۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
فرمانده آمریکایی: پاکستان، بهشت طالبان است

ژنرال مک‌کنزی، فرمانده پیشین ستاد مرکزی نیروهای آمریکا گفت که موضوع افغانستان «یک شکست دو حزبی برای (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) بود.

فردای اقتصاد: فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین ستاد مرکزی نیروهای آمریکا، می‌گوید دو دهه حضور آمریکا در افغانستان هرگز نتوانست معضل حضور طالبان را حل کند یا با پاکستان بر سر این موضوع به توافق برسد، زیرا پاکستان همواره «یک بهشت» برای پناه دادن به طالبان بود.
ژنرال مک‌کنزی روز چهارم شهریور در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی، دلیل ناکامی آمریکا در حل معضل طالبان را در این دانست که پاکستان «هرگز باور نمی‌کرد که حضور آمریکا در منطقه دائمی باشد».
وی افزود حرف پاکستان درست بود و این ما بودیم که رفتیم.
ژنرال مک‌کنزی که در سال‌های ۲۰۱۹ تا میانه ۲۰۲۲ فرماندهی سنتکام را در دست داشت، تاکید کرد که در طول دو دهه که چهار دولت آمریکا بر سر کار بودند، موضوع افغانستان «یک شکست دو حزبی» (برای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) بود.
او افزود که ناکامی آمریکایی‌ها در قبال افغانستان، ترکیبی از شکست‌های نظامی و دیپلماتیک بود.
به گفته ژنرال مک‌کنزی، آمریکا خود را به سیاست شکست‌خورده دولت‌سازی در افغانستان مشغول کرد و اصرار داشت که مدل غربی را در این کشور پیاده کند «که اشتباه بود».
وی گفت به اقدامات ملت‌سازی مشغول شدیم که برخی از آن‌ کارها برای محافظت از منافع آمریکا ضروری بود، اما اقداماتی که برای درازمدت صورت گرفت، ناکام ماند.
او ابراز تردید کرد که افغانستان اصولا قابل حکومت یا برخوردار از دولتی پایدار به سبک غرب باشد، بلکه به گفته او این کشور و حکومت آن باید منطبق با الگوی خود افغانستان اداره شود.
به گفته ژنرال مک‌کنزی، آمریکا به حقایق افغانستان توجه بسیار کمی داشت و این امر که «از تکبر ما و جامعه بین‌الملل ناشی می‌شد»، پرهزینه بود.
فرمانده پیشین سنتکام به ان‌بی‌سی اظهار داشت، هنوز زود است که بتوان گفت در افغانستان چه اتفاق می‌افتد اما آن کشور جنگ‌زده هنوز بستری برای تهدید آمریکا است.
به گفته ژنرال مک‌کنزی، گروه‌های افراطی مورد حمایت طالبان خطرات جدیدی را در آینده متوجه آمریکا خواهند کرد.
او با یادآوری روز خروج آمریکاییان در سال گذشته از افغانستان که شمار زیادی از افغان‌ها در تلاش برای ورود به هواپیماهای آمریکایی بودند و تعدادی از آن‌ها نیز در تلاش برای گرفتن بال هواپیما جان باختند، گفت هنوز کار خارج کردن آن دسته از افغانستانی‌ها که متحد آمریکا بودند، در یک روند آهسته انجام می‌شود.
وی گفت که خارج کردن این متحدان ««تعهد اخلاقی» برای کشورش است، اما آمریکا نمی‌تواند قولی برای عملی کردن حتمی آن بدهد.
ژنرال مک‌کنزی هفته گذشته نیز به صدای آمریکا گفت که او به کاخ سفید مشورت داده‌بود که دست‌کم دو هزار و پانصد سرباز آمریکایی در افغانستان باقی بمانند تا از سقوط حکومت وقت کابل جلوگیری شود.
تشدید حملات نظامی طالبان در بهار پارسال در حالی که روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان آغاز شده‌بود، به پیشروی‌های پیاپی طالبان منجر شد که سرانجام روز ۱۵ اوت سال گذشته، به رسیدن طالبان به کابل و فرار اشرف غنی، رئیس جمهور مورد حمایت آمریکا، انجامید.
پیش از آن، توافق‌نامه دوحه میان طالبان و آمریکا به دست آمده‌بود که قرار بود در یک روند منظم به خروج تمام نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان در برابر صلح و تعهد طالبان به جلوگیری از فعالیت القاعده در مناطق تحت کنترل طالبان منجر شود.
با این حال، سلسله رویدادهای ناگهانی تابستان سال گذشته و بازگشت طالبان به قدرت پس از ۲۰ سال، آمریکا و جهان را غافلگیر کرد و منجر به تغییرات اساسی در افغانستان شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار