۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
آیا وارن بافت در مورد بیت کوین اشتباه کرد؟

داده‌ها نشان می‌دهد که وارن بافت در مورد سبد سرمایه‌گذاریی بیت‌کوین اشتباه کرده است. وارن بافت چندی قبل بیت‌کوین را به سم موش تشبیه کرده بود

فردای اقتصاد: داده‌ها نشان می‌دهد که وارن بافت در مورد سبد سرمایه‌گذاریی بیت‌کوین اشتباه کرده است. وارن بافت چندی قبل بیت‌کوین را به سم موش تشبیه کرده بود.

وارن بافت چندان طرفدار بیت‌کوین نیست و در بسیاری از مصاحبه‌های خود این موضوع را به وضوح مطرح کرده است. به نظر می‌رسد این طرز فکر، باعث از دست رفتن حداقل ۳۲۰ هزار درصد سود بالقوه در سبد سرمایه‌گذاری وی شده است.

سرمایه‌گذار افسانه‌ای وارن بافت هیچ ارزشی در بیت‌کوین نمی‌بیند و به طرز بدنامی آن را سم موش می‌نامند. اما داده‌ها نشان می‌دهند که افزودن بیت‌کوین به سبد سرمایه‌گذاری وی، که یک سبد دارای وزن برابر از سهام برکشایر هاتاوی، مایکروسافت، جی‌پی‌مورگان و بلک راک است، بازده بسیار بهتری را برای اوراکل اوماها به همراه داشت. در واقع اضافه شدن بیت کوین به این پورتفو می‌توانست عملکرد آن را بهبود ببخشد.

به گفته یک تحلیلگر، اگر وارن بافت از سال ۲۰۱۴، سالانه ۲.۵ درصد از سبد سرمایه‌گذاری خود را بیت کوین اختصاص می‌داد، در کنار کاهش ریسک، بازدهی آن سالانه ۲۰ درصد افزایش می‌یافت. درحال‌حاضر، بازده پرتفوی حدود ۱۶ درصد است.

علیرغم نوسانات بدنام قیمت بیت کوین، همبستگی بیت‌کوین با سهام برکشایر هاتاوی، مایکروسافت، جی پی مورگان و بلک راک بسیار پایین است و این موضوع می‌توانست اختصاص درصدی از پورتفو سرمایه‌گذاری به بیت کوین را منطقی کند و ریسک را بکاهد.

به عنوان مثال، در طول بازار نزولی ۲۰۲۱-۲۰۲۳، تخصیص بیت‌کوین به سبد سرمایه‌گذاری می‌توانست تا حدودا ۱۰ درصد از زیان ایجاد شده را جبران نماید.

به عبارت دیگر، بیت‌کوین معمولاً ضررهای ناشی از حرکت‌های نزولی در سهام مذکور را به نوعی خنثی می‌کند. بنابراین، تخصیص بخش کوچکی از سبد سرمایه‌گذاری به بیت کوین می‌توانست یک استراتژی پوشش ریسک منطقی برای جبران بازده‌های منفی بالقوه باشد.

بیت کوین ۳۲۰ هزار درصد از برکشایر هاتاوی بهتر عمل کرده است. طرفداران بیت‌کوین آن را به عنوان جایگزینی برای دارایی‌های امن سنتی مانند طلا درنظر می‌گیرند. این دیدگاه به دلیل عرضه ثابت ۲۱ میلیونی بیت‌کوین و خاصیت ضد تورمی این رمزارز است.

این طرز فکر بسیاری از مردم را به خرید بیت‌کوین به عنوان راهی برای مقابله با چاپ بیش از حد پول توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان جذب کرده است. به عنوان مثال، تعداد آدرس‌های بیت‌کوین غیر صفر از حدود ۲۵۰۰ آدرس در سال ۲۰۰۹ به بیش از ۴۵ میلیون در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

با وجود این، بافت اخیراً گفته است که بیت‌کوین قمار است و خاطرنشان کرد که «هیچ ارزش ذاتی ندارد، اما این موضوتع مانع از تمایل مردم به ورود به این بازار نمی‌شود».

با این حال، این سرمایه‌گذار کهنه‌کار همچنان از طریق سرمایه‌گذاری‌های محبوب خود، مانند Nubank، که خدمات مرتبط با رمزنگاری را در آمریکای لاتین ارائه می‌کند، در بازار ارزهای دیجیتال به نوعی حضور دارد.

بیت کوین در سال ۲۰۲۲ ریزش شدیدی را تجربه کرد، اما در سال ۲۰۲۳ توانست رشد بیش از ۹۰ درصدی را ثبت کند و در حال حاضر در حدود ۶۰ درصد از سقف قیمتی خود یعنی ۶۹ هزار دلار فاصله دارد.

بیت کوین از زمان عرضه در ژانویه ۲۰۰۹، بسیار بهتر از سبد سهام برکشایر هاتاوی عمل کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار