد و نتایج آن را نیز به طور مستمر منتشر می کنیم.

در همین رابطه بخوانید: توهم نقدینگی غیرتورمی

۲. کنترل پایه پولی

وی در ادامه با اشاره به اینکه پایه پولی بخشی از نقدینگی است اظهار داشت: پایه پولی با ضریب فزآینده، نقدینگی را تشکیل می دهد. نرخ رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۱ بیش از نقدینگی بوده است (حدود ۳۳.۹ درصد) بوده است. وی گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش پایه پولی، افزایش مطالبات بانک مرکزی از بانک ها بوده است و متاسفانه در سال گذشته مطالبات بانک مرکزی از بانک ها افزایش پیدا کرده است. فرزین با اشاره به اینکه عواملی باعث این اتفاق شده است، تاکید کرد: یکی از این عوامل، افزایش بدهی دولت به بانک ها است؛ درست است که بدهی بانک ها به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است، اما یکی از دلایلش ناترازی دولت بوده و این ناترازی را به سیستم بانکی منتقل کرده است و یک دلیل دیگر هم بی انضباطی برخی از بانک هاست. در نتیجه مجموع این دو عامل منجر به افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی و در نهایت منجر به رشد پایه پولی شده است

در همین رابطه بخوانید:

شوک بانک‌ها به پایه پولی

مقصر اوج‌گیری پول پرقدرت

۳. کاهش ناترازی بانک‌ها

فرزین در ادامه افزود: در سال جاری کمیته ای برای رفع ناترازی تشکیل داده ایم. قطعا ناترازی به پایین ترین حد ممکن در سال جاری خواهد رسید؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف، حتما باید به سیستم بانک های ناتراز ورود کنیم و برای آن یک برنامه بهبود داشته باشیم. از ابتدای سال جاری این موضوع را شروع و جلساتی را هم با بانک ها برگزار کرده ایم. الان در حال طراحی برنامه برای کاهش اضافه برداشت بانک ها هستیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است اضافه برداشت بانک ها کاهش پیدا کند، خود دولت نقش مهمی در این خصوص دارد؛ دولت باید افزایش سرمایه برای بانک های دولتی داشته باشد و بدهی خودش به سیستم بانکی را کاهش دهد. به گفته فرزین؛ دولت در حال حاضر حدودا ۱۱۷ هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی دارد؛ بنابراین اگر امسال می خواهیم کنترل تورم داشته باشیم، هم باید دولت خودش را تراز کند و هزینه های جدیدی به سیستم بانکی منتقل نکند و هم بانک ها باید به دنبال رفع ناترازی های خودشان باشند.

وی در رابطه با میزان مانده حساب شرکت های دولتی در بانک مرکزی گفت: ۳۷۲ همت از منابع دولت و شرکت های دولتی در بانک  مرکزی است. طبق قانون دولت و شرکت های دولتی نمی توانند پولشان را در بانک های تجاری سپرده گذاری کنند و باید پولشان را در بانک مرکزی سپرده کنند. دولت به دلیل اینکه پول خود را از سیستم بانکی جمع کرده و به بانک  مرکزی انتقال داده، موجب ناترازی سیستم بانکی شده است. رسیدگی به این مسئله یکی از برنامه های بانک مرکزی در توافق با خزانه داری و وزارت اقتصاد است.

به دنبال این هستیم که با بانک های ناتراز خصوصی و دولتی برخورد کنیم، حتی مجوزهای لازم را اخذ کرده ایم و تا چند ماه آینده خبرهایی در این باره اطلاع رسانی خواهد شد به نحوی که در نیمه اول امسال چند بانک تعیین تکلیف می شوند. فرزین ادامه داد: براساس قاعده ای در نظام بانکی به عنوان فیصله یا گزیر، هر بانکی که منحل شود بانک مرکزی ضامن این است که پول سپرده گذاران را تامین کند و جای نگرانی وجود ندارد. اما اجازه نخواهیم داد که بانک های ناتراز در کشور ما ادامه فعالیت بدهند و خلق پول بیش از حد داشته باشند که البته با هدف مدیریت نقدینگی و مهار تورم صورت می گیرد.

۴. تامین مالی غیرتورمی

عالی ترین مقام بانک مرکزی گفت: تامین مالی غیرتورمی زمانی اتفاق می افتد که متناسب با منابع بانک ها از آنها تسهیلات بگیریم و هیچ بانکی نتواند بیش از آن مقرراتی که وضع شده خلق پول کند. برای تحقق این امر باید سرمایه بانک ها افزایش پیدا کند و بانک هایی که کفایت سرمایه لازم را ندارند منحل شوند.

وی گفت: در سال جدید چند سیاست را دنبال می کنیم که مقوله پرداخت تسهیلات را تقویت کنیم. البته اگر بخواهیم نقدینگی را کنترل کنیم قاعدتا باید پرداخت تسهیلات تکلیفی و غیرتکلیفی را هم کنترل کنیم، در نتیجه با یک دوگانگی روبرو هستیم. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: لازمه این امر تقویت نظارت در بانک مرکزی است که قطعا در سال جدید تقویت خواهد شد و به همین منظور چندین مقررات در حال اصلاح است. از سوی دیگر به دنبال تقویت تامین مالی زنجیره ای در بانک مرکزی هستیم. در حال حاضر تامین مالی زنجیره ای یک روش غیرتورمی است که یک زنجیره را تامین می کند که ابزاری مانند صکوک که سامانه است نقش مهمی در این میان دارد.

 رییس کل بانک مرکزی گفت: امسال وزارت امور خارجه نقش بسیار مهمی در ایجاد ثبات و هم در ایجاد آرامش و هم در توسعه روابط خارجی برای جذب سرمایه خارجی دارد، فشار تامین مالی روی دوش بانکی تورم زا خواهد بود، بنابراین هم بازار سرمایه باید ورود کند و هم روی سرمایه گذاری خارجی به عنوان منابع رشد تاکید کنیم. وی با بیان اینکه اگر بخواهیم رشد تولید همراه با کاهش تورم را داشته باشیم باید تامین مالی را از سمت بانک ها به سمت روش های نوین دیگر سوق دهیم. باید سرمایه گذاری خارجی را به با توجه گشایش هایی که در روابط خارجی شاهد هستیم تقویت کنیم.
فرزین تصریح کرد: متوسط نرخ رشد سالانه تشکیل سرمایه از سال ۹۱ تا ۱۴۰۰ منفی ۶.۹ درصد بوده است که البته در ۹ ماهه ۱۴۰۱ این رقم به مثبت ۷.۷ افزایش پیدا کرد اما به دلیل این عقب افتادگی ده ساله ما نیاز به جذب سرمایه داریم تا بتوانیم رشد را تامین مالی کنیم. بزرگترین مساله ما تامین مالی غیرتورمی است که باید روی سرمایه گذاری خارجی و روش های مختلف سرمایه گذاری خارجی اعم از یوزانس و فاینانس و ... و همچنین روش های جدید در بازار سرمایه و فروش اموال و دارایی های دولت تمرکز داشته باشیم که می تواند به رشد تولید کمک کند.

۵. فروش سکه

فرزین اظهار کرد: یکی از ذخایر تمام بانک های مرکزی دنیا، ذخایر طلا است که به صورت شمش نگهداری می کنند. این شمش گاهی اوقات به دلیل نیاز جامعه و به عنوان سیاست پولی تبدیل به سکه شده و به فروش می رسد. اگر زمانی قیمت سکه افزایش پیدا کند چون بانک مرکزی دارای ذخایر طلا است و آن را می خرد و می فروشد می تواند بخشی از آن را به سکه تبدیل کند و اسکناس را از دست مردم جمع آوری کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار