۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
مشخصات جدید ال۹۰ ایرانی که باید حتما بدانید

قیمت ال 90 ایرانی که تاریخ دقیقی درباره عرضه آن وجود ندارد، طبق صحبت‌های مدیرعامل سایپا باید نزدیک ۵۰۰ میلیون باشد. همین الان تندر صفرکیلومتر مدل ۹۸ را دو برابر این عدد معامله می‌کنند!

فرارو: ال 90 ایرانی یکی از ۹ محصول جدید داخلی است که تا آخر سال وارد بازار می‌شود. این خبر را روز دوشنبه ۲۸ فروردین رضا فاطمی امین درحالی که ماجرای استیضاحش از وزارت صمت در مجلس مطرح شده بود، اعلام کرد.

در طراحی این خودرو به‌نظر می‌رسد سایپا درس خوبی از ماجرای شاهین گرفته و موتوری در حد TU5 پلاس برای ال 90 ایرانی انتخاب کرده است. مدیرعامل سایپا گفته، قیمت ال 90 ایرانی احتمالا نصف ساندروهای فعلی یعنی نزدیک ۵۰۰ میلیون خواهد بود که البته همین الان تندر 90 صفرکیلومتر را که تولیدش به سال ۹۸ برمی‌گردد، دوبرابر این عدد معامله می‌کنند.

۱- ال 90 ایرانی با موتور ME16

ال 90 ایرانی با موتور ME16 روانه بازار می‌شود و به‌نظر می‌رسد سایپا از ماجرای شاهین درس گرفته است. این موتور طبق ادعای سایپا می‌تواند ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور خروجی و توانی معادل ۱۱۰ اسب‌بخار تولید کند و فعالان بازار خودرو موتور ME16 ال 90 ایرانی را تقریبا با موتور TU5 پلاس ایرانخودرو مقایسه می‌کنند. در سال‌های گذشته سایپا برای شاهینی که کمی بیش از هزار و ۲۰۰ کیلو وزن داشت، از موتور M15T استفاده کرد و همین پیشرانه پاشنه آشیل شاهین به‌خصوص در سراشیبی محسوب می‌شود. حالا قرار است ال 90 ایرانی با موتور ME16 که توسط مجموعه مگاموتور ساخته شده، فروخته شود. حجم این موتور ۱.۶ لیتر است و قدرت آن از طریق جعبه پنج‌دنده دستی منتقل می‌شود. خبرهایی که درباره ال 90 ایرانی وجود دارد، نشان می‌دهد بعد از اینکه نسخه دستی آن راهی بازار شد، نوبت به طراحی و تولید نسخه اتوماتیک می‌رسد.

۲- ال 90 ایرانی و طراحی عجیب

ال 90 ایرانی اواخر فروردین امسال به‌شکل رسمی رونمایی شد. قبلا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو که شهریور ۱۴۰۱ برگزار شده بود، سایپا به گذاشتن چندتا پوستر از ال 90 ایرانی بسنده کرده بود و حالا روز ۲۸ فروردین امسال شاهد اولین رونمایی رسمی از ال 90 ایرانی بودیم. در بخش طراحی همه نظرها حالت سلیقه‌ای دارد، اما در سال‌های گذشته همیشه بابت طراحی ال 90 انتقادهایی وجود داشته است. همزمان با رونمایی رسمی از ال 90 ایرانی مدیرعامل سایپا در حضور خبرنگاران اعلام کرد که ال 90 ایرانی روی همان پلتفرم ال 90 که اسمش در اصل لوگان بوده، ساخته می‌شود و از همین پلتفرم تا الان خودروسازان ایرانی امثال تندر 90 ، ساندرو و ساندرو استپ‌وی را روانه بازار کردند. در نگاه اول جلو ال 90 ایرانی بی‌شباهت به دنا ایرانخودرو نیست. معمولا نداشتن دید راننده نسبت به عقب ال 90 یکی دیگر از ایرادهای این خودرو بوده که حالا با رونمایی از ال 90 جدید، به‌نظر می‌رسد تا حدودی این مشکل برطرف شده است. پس می‌توانیم بگوییم ال 90 جدید از نظر ظاهری در بخش عقب و جلو دستخوش تغییراتی شده است. داخل اتاق هم نسبت به ال 90 قبلی فرق زیادی ندارد. همان داشبورد قبلی را برای ال 90 جدید استفاده کردند و فرمان آن به شکل D طراحی شده است و صفحه کیلومتر جدید، یکی از تفاوت‌های داخل اتاق ال 90 ایرانی با نسخه‌های قبلی محسوب می‌شود.‌

۳- ال 90 ایرانی و قیمت ۵۰۰ میلونی؟

قیمت ال 90 ایرانی فعلا مشخص نیست، اما مدیرعامل سایپا گفته این محصول وقتی تولید شود، نصف ساندروهای فعلی ارزش خواهد داشت. اجازه بدهید این جمله را با وسواس بیشتری بررسی کنیم. الان مدل‌های صفرکیلومتری که از ساندرو در بازار آزاد وجود دارند، با قیمت تقریبی یک میلیارد خریدوفروش می‌شوند. پس با این اوصاف باید بازه تقریبی ۵۰۰ میلیونی را برای قیمت ال 90 ایرانی متصور باشیم. شما باور می‌کنید؟ آن هم وقتی بفهمیم تندر 90 دنده‌ای صفرکیلومتر را که تولیدش به سال ۹۸ برمی‌گردد در بازار حدود 90 ۰ میلیون معامله می‌کنند و قیمت تندر 90 اتوماتیک از یک میلیارد عبور کرده است.

۴- ال 90 ایرانی کی وارد بازار می‌شود؟

ال 90 ایرانی که به‌اسم کادیلا هم شناخته می‌شود، احتمالا اواخر امسال پا به بازار می‌گذارد. این را در همان نمایشگاه تحول صنعت خودرو که اواسط پارسال برگزار شد، اعلام کردند. حالا سایپا هفته پایانی دی‌ماه امسال را زمان عرضه ال 90 ایرانی به بازار معرفی کرده و الان که از این مدل به شکل رسمی رونمایی شده مدیرعامل سایپا گفته علاوه بر ایران، ال 90 در روسیه با اسم کادیلا تولید خواهد شد. رضا فاطمی امین که همزمان با مراسم رونمایی از ال 90 ایرانی، در مجلس بحث استیضاحش مطرح بود، گفته امسال می‌خواهیم ۹ محصول جدید داخلی را روانه بازار کنیم که یکی از همین مدل‌ها ال 90 ایرانی خواهد بود. البته وقتی سراغ سایت سایپا و پارس‌خودرو که زیرمجموعه سایپاست، می‌رویم، ردپایی از ال 90 ایرانی و مشخصات و تاریخ عرضه دقیق آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها