۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
مذهب جدید اسلامی در عربستان ایجاد می‌شود؟

یک مفتی عربستان خواستار تاسیس مذهب جدید در اسلام شد.

خبرآنلاین: المغامسی در یک شبکه سعودی با اشاره به اینکه «امیدوار است که مذهب اسلامی نوینی توسط او ایجاد شود»، بیان کرده بود: «امروزه یک شکاف در امت اسلامی وجود دارد و آن هم تاسیس مذهب فقهی نوین در دین اسلام است.

اظهارات این مفتی عربستانی در فضای مجازی و محافل مختلف این کشور جنجال به پا کرده است.

در همین راستا دبیرخانه شورای علمای ارشد عربستان سعودی به اظهارات شیخ صالح المغامسی واکنش نشان داد. دبیرخانه هیئة کبار العلماء در بیانیه ای اعلام کرد: «دعوت به تاسیس مذهب فقهی نوین اسلامی، فاقد عینیت و واقع بینی است.»

این هیات در بیانیه ای تشریح کرد: «فقه اسلامی با مذاهب فقهی معتبر آن و اجتهادات متنوع آن پاسخگوی تمام خواسته های زندگی مدرن است و نیازهای خود را با شریعت اسلامی تطبیق می دهد و مجامع علمی و فقهی که اجتهاد جمعی را اعمال می کنند، بر آن صحه می گذارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: از نعمت های خداوند بر مسلمانان- در زمان کنونی- تسهیل اجتهاد جمعی از طریق این هیئت ها و مجامع علمی است که با نیازهای جامعه و تحولات معرفتی، اجتماعی و اقتصادی آن تعامل مثبتی دارد و صدها تصمیم صادر شده از سوی این هیئت ها و مجامع در زمینه های مختلف گواه روشنی بر این امر است.»

صالح المغامسی پیشتر با انتشار ویدیوی از محمد بن سلمان که در حال شستن کعبه است، وی را ولیعهد مسلمین توصیف کرد.

«المغامسی» همچنین سه سال پیش که در توییتر خود خواستار آزادی زندانیان در پی شیوع ویروس کرونا شده بود، از سوی مقامات سعودی برکنار شد. وی در توییتر خود نوشته بود: عوامل رفع بلا سه چیز است: پناه بردن به خدا و استغفار، احسان به فقرا و در صورت امکان عفو و بخشش خطاکاران زندانی.

امام و خطیب مسجد قباء بعد از آن، توییت خود را پاک کرد و در توییتی دیگر با عذرخواهی نوشت: پس از اندکی تأمل فهمیدم که با این توییت موافق نیستم. منظور من عفو زندانیانی است که جرایم کوچک داشتند و طبق عرف عربستان در ماه رمضان عفو می شدند؛ اما صاحبان جرایم سنگین، باید دوره قانونی محکومیت خود را بگذرانند.

وی در ادامه توییت خود نوشت: برخی از این توییت با سوء نیت تلاش کردند آن را علیه وطنم استفاده کنند، اما می‌ گویم از این بدخواهی شما تنها ضرر نصیبتان می‌ شود. به دنبال این اقدام، رسانه های سعودی اعلام کردند: «عبداللطیف آل الشیخ» وزیر امور اسلامی، دعوت و ارشاد عربستان، «سلیمان الرحیلی» را جانشین امام و خطیب مسجد قباء در مدینه منوره کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها