۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
جزئیات لایحه تعطیلی دو روز پایان هفته

ولی اسماعیلی: بررسی جزئیات این لایحه حکایت از سه تغییر مهم این لایحه نسبت به ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری دارد

فردای اقتصاد: طرح افزایش روزهای تعطیل پایان هفته‌ بالاخره در دولت کلید خورد و لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات‌کشوری به ایستگاه کمیسیون اجتماعی مجلس رسید. قرار است این کمیسیون روز دوشنبه ۲۸ فروردین در جلسه خود لایحه دولت را با طرح دیگری که در کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با عنوان تعطیلی جمعه و شنبه ادغام کند و در صورت تصویب در کمیسیون در صحن علنی تصویب شود. بررسی جزئیات این لایحه حکایت از سه تغییر مهم این لایحه نسبت به ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری دارد. در صورت تصویب مجلس ساعت کار ادارات از ۴۴ ساعت به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد. پنجشنبه‌ها تعطیل سراسری می‌شود و در شرایط بحرانی و تغییرات فصلی به جز هیات وزیران سازمان امور اداری استخدامی باید درباره تعطیلی ادارات دولتی نظر دهد. مهم‌ترین نکته درباره لایحه این‌است که دولت برای ۵ میلیون کارمند و کارکنان دستگاه‌های اجرایی خود این لایحه را ارائه کرده‌ است و کارگران تحت پوشش قانون کار مشمول این لایحه نمی‌شوند.

 ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با «فردای اقتصاد» از جزئیات اصلاحیه این ماده قانون مدیریت خدمات کشوری پرده برداشت و در تشریح جزئیات آن گفت: این لایحه فقط در سه مورد نسبت به اصل ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری تفاوت دارد و کمیسیون اجتماعی به دلیل در نظرگرفتن تبعات کاهش ارتباط اقتصادی با سایر کشورها طرح  تعطیلی جمعه و شنبه را هم در بررسی لایحه دولت حتما لحاظ خواهد کرد و در صورت تصویب کمیسیون، آن را با لایحه دولت ادغام خواهد کرد.  

اسماعیلی با بیان اینکه در صورت تصویب این لایحه ساعت کاری کارکنان دستگاه‌های دولتی از ۴۴ ساعت به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش خواهد یافت گفت: ساعات کاری کارمندان قبلا در قانون مدیریت ۴۴ ساعت قید شده بود اما سازمان امور اداری استخدامی در لایحه اصلاحیه ماده ۸۷ این قانون، این میزان  را به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه در هفته تغییر داده است. کارمندان می‌توانند ساعات کار خود را تا یک ساعت روزانه و در هفته ۱۰ ساعت تقلیل دهند. همچنین در لایحه پیشنهاد داده‌اند که میزان ساعات کاری تدریس معلمان و هیات‌علمی هم  از ساعات موظف در طرح طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.

به گفته نایب رئیس کمیسیون‌ اجتماعی مجلس، مهم‌ترین بخش از اصلاحیه این است که پنجشنبه‌ها فقط برای تهران تعطیل بود اما با این لایحه پنجشنبه‌های تمام شهرستان‌ها تعطیل خواهد شد اما کارمندان ادارات ساعات کاری خود را در ۵ روز باید تنظیم کنند. در تبصره ۴ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری  کلمه «استانی» برای تعطیلی پنجشنبه‌ها قید نشده بود و این تعطیلی فقط مشمول دستگاه‌های اجرایی می‌شد و فقط در تهران پنجشنبه‌ها ادارات تعطیل بود اما در اصلاحیه این لایحه، همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی مشمول می‌شوند، البته اگر این بخش از لایحه بدون تغییر در مجلس رای بیاورد؛ همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی  و استانی به استثنای بخش‌های عملیاتی یعنی بانک‌ها، بیمارستان‌ها نیروهای امنیتی و انتظامی ساعات کار خود را در پنج روز در هفته تنظیم خواهند کرد.

وی اصلاح سوم  ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری را  تغییر جزئی در تبصره ۳ این ماده اعلام کرد و گفت: قبلا هیات‌ وزیران به تنهایی مجاز بود ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی را با توجه به شرایط فصلی جا به جا کند اما در واقع در لایحه جدید، نظر سازمان امور اداری استخدامی برای تصویب ساعات‌ کاری مهم است قبلا در ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری این تبصره وجود نداشت.

بنا به اطلاعات موجود و با استناد به تبصره ۳ این لایحه، نظر سازمان امور اداری استخدامی برای تصویب ساعات کاری مهم است. در صورت تصویب این این تبصره  هیات وزیران نمی‌تواند به تنهایی در شرایط خاص ادارات را تعطیل کند زیرا در این تبصره قید شده است: ساعات کار و نحوه ارایه خدمت کارکنان فارغ از  سقف مذکور در این ماده به پیشنهاد سازمان امور اداری استخدامی متناسب با تغییرات فن‌آوری و در شرایط اضطرار و بحران مانند آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیر مترقبه، شیوع بیماری فراگیر و یا حتی ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان  به پیشنهاد سازمان امور اداری استخدامی و تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود.

اسماعیلی در تشریح تبصره ۳ این ماده گفت: قبلا هیات وزیران به تنهایی مجاز بود ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی را با توجه به شرایط فصلی جا به جا کند  و این تبصره یعنی دست هیات وزیران در مقاطع خاص برای تغییر ساعات کاری کارمندان باز گذاشته شده است.

وی در توجیه  این اصلاحات ارایه شده در لایحه دولت هم گفته است: دولت برای استحکام خانواده که دو روز تعطیلی داشته باشند.

 ایران تنها کشور بدون «ویکند»

به گزارش «فردای اقتصاد»، ایران تنها کشور دنیا است که تعطیلات آخر هفته مستمر ندارد. این مساله نه تنها باعث کاهش بهره‌وری می‌شود بلکه به رکود بیشتر صنعت گردشگری هم دامن می‌زند. مجلس یازدهم  ازدو سال پیش سه طرح افزایش تعداد روزهای تعطیل را در دستورکار داشت. در یکی از این طرح‌ها قرار بود با علما برای تعطیلی روزهای شنبه رایزنی شود. طراحان این طرح معتقد بودند که تعطیلی دو روز جمعه و شنبه از قطع ارتباط با دنیا جلوگیری می‌کند زیرا عملا به دلیل تعطیلی نصفه نیمه پنج شنبه‌ها ارتباط بنگاه‌های اقتصادی  با دنیا ۴ روز  قطع  می‌شود.

از سوی دیگر طرح دیگری در مجلس برای تعطیلی سراسری پنج شنبه‌ها هم در دستورکار بود که به دلیل اینکه قرار بود دولت لایحه‌ای در این خصوص ارایه و بار مالی آن را هم تقبل کند از دستور کار خارج شد. حالا دولت به دلایلی مانند ایجاد تعادل بین کار و زندگی و نهادینه‌سازی ارزش‌های مبتنی بر فرهنگ اسلامی (صله‌رحم و نماز جمعه) و خدمت‌رسانی برتر به مردم و افزایش میزان رضایت‌مندی مردم از کارکنان شرکت‌های دولتی این لایحه را به مجلس تقدیم کرده است.

به گفته نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس چون بار مالی این لایحه را خود دولت پذیرفته است؛ در حال حاضر در دسترس‌ترین و راحت‌ترین لایحه‌ای که بتوان در مجلس تصویب کرد همین لایحه است که با این‌ هدف طراحی شده که کارمندان دو روز استراحت کنند تا بتوانند این پنج روز را بهتر به مردم خدمت‌رسانی کنند.
پیشتر، کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس هم در گفتگو با «فردای اقتصاد» از رایزنی با علما برای رفع موانع فقهی و شرعی تعطیلی شنبه‌ها خبر داده بود. کوچکی‌نژاد در این طرح مسایل اقتصادی  و قطع ارتباط با کشورهای دیگر را عنوان کرده و گفته بود که در کنار این طرح تعطیلات یک هفته‌ای عید فطر را هم پیگیری خواهد کرد.

    

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار