۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
پاسخ کیف به پیشنهاد میانجیگری عراق در جنگ اوکراین
کنفرانس خبری مشترک وزیر خارجه اوکراین (سمت چپ) و همتای عراقی‌اش

عراق و برزیل برای پایان جنگ پیشنهاد میانجی‌گری داده‌اند

فردای اقتصاد: وزیر خارجه اوکراین، روز دوشنبه ۲۸ فروردین در سفری به بغداد پیشنهاد دولت عراق برای میانجی‌گری بین «کی‌یف» و «مسکو» را رد کرد. این اولین سفر یک وزیر خارجه اوکراین به عراق از حدود یازده سال پیش است.

دمیترو کولبا بر موضع کشور خود تأکید کرد که فقط به شرط خروج کامل همه نیروهای روسیه از قلمرو اوکراین حاضر است مذاکرات صلح را آغاز کند.

فؤاد حسین، همتای عراقی کولبا، ضمن اشاره به تجارب طولانی عراق در زمینه جنگ و بحران، یادآوری کرد که دولت این کشور در گذشته نیز میزبان و میانجی گفت‌وگو بین «طرف‌های متخاصم» از جمله ایران و عربستان سعودی بوده است.

وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با همتای اوکراینی خود افزود: «بغداد در زمینه گفت‌وگو بین کشورهای متخاصم تجربه دارد و حاضر است به گفت‌وگوهای صلح کمک کند. ادامه جنگ نه فقط برای دو کشور (روسیه و اوکراین) بلکه برای تمام جهان خطرناک است.»

عراق مانند بسیاری از کشورهای جهان و غرب آسیا به صادرات غلات اوکراین و روسیه وابسته است و از زمان آغاز این جنگ، بهای مواد غذایی در این کشور نیز به شدت افزایش یافته‌است.

کولبا در بخش دیگری از این نشست خبری گفت که عراق کشوری است که می‌تواند به برقراری تماس کمک کند ولی بزرگ‌ترین مانع صلح، ادامه تهاجم نظامی روسیه است.

این دیپلمات بلندپایه اوکراینی اوکراین تصریح کرد: «روسیه باید یک واقعیت ساده را بپذیرد و آن متوقف کردن جنگ و خروج کامل از قلمرو اوکراین است.»

وزیر خارجه اوکراین با وجود رد پیشنهاد بغداد برای میانجی‌گری خاطرنشان کرد که اوکراین خواهان بسط مناسبات با عراق است و سفر روز دوشنبه به بغداد «بخشی از اقدامات گسترده‌تر برای احیای مناسبات دو کشور در شرایط جدید» قلمداد می‌شود.

مسکو شروع مذاکرات صلح را به پذیرش الحاق ناحیه کریمه و چهار استان دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به خاک روسیه مشروط کرده‌است.

جامعه بین‌الملل این اقدام روسیه را به رسمیت نشناخته است و کی‌یف آن را بخشی از تعرض روسیه به تمامیت ارضی و استقلال اوکراین می‌داند.


خشم آمریکا از برزیل

در تحولی دیگر مرتبط با اوکراین کاخ سفید از لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رییس‌جمهوری برزیل، به دلیل متهم کردن آمریکا به دمیدن در آتش جنگ اوکراین به شدت انتقاد کرد.

لولا که طی روزهای گذشته به چین سفر کرده بود، از آمریکا خواسته‌است برای برقراری صلح در اوکراین تلاش کند.
لولا که برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرده‌است، گفت: «ایالات متحده باید تشویق به جنگ را متوقف و گفت‌وگو برای صلح را آغاز کند.»

او این سخنان را پس از دیدار با همتای چینی خود بیان کرد.

جان کربی، از سخنگویان کاخ سفید، در پاسخ، لولا را به «تکرار طوطی‌وار تبلیغات روسیه و چین» متهم کرد.»

 کربی روز دوشنبه سخنان لولا را نادرست خواند و از او به خاطر مسئول دانستن ایالات متحده و اروپا در جنگ اوکراین انتقاد کرد.
هم زمان، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که به برزیل سفر کرده است، در دیدار با لولا قدردانی کشورش از سخنان رییس‌جمهوری برزیل را اعلام کرد.

لاوروف گفت مسکو از دوستان خود در برزیل برای درک صحیح علت جنگ در اوکراین قدردان است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار