۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
ورود پول به بورس رکورد ۳۱ ماهه را شکست/ آمار معاملات بورس امروز

معاملات امروز بورس با رشد حداکثری قیمت سهام، سقف‌شکنی مجددا شاخص‌ها و بیشترین ورود پول در ۳۰ ماه اخیر پایان یافت.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران معاملات امروز را با ثبت رشد ۳.۴ درصدی به پایان رساند و خود را به قله دو میلیون و ۲۵۳ هزار واحدی رساند تا ۷.۵ درصد از قله ۹۹ بالاتر بنشیند. نماگر هم‌وزن هم در ادامه روندی که از روزهای پایانی سال گذشته در پیش گفته، امروز نیز رشد بیشتری را نسبت به شاخص کل ثبت کرد و ۳.۸۷ درصد افزایش ارتفاع داد. به این ترتیب سبزترین روز بورس ۱۴۰۲ رقم خورد و همزمان با آن سهامداران خرد با ثبت خالص خرید ۲۳۴۶ میلیارد تومانی، دومین خرید پرمقدار از ریزش ۹۹ را رقم زدند که بیشترین ورود پول این دسته از معامله‌گران از شهریورماه ۹۹ نیز محسوب می‌شد.

آمار سبز بورس شنبه

امروز همزمان با رشد قوی شاخص‌های بورسی، شاهد رشد قیمت ۹۷ درصد از نمادهای دادستد شده در تالار شیشه‌ای بودیم و در این میان ۵۱ درصد از سهم‌ها نیز با صف خرید همراه شدند. حقیقی نیز امروز پرجنب و جوش بودند و تعداد خریداران حقیقی ۴۵۰ هزار نفر تخمین زده شد که ارزش خریدی بالغ بر ۱۳ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان یعنی ۸۲ درصد کل خریدها را رقم زدند. در مجموع نیز سهامداران خرد در دادوستدهای امروز بازار سهام، خالص خرید ۲۳۴۶ میلیارد تومانی را رقم زدند که دومین ورود پرقدرت پول از ریزش ۹۹ به شمار می‌رفت. در این بازه زمانی هنوز ۵ شهریور ۹۹ با خالص خرید ۲۷۵۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها صدرنشین است.

 نوبت به سرمایه‌گذاری در بازار مولد رسیده است؟

بررسی کارنامه بازارها از ابتدای سال تاکنون از صدرنشینی بورس حکایت می‌کند. آمارها نشان می‌دهند در ۱۳ روز کاری سپری شده از سال ۱۴۰۲، شاخص کل بورس با رشد ۱۵ درصدی همراه شده و نماگر هم‌وزن نیز ۲۳ درصد افزایش ارتفاع داده است. در رتبه بعدی شاخص کل خودروی «فردای اقتصاد» با رشد ۱۲ درصدی جای گرفته است. دلار اما در این برش زمانی ۶.۲ درصد و سکه ۴.۳ درصد رشد داشته‌اند. به نظر می‌رسد سیگنال‌های مثبت اخیر در فضای روابط بین‌الملل در خصوص عادی شدن روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سبب شده تا بازارهای ارز و طلا از حملات سفته‌بازانه در امان بمانند و از این رو شاهد محدود شدن محسوس نوسانات در این بازارها باشیم. انتظار می‌رود در صورت عدم تغییر این فضا بتواند نسبت به آرامش این بازارهای سفته‌بازانه امیدوار بود. در مقابل تصمیمات عجیب سیاستگذار در بازار خودرو و پافشاری بر قیمت‌گذاری دستوری و معطل نگه داشتن بحث واردات سبب شده تا بار دیگر شاهد داغ شدن فعالیت‌های سفته‌بازانه در این بازار و رشد قیمت خودروها باشیم.

در این میان البته هستند سرمایه‌گذارانی که حالا فرصت را برای خرید سهام مناسب ارزیابی کرده و به دنبال کسب بازدهی از بورس ۱۴۰۲ هستند. این نوع نگاه را در نظرسنجی شاخص اطمینان «فردای اقتصاد» که با مشارکت ۶۱ مدیر دارایی با متوسط سهام تحت مدیریت ۲.۸ هزار میلیارد تومان انجام شد نیز مشاهده می‌کردیم (پیش‌بینی ۶۱ مدیر دارایی از بازدهی بورس تا پایان سال). جایی که همه مدیران دارایی شرکت‌کننده در این نظرسنجی قیمت سـهام نزدیک یا کمتر از ارزش ذاتی خود دانسته و شاخص فرصت خرید با قرار گرفتن در سطح ۷۲.۴ نشان داد ۷۲.۴ درصد مدیران دارایی ریزش سنگین قیمت‌ها در بورس در یک روز را موقتی می‌دانند و آن را فرصتی برای خرید سهام می‌دانند. مدیران دارایی همچنین انتظار دارند به طور متوسط شاهد کسب بازدهی حدود بیش از ۵۳.۲۷ درصدی از بورس طی یک سال آینده باشند. از این رو فرصتی فراهم شده تا دولت بتواند این بازار مولد را تقویت کند. با این حال اگر از سیاست‌های ثبات‌ساز دوری جسته و مداخلات را ادامه دهد، این فرصت نیز به سرعت از بین رفته و حتی ممکن است داستان سال گذشته تکرار شود و شاهد سبقت فعالیت‌های سفته‌بازانه از سرمایه‌گذاری مولد باشیم.

آخرین تحولات بازارهای جهانی

در هفته‌ای که گذشت آمارهای مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده آمریکا منتشر شد و نرخ تورم مصرف‌کننده در حالی که انتظار می‌رفت از ۶ درصد به ۵.۳ درصد کاهش پیدا کند، بیشتر از انتظارات بازار کاهش پیدا کرد و به ۵ درصد رسید. با این حال از آنجایی که شاخص تورم اصلی از ۵.۵ درصد ماه گذشته به ۵.۶ درصد افزایش پیدا کرد، انتظارات نرخ بهره‌ای بازار تغییر نکرد و بازار همچنان انتظار دارد فدرال رزرو در نشست ماه آینده، نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد دیگر افزایش دهد. سه‌شنبه هفته گذشته آمار مربوط به شاخص تورم تولیدکننده نیز منتشر شد که به طور قابل توجهی از انتظارات بازار کمتر بود. نرخ تورم سالانه تولیدکننده به جای ۳.۲ درصد با رشد ۲.۷ درصدی همراه شد. در واکنش به این داده قیمت طلای جهانی تا محدوده ۲۰۵۰ دلار در هر اونس افزایش پیدا کرد.

حالا یکی از مهمترین موضوعات در بازارهای جهانی این است که فدرال رزرو چه زمانی افزایش نرخ‌های بهره را متوقف خواهد کرد. برای تحقق این موضوع نیاز است شواهدی مبنی بر کاهش تورم و تضعیف بخش اشتغال به دست آید. در حال حاضر داده‌های نزولی تورم به بازارها این سیگنال را ارسال کرده که روند افزایشی نرخ بهره می‌تواند به زودی پایان یابد که تضعیف شاخص دلار در طول هفته و صعود طلا نیز نتیجه واکنش به همین موضوع بود. با این حال صورتجلسه کمیته بازار باز فدرال (FOMC) نشان داد اعضای فدرال رزرو نگران دامن‌گیر شدن بحران بانکی اخیر و یک رکود اقتصادی در آمریکا هستند. این نگرانی ممکن است سبب شود تا فدرال از افزایش سریع نرخ‌های بهره عقب‌نشینی کند. با این حال مقامات فدرال رزرو در رابطه با میزان افزایش نرخ بهره نظر واحدی نداشتند. بنا به نظر برخی از اعضا به افزایش بیشتر نرخ بهره نیازی نیست و برخی گفته‌اند افزایش بیشتر نرخ بهره ادامه پیدا خواهد کرد. یکی از اعضای فدرال رزرو اما در سخنرانی خود گفت با وجود نشانه‌های کاهش تورم آمریکا، تمایل به تشدید سیاست‌های انقباضی و افزایش بهره وجود دارد. همین گفته‌ها کافی بود تا زمینه برای تقویت شاخص دلار و کاهش بهای طلا فراهم شود.

فدرال رزرو در آخرین نشست خود در دو فروردین‌ماه، در نهمین گام افزایشی، نرخ بهره را به ۵ درصد رساند و در جلسه بعدی ۲ می (۱۲ اردیبهشت) انتظار می‌رود ۰.۲۵ درصد دیگر به این نرخ افزوده شود. تحولات بازارهای جهانی برای بورس کامودیتی‌محور تهران که ۷۰ درصد نمادهای موجود در آن را سهام وابسته به بازارهای جهانی تشکیل می‌دهند، از اهمیت بسزایی برای سهامداران برخوردار بوده و می‌تواند یکی از متغیرهای اساسی تغیین روند این بازار باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار