۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
جنگ اوکراین این افراد را میلیاردر کرد

مجموع ثروت میلیاردرهای روس در سال ۲۰۲۱ میلادی پیش از آغاز جنگ به ۶۰۶ میلیارد دلار رسیده بود.

شفقنا: نسخه روسی مجله فوربس گزارش داد که میلیاردرهای روسیه در سال گذشته میلادی به دلیل افزایش قیمت منابع طبیعی و بهبود خسارت‌های سنگین ناشی از آغاز جنگ اوکراین، ۱۵۲ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کرده‌اند.

مجله «فوربس روسیه» دربردارنده ۱۱۰ میلیاردر روسی است که در سال گذشته ۲۲ نفر دیگر به این فهرست اضافه شدند و مجموع ثروت‎شان از ۳۵۳ میلیارد دلار به ۵۰۵ میلیارد دلار طی سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافت.

به نوشته این مجله، اگر ۵ میلیاردر روسی به تابعیت کشورهای دیگر درنمی‌آمدند، این فهرست طولانی‌تر هم می‌شد، این پنج نفر عبارت است از «یوری میلنر» موسس دی‌اس‌تی گلوبال، «نیکولای استورونسکی» موسس ریولوت، «تیمور تورلوف»رئیس و مدیرعامل شرکت هلدینگ آزادی، «سرگئی دمیتریف» و «والنتین کیبیاتکوف» موسسان شرکت جت برینز.

مجله فوربس روسیه افزود: دسته‌بندی سال گذشته از پیش‌بینی‌های وخیم درباره اقتصاد روسیه تاثیر پذیرفت به طوری که مجموع ثروت میلیاردرهای روس در سال ۲۰۲۱ میلادی پیش از آغاز جنگ به ۶۰۶ میلیارد دلار رسیده بود.

پس از دستور «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه در ۲۴ فوریه گذشته در حمله نظامی به اوکراین، کشورهای غربی شدیدترین تحریم‌ها را بر اقتصاد روسیه و برخی ثروتمندان روسیه اعمال کردند که در نتیجه آن، اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲.۱ درصد کوچکتر شد اما مسکو توانست همچنان نفت، معادن و دیگر منابع طبیعی خود را به بازارهای جهانی به ویژه چین، هند و خاورمیانه صادر کند.

صندوق بین‌المللی پول طی ماه جاری پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی جهان از ۰.۳درصد به ۰.۷ درصد افزایش یابد اما برای سال ۲۰۲۴ میلادی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور از ۲.۱ درصد به ۱.۳ درصد کاهش یابد.

میانگین قیمت نفت خام روسیه به عنوان ستون فقرات اقتصاد این کشور از ۶۹ دلار در ۲۰۲۱ میلادی به ۷۶.۹ دلار در سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یافت.

مجله فوربس روسیه، «آندری ملنیچنکو» از بزرگترین تولیدکنندگان کود را با ثروت ۲۵.۲ میلیارد دلار به عنوان «ثروتمندترین ثروتمندان» روسیه معرفی کرده ست.

پس از وی، «ولادیمیر پوتانین» با ثروتی بالغ بر ۲۳.۷ میلیارد دلار عنوان دومین فرد ثروتمند روسیه را یدک می‌کشد، وی رئیس شرکت نورنیکل و بزرگترین سهامدار آن است که بزرگترین تولیدکننده نیکل و پالادیوم در جهان به شمار می‌رود.

«ولادیمیر لیسین»، با ثروتی به ارزش ۲۲.۱ میلیارد دلار سومین فرد ثروتمند روسیه است و بیشترین سهام شرکت آهن «ان ال ام کی» را در اختیار دارد.

گروهی از بازرگانان و تاجران روسیه به هنگام ریاست جمهوری «بویس یلتسین»، بر کرملین اعمال فشار کردند تا به آنها حق تسلط بر برخی از بزرگترین شرکت‌های نفت و معدن رو بدهد و این امر موجب افزایش ثروت آنها در دوره فروپاشی اتحادیه شوروی شد.

تحقیقات نشریه آمریکایی فوربس نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد از ۱۱۰ میلیاردر متولد روسیه حداقل یک پاسپورت خارجی دارند و حتی ۶ درصد آنها پاسپورت دو کشور خارجی را دریافت کرده‌اند.همچنین نزدیک به نیمی از ۳۵ میلیاردر تحریم شده روسیه از سوی غرب دارای تابعیت دوگانه هستند.

بر پایه این تحقیقات، پس از قبرس، کشوری که ۱۵ میلیاردر روس از طریق سرمایه‌گذاری حداقل دو میلیون یورویی، گذرنامه طلایی آن را دریافت کرده‌اند، پاسپورت اسرائیلی با ۱۱ مورد، رایج‌ترین گذرنامه دوم در میان ثروتمندان متولد روسیه است.

سه نفر از شناخته شده‌ترین میلیاردرهای روسی دارای شهروندی مضاعف اسرائیل که تحت تحریم غرب قرار گرفته‌اند، میخائیل ماراتوویچ فریدمن و آلمانی بوریسویچ خان، بنیانگذاران گروه مالی و سرمایه‌گذاری آلفا، و رومن آبراموویچ، مالک باشگاه فوتبال چلسی، هستند.

دریافت شهروندی از کشورهای اروپایی از طریق طرح‌های به اصطلاح «گذرنامه طلایی» با تشدید فشار کمیسیون اروپا بر کشورهای مجری این طرح از جمله بلغارستان، مالت و قبرس بسیار دشوار شده است. در چنین شرایطی، «قانون بازگشت» به هر یهودی یا هر کسی که بتواند ثابت کند حداقل یک پدربزرگ و مادربزرگ یهودی داشته یا دارد، به طور خودکار اجازه ورود به خاک اسرائیل را دریافت می‌کند.

همچنین برخلاف روند طولانی اعطای گذرنامه در سایر کشورها، کسب شهروندی دائم اسرائیل معمولا چند هفته یا حداکثر چند ماه طول می‌کشد. تنها دلایلی هم که فردی از ورود به اسرائیل از طریق «قانون بازگشت» منع می‌شود، داشتن سابقه جنایی، بیماری مسری یا سابقه تروریسم است.

دریافت شهروندی اسرائیل گذشته از سرعت بالای دریافت آن مزایای دیگری برای میلیاردرها دارد. مهاجران جدید به اسرائیل برای ۱۰ سال از گزارش دادن و پرداخت مالیات بر درآمدهای خارج از این کشور معاف می‌شوند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها